Resrutt Bali/Gili

29 feb. 2016 11:13
Visningar: 2508
Hej!

Åker till Bali i juli och stannar 15 nätter. Planerar just nu rutten och hur vi ska dela antalet nätter på olika platser.

Tänkte börja 5 nätter i Seminyak.
Många verkar gilla Ubud, hade tänkt mig 3 dagar där, är det för lite?
Därefter resten av tiden i Nusa Dua, med ett nedslag på Gili T, 2 nätter.

Är det, enligt dig, för lite med 2 dagar på Gili T?

Vilken resrutt och fördelning av dagar skulle du rekommendera?

Mvh
Sofie
Av Atjima
1 mars 2016 10:21
Tror du vill vara mer än 2 nätter på gillis t ! Gjorde en miss förra året, bokade 3 på GT och 5 nätter i jimbaran på Bali. Gissa om vi ångrade oss?!?
1 mars 2016 11:33
Gili T är väl den ö som "bäst" partyliv om det är vad ni är ute efter. Vill ha det lugnare så rekommenderas nog en annan av Giliöarna.
2 mars 2016 00:03
Ubud tyckte jag personligen inte om och förstår inte hypen riktigt. Gili meno är den ö jag tycker bäst om av gili öarna, beror på vad du söker...gili trawagan är "partyön" medan gili meno och air är mer avslappnat och det finns egentligen inte så mycket att göra förutom att njuta av tillvaron.
Vi stannade 6 nätter och det var lagom för oss.
2 dagar skulle jag personligen känna är för lite för att ens komma in i livsrytmen på öarna!

Undvik att bo i kuta

Lycka till med resan!
Av Fundin
2 mars 2016 06:45
Håller med många innan, ta fler dagar på Giliöarna. Läs mer om hur du bäst tar dig dit och vad som finns att göra på giliöarna på den här sidan www.giliresor.se
Du behöver inte fler än tre dagar i Ubud, det räcker gott. Se till att åka runt lite i närområdet runt Ubud och stanna inte bara i byn. Det bästa med Ubud är utanför stan.

Svårt att ge en rekommendation om hur du ska fördela dina dagar, beror helt på vad du gillar.

Hoppas du fick lite guidning iaf.

Trevlig resa
Av Atjima
2 mars 2016 08:35
Håller med, att bo i kuta är inget spec. Stranden är katastrof med allt skräp! Kan vara kul att titta runt i kuta och att hedra offren i bomb attentatet och besöka deras monument med de svenska namnen. Men annars vet jag inte...
Av Fundin
2 mars 2016 08:51
Tyvärr så är alla stränder på Bali ganska skitiga under regnperioden då det flyter ut med vattenflöden. De gör dock sitt bästa med att städa undan men på mornarna är det värst. Man ser vilka problem de har med plastförpackningar och man blir ganska frustrerad på att det inte görs mer för att få bukt med det.
2 mars 2016 13:44
Citerat från Atjima:
Tror du vill vara mer än 2 nätter på gillis t ! Gjorde en miss förra året, bokade 3 på GT och 5 nätter i jimbaran på Bali. Gissa om vi ångrade oss?!?
Hmmm, tack för tipset!
2 mars 2016 13:46
Citerat från M_olsson:
Gili T är väl den ö som "bäst" partyliv om det är vad ni är ute efter. Vill ha det lugnare så rekommenderas nog en annan av Giliöarna.
Ja, det verkar som om vi kanske ska titta på Meno eller Air ist?
2 mars 2016 13:47
Citerat från Patrikjan:
Ubud tyckte jag personligen inte om och förstår inte hypen riktigt. Gili meno är den ö jag tycker bäst om av gili öarna, beror på vad du söker...gili trawagan är "partyön" medan gili meno och air är mer avslappnat och det finns egentligen inte så mycket att göra förutom att njuta av tillvaron.
Vi stannade 6 nätter och det var lagom för oss.
2 dagar skulle jag personligen känna är för lite för att ens komma in i livsrytmen på öarna!

Undvik att bo i kuta

Lycka till med resan!
Tack!
Ja, Kuta går bort, det förstod jag tidigt :)

Meno gillar du bäst, det känns nästan som om man ska börja titta på en annan ö än Gili T.

Tack för dina svar!
2 mars 2016 13:50
Citerat från Fundin:
Håller med många innan, ta fler dagar på Giliöarna. Läs mer om hur du bäst tar dig dit och vad som finns att göra på giliöarna på den här sidan www.giliresor.se
Du behöver inte fler än tre dagar i Ubud, det räcker gott. Se till att åka runt lite i närområdet runt Ubud och stanna inte bara i byn. Det bästa med Ubud är utanför stan.

Svårt att ge en rekommendation om hur du ska fördela dina dagar, beror helt på vad du gillar.

Hoppas du fick lite guidning iaf.

Trevlig resa
Stort TACK för länken, den var precis vad jag behövde nu.
Ok, då vet vi att vi ska ta oss utanför Ubud. Vi gillar egentligen allt utom det vilda partandet :)
2 mars 2016 13:50
Citerat från Atjima:
Håller med, att bo i kuta är inget spec. Stranden är katastrof med allt skräp! Kan vara kul att titta runt i kuta och att hedra offren i bomb attentatet och besöka deras monument med de svenska namnen. Men annars vet jag inte...
Tack!
2 mars 2016 13:53
En fråga till: Jag hör att Trawangan är ett backpackerställe, men har förstått att det går bra att vara resväsk-resenär där också. Hur är det på Meno och Air, funkar det med resväska där också? Tänker på hur man kommer i och ur båten, vägarna på öarna och så?
Av Atjima
2 mars 2016 14:22
Vi är 47 resp 50 år och var på GT, trivdes där!, vi reste med resväska, inga problem! Öarna ligger nära varandra, så att besöka alla är ju möjligt. Vi bodde på mango dive som låg uppåt på ön. Åt andra hållet partylivet. Man åker häst o vagn, inga bilar...

På kuta beach på bali stod en ensam och krattade med vanlig kratta på stranden, fick ihop rejäla högar med skit, men ingen som kom och hämtade skräpet! så den stackarn hade ju ett ganska meningslöst jobb!! när vi väl badade i vattnet var det plastremsor o tomma chipspåsar som trasslade sig runt fötter och ben. karln han badade bara en gång på kuta beach.
vi hade bokat 3 nätter på bali och sen 3 nätter på GT, anledningen till att vi sen bokade våra nätter på jimbarans hotell på bali, var att vi fick hjärnsläpp alldeles och hade ingen tanke på att man skulle trivas så på GT, vi bokade på jimbaran i förväg för att vara säkra på att ha ngn stans att bo! haha!
på GT kan du cykla runt ön o stanna o bada o sola där du vill. snorklar du, kan du få chans att se stora sköldpaddor.
5 apr. 2016 22:35
Hey!
Vi rekommenderar att stanna i Seminyak i 4 dagar (därav kan ni åka en dagstur till Nusa dua om ni skulle vilja se det)-Gili öarna 3 dagar-Uluwatu 2 dagar-Ubud 3 dagar och sista natten i Kuta så ni har nära till flygplatsen.

Tänkte tipsa er om instagram kontot :svenskaribali om du/ni vill få tips på saker man kan se & göra i Bali! Det är ett nystartat konto :)
22 apr. 2016 11:15
För mig tog det flera besök i Ubud innan jag började gilla den byn på riktigt. Men iom hysterin och hypen kring byn så är det en plats med mycket att leva upp till. Men framförallt omgivningarna är mysiga och då ni är där kan jag rekommendera att åka strax norröver, till Tegallalang för att tex ta en lunch där med fin utsikt över risfälten. (http://www.29grader.se/2016/02/risterraserna-vid-tegalallalangan.html) Även templet Gunung Kawi som finns en bit utanför Ubud tycker jag är läckert (http://www.29grader.se/2015/03/gunung-kawi-templet-med-de-enorma.html).

Tre dagar i Ubud skulle jag säga är lagom.
Efter två dagar på Gili T så var jag nöjd med den ön, men det beror ju helt på vad man är ute efter och jag tror de flesta föredrar fler dagar. Vila Ombak är annars ett fint boende dät och ligger inte vid partysidan-av ön. Hopps ni får en fin tid på Bali / Lombok.