Resrutt Nya Zeeland

18 dec. 2014 23:05
Visningar: 1229
Hej!
Nästa höst planerar jag och min pojkvän att åka till Australien på work & travel. vi planerar då också att besöka Nya Zeeland i 2 veckor.
Problemet är att vi inte kan något om landet och behöver er hjälp.

Vi vill vandra och se naturen- Abel tasman national park?
Vi vill simma med delfiner och se sälar- Kaikouraa?
Skydive, bungyjump- Queenstown?
Se bublande gejsrar och vulkaner- Rotorua?

Hur lägger vi upp denna resa på bästa sätt?

Dessutom undrar vi om man kan köpa typ ett busspass ( typ Greyhound som vi har i Australien) där man kan hoppa på och av var som?
Läste också átt kiwi experience har "paket" någon som har erfarenhet från dem?

Hyra bil och köra runt själva är inget vi vill eftersom vi inte alls känner till landet, så vill åka buss.

Tacksam för all hjälp!
18 dec. 2014 23:52
Det finns även bussar som Magic och Stray. Gå in på deras hemsidor och kolla på rutter etc. Generellt har Kiwi Experience lägre medelålder än de andra två.
NZ:s motsvarighet till Greyhound heter Intercity Coachlines. Jag tyckte de funkade bra på Nordön, men sämre på Sydön eftersom de flesta sevärdheterna är utanför de större städerna. Så där åkte jag på ett Magic-pass.

Två veckor är inte så lång tid för NZ. Oftast hinner man bara en ö. Men om ni plockar godbitarna så kan ni hinna med båda. Om ni inte har bokat så kanske ni kan tänka om och stanna längre?

Jag rekommenderar, förutom ovanstående, Bay of Island norr om Auckland, Marlborough Sounds utanför Picton och Milford Sound på Sydön.
19 dec. 2014 00:32
Hej och tack för ditt svar!

Vet du hur vi lägger upp resan ( alltså i vilken ordning vi ska göra det) om vi vill till de platserna jag skrev ovan?
Har tittat på både kiwi experience och stray och de har ju hur mycket som helst så svårt att veta vad som passar just oss.
Om vi åker exempelvis med stray, hur funkar det då med att fixa boende och sånt? Får man hjälp med det?

Tack igen för svaret.
19 dec. 2014 01:05
Bussarna brukar stanna utanför ett visst hostel där alla bor. Men man kan nog välja annat om man vill.

För dina förslag hade jag flugit till Auckland, sett den staden några dagar, tagit Intercity till Rotorua och åkt på nån turbuss till Wai-O-Tapu och/eller Waimangu, sedan buss till Wellington och stannat där nån dag. Sen båt över till Picton och vidare med buss till Abel Tasman och Queenstown. Sen kan ni avsluta i Kaikoura och flyga tillbaka från t.ex. Christchurch.
Man kan förresten simma med delfiner i Bay of Island också.

Du kan läsa massor om Nya Zeeland på min hemsida: http://worldofmarie.com/reseguide Välj länken Nya Zeeland längst ner.
19 dec. 2014 01:19
Jag har suttit och kollat runt lite och det kanske är bättre att ta intercity och göra allt i sin egen takt.
frågan är bara om de stannar på de platser vi vill
( Har sökt runt lite och ändrat rutten)

1. Auckland
2. Hobbiton
3. Rotorua
4. Kaikoura
5. Milford sound
6 Queenstown ( kan man flyga tillbaka till sydney därifrån?)

Är detta en bra rutt eller vi ska ändra på något!

Ska kika in på din hemsida med, tack för hjälpen!
19 dec. 2014 01:23
Jo, det är en bra rutt. Man kan kanske flyga från Queenstown. Kolla Virgin Australia, Qantas och Jetstar.

Backpackerbussarna kan man väl hoppa på och av som man vill?
19 dec. 2014 20:42
Jag hade valt bort Kaikoura och satsat på Abel Tasman i stället, otroligt fin natur och du kommer se sälar där och i Milford Sounds! Du kan även se sälar i Sverige ;) Och om ni kan få mer tid så åk som Marie sa till Bay of islands och uppåt till Cape Reinga, även där fin natur, så kan du simma med delfiner i Bay of Islands!
Stanna gärna till i Taupo och vandra Tongariro crossing, där finns bl.a. Mt. Doom. Fallskärm är betydligt billigare i Taupo också.