Resplaner 2016?

3 jan. 2016 11:42
Visningar: 504
Visst är det dags för den årliga inspirerande tråden där all berättar om sina resplaner inför det nya året?

1. Vilka resor gjorde du under 2015?
2. Vad tyckte du om dessa resmål Bra/dåligt?
3. Vilka planer finns för 2016?

Mina svar:
2015 var ett mellanår för mig. I och med att 2014 avslutades med en längre resa och 2016 mer eller mindre inleds med en blev utrymmet mindre detta år.

I maj reste vi till Turkiet, Istanbul, Nemrut Dagi och Kappadokien.
http://4000mil.se/index.php/istanbul-numrut-dagi-och-kappadokien-maj-2015/
En underbar resa. Vi älskade Turkiet!
Trevliga människor, god mat och vackra vyer. Kan det bli bättre?

I augusti, ingen utlandsresa men ändå, en vandring med packhäst i jämtländska fjällen.
http://4000mil.se/index.php/vandring-med-packhast-i-jamtlandska-jorm/
Ett suveränt sätt att uppleva fjällvärlden.

I september då, det som skulle bli årets storresa:
Singapore, indonesiska Borneo, Perhentian Island och KL.
http://4000mil.se/index.php/singapore-och-kuala-lumpur/
I stället blev det fruktansvärda indonesiska skogsbränder och en ganska allvarlig olycka för mig!
http://4000mil.se/index.php/att-bli-sjuk-eller-raka-ut-for-en-olycka-pa-resan/

Sämre reseår får man alltså leta efter.

Men inför 2016 laddar jag om:

Feb: Sri Lanka
Maj: Andalusien
Juni: Kroatien
Aug: Island
Sept: Transsylvanien

Mer om mitt resår:
http://4000mil.se/index.php/sammanfattning-av-researet-2015-och-planer-2016/
Av Moltas
3 jan. 2016 15:06 (redigerad)
1. Även för mig var 2015 ett mellanår men det blev en del intressanta irrfärder.
London i mars och Rom i maj.

2. London med jobbarkompisar. Fotboll på programmet och matchen QPR - Arsenal vilken Arsenal vann pliktskyldigast. London är alltid trevligt så det blir säkert fler resor dit.
Rom i maj med goda vänner och jag måste säga att Italien är mitt land och Rom är min stad.

3.
Januari: Sri Lanka
Maj/Juni: Lofoten

Läst om din (Gunillad) olycka i Batu Caves och känner vilken grym otur man kan ha på sin resa. Som tur är har vi inte råkat ut för något på våra resor som ens är i närheten.
Vi besökte också BC på vår resa men med lyckligare slut. Nu verkar det som våra vägar korsas igen då vi åker hem i början på februari från Sri Lanka. Trevlig resa!

//M
Av Emolis
3 jan. 2016 17:10
Kul med inspiration! Så här såg vårt år ut och våra kommande planer.

I mars/april inledde vi reseåret med en knapp vecka i Ungern, främst Budapest. Sevärdheter, termalbad och den fantastiska maten gör att hit kommer vi definitivt åka igen.

I juni åkte vi till Cypern för en veckas bad och avkoppling. En dagsvandring på Akamashalvön var höjdpunkten, men Paphos där vi bodde var en lagom lugn och behaglig ort.

I juli/augusti åkte vi till Japan. En nästan tre veckor lång rundresa med bl a Tokyo, Kyoto, Miyajima och Hiroshima och allt var precis så fantastisk som vi hade förväntat oss. Vi vill (ska!) tillbaka, då vill vi åka under körsbärsträdens blomning och inte när det är nära 40 grader varmt för det var i varmaste laget.

I oktober åkte vi en dryg vecka till Marocko, halva tiden spenderades i Marrakesh och halva tiden i Agadir. Höjdpunkten var dagsvandringen i Atlasbergen och all tid vi spenderade inne i souken i Marrakesh där vi bodde på en fantastisk riad. Agadir kunde vi dock varit utan. Dit vill vi definitivt inte igen och vet inte heller om Marocko får fler besök av oss. Möjligtvis kan jag tänka mig en flerdagars ökensafari i Sahara.

I november åkte vi tre dagar till Polen på en sparesa. Klart prisvärd och avkopplande. Åker gärna till Polen fler gånger, men kanske inte just till den lilla sömniga orten Pogorzelica.

2016 har vi redan bokat in tre resor. I påsk åker vi tio dagar till Hong Kong för god mat, shopping, sevärdheter och andra nöjen. I juni åker vi en vecka till Kos för bad och avkoppling och i juli åker vi till Svalbard för att vandra, glaciärklättra och paddla kajak. Planen är också att i juli vandra vid Kebnekaise och försöka oss på en topptur. Sen får vi se till hösten, lite semesterdagar finns kvar :)
3 jan. 2016 17:16
Hej
Kom hem till förra nyåret från Cancun Mexico, en sol semester med bara en utflykt till Chitzen Itcha.
Var på en rundresa i Japan i Oktober och besökte Osaka, Hiroshima, Kyoto och Tokyo.
Resan var mycket intressant och givande.
2016 blir nog ett mellanår med ett lite kortare resmål, och är osäker i valet mellan Island och en rundresa
på Balkan.
3 jan. 2016 18:40
1. 2015 åkte jag på en fyra månaders rundresa (jan-maj) i Vietnam, Filippinerna, Bali, Singapore, Malaysia, Chicago och New York. Efter det bar det av till Ål och Tromsö i Norge.

2. Det bästa var Banaue och Sagada i norra Filippinerna, dykningen på Perhentian Island och människorna på Filippinerna. Otroligt god mat i Vietnam. New york var också en av höjdpunkterna.
Det sämsta var maten på Filippinerna...

3. I år blir det en resa till Bali (juni) och antingen Sydafrika eller Australien och Thailand (okt-dec). Ev blir det även vandring på Kungsleden i början på september.
Av Desires
3 jan. 2016 19:25
Gunillad: läste på din sida om din hemska olycka, vilken fruktansvärd upplevelse det måste varit, tur att det ändå gick bra till slut! Förstår om dina närmaste blev väldigt oroliga! Bra att du skrivit om vad man bör tänka på när man reser - ifall olyckan är framme, tack för det!

Det blev 5 resor för oss 2015
1. Fuerteventura - en skön och avkopplande semester en vecka för att få lite värme (http://www.desires.se/#post188)
2. Menorca - en jättefin och behaglig ö som vi gillade jättemycket - trevlig miljö, fina stränder, pittoreska byar, god mat (http://www.desires.se/#post191)
3. Österrike - Vi upplevde 5 fantastiska dagar i ett hett Österrike, 35 grader, men åhh vilka härliga vyer och vandringar i dessa underbara vackra landskap, blev överväldigade av denna miljö, hade sol varje dag så det blev många foton.... (titta in här om ni vill se http://www.desires.se/#post193)
4. Kroatien - alltid lika mysigt, åker hit varje år i september (http://www.desires.se/#post194)
5. NIce - blev vi också positivt överraskade av, jättemysig stad med närheten till flera andra fina orter längs den franska Rivieran, som t ex Antibes, bergsbyn S:t Paul m fl (http://www.desires.se/#post195)

I år har vi än så länge bara planerat för la Gomera och Teneriffa, samt Kroatien - som vanligt i september.
Tror att det också blir en tur till Amalfikusten i mitten av juni. (har aldrig varit där!)

Av Tazzo
3 jan. 2016 20:20
Gunillad - hemsk olycka! Hoppas ändå det läkte ordentligt. Bra att du delar med dig av dina tankar kring pass/försäkring mm. Kommer nog fortsättningsvis ta med passet då man gör vissa typer av utflykter!

1. 2015 blev lite fler "korta" resor för mig:
Jan/Feb: Thailand (rundresa)
Mars/April: Portugal (träningsresa)
Juli: Polen (Warszawa)
September: Italien (vandringsresa + Venedig)

2. Thailand överraskade mig positivt. Jag har aldrig tagit mig för att åka dit tidigare då det känns lite överturistat. Men efter 5 dagar på Koh Mak så insåg jag att det helt beror på vart man åker..
Portugal var en träningsresa, vilket var första gången för mig. Vet dock inte om jag gör om det.
Warszawa slutade tyvärr lite negativt med campylobacter för hela sällskapet.
Italienresan var min första vandring i Dolomiterna och det kommer jag göra om i maj!

3. 2016 ser ut som följande hitills:
Jan/Feb: Vietnam (rundresa + solsemester)
Maj: Italien (vandring)
Augusti: Tanzania (bestiga Kilimanjaro + safari)
Av Bergabo
3 jan. 2016 21:45
Tack Gunillad för att Du bjöd in oss i resediskussioner med så spännande frågor !

Väljer fråga 3 . resplaner 2016 !
Åker om några dagar på kryssning i Östra Medelhavet - med utflykter bl a till Olympia och Jerusalem.

Allra först : har en tid "laddat resmålen" - identifierat något jag vill förstå , för att sedan läsa på!

Olympia(Grekland)
Började med att konstatera att man här vart 4:e år ordnat olympiader under antiken i 1170 år !
Undrar vilka krafter som låg bakom detta. Hittills har man i våra dagar hittills bara gjort så i ca 120 år.
Snart konstateras att alla krig ställdes in i tiden runt dessa olympiader, m a o ännu mera krävdes för att förstå !
Nu är resmålet laddat med en hyfsad förståelse för vad som ligger bakom !

Jerusalem
Valde klagomuren och ville förstå varför den är en av stadens "huvudattraktioner" för besökare och den viktigaste platsen på jorden för många judar !
Längtar nu för att få se platsen och är fylld med tankar om bakgrunden till det jag ser !

3 jan. 2016 22:13
Oj, vad roligt att läsa om alla genomförda resor och alla resplaner.

Moltas, vi landar i Sri Lanka natten mellan 30-31 januari, så det blir lite samtidigt då... (snygg tröja på profilbilden :-) by the way)

Emolis, bestiga Keb vill jag också göra. Lär dock inte hinnas i år.

Vittjarn, ja, Japan är fantastiskt.

Monkan90, risterasserna i Filippinerna skulle jag också vilja besöka. Och Perhentian var ju som sagt tänkt i år... :-(

Desires: Jo det var otäckt. Tur att min man är fd militär och extremt professionell på att hantera krisstuationer!

Tazzo, Kilimanjaro besteg jag 1999. Typ det jobbigaste jag gjort....
http://4000mil.se/index.php/kilimanjaro/
Dolomiterna vill jag också till och vandra.

Bergabo, Fascinerande med olympiaderna...har inte tänkt på det så...men 1170 år är ju onekligen lång tid. :-)
4 jan. 2016 10:55
1. Vilka resor gjorde du under 2015?

Februari: Maldiverna och Dubai
Maj: Edinburgh
Juni: Gdansk
September: Menorca

2. Vad tyckte du om dessa resmål Bra/dåligt?

Hade höga förväntningar om Gdansk och de infriades med råge! Fantastisk stad! Menorca hade UNDERBARA stränder (kunde varit lite mindre folk dock) och Maldiverna är ju så fantastiskt som man föreställer sig, både under vattenytan och över!

3. Vilka planer finns för 2016?

Januari: Skidresa till Ischgl
Februari: Marrakech
Juni: Tallinn
December: Mexico

Och kanske nåt mer!
Av Pelle77
4 jan. 2016 18:02
Kul med sådana här trådar! 2015 blev det resor till

1) Berlin
3 nätter. En av mina favoritstäder

2) En påskresa till Belgien där vi åkte runt i Flandern och bodde i Antwerpen. Gjorde därifrån dagsutflykter till Brügge och Ghent som bägge var väldigt fina och som jag rekommenderar att besöka. Vi bodde (för andra gången) i Bryssel som måste vara en av Europa tråkigaste städer och som jag nu är helt klar med.

3) Sommarens resa gick till Frankrike. Vi flög in till Bordeaux och bilade längs Canal du Midi genom vindistrikten och bodde på mysiga b&b och vinslott. Carcassonne var en höjdpunkt. bilade runt bland småbyarna i Languedoc innan vi åkte hem från Nice.

4) Vinterns resa startade i Kambodja där Siem Reap och Angkorområdet besöktes. Det finns så många fler tempel än det mest berömde Angkor Wat ( där man delade soluppgången med tusen kinesiska fototurister). Beng Mealea var maffigt, ett djungeltempel utanför själva tempelområdet.

Vi flög sen ner till Phnom Penh och gjorde de obligatoriska stoppen på Toul Sleng och Killing Fields. Avslutade i Thailand med Khao Lak och Bkk.

2016 är hittills ett helt obokat reseår men jag hoppas kunna åka till Krakow på en weekend, kanske en långweekend i Toscana vid kristi himmelfärd. Sen lockar Sydafrika till vintern. Jag har aldrig varit i Afrika så tänkte börja med Afrika light :)
4 jan. 2016 19:19
I samband med giftermål, köp och försäljning av lägenheter osv så hann jag och min nu mera fru bara med en resa, vår bröllopsresa till Barcelona. 2 veckor var vi där och vi lyckades vara där när de hade värmebölja så 1:a veckan var lite chockartad men vi hade en fin pool på hotellet så det gick bra. Dessutom utlystes det ju terrorhot någon vecka eller två innan vi åkte dit dessutom. Jaja..

Vi får se vad det blir i år, målet är först och främst att möblera nya lägenheten. Sen får vi se, men jag åker gärna bort några veckor till hösten/vintern. Vi kommer säkert hinna med någon mindre weekendresa också. Finns planer på en tur till London framåt våren/försommaren. Vi får se... :)
Av Cattta
4 jan. 2016 19:46
Hej ni som reser så mkt, hur mkt semester har ni egentligen? Eller arbetar ni samtidigt som ni reser? Det är ju inte alla som kan få så mkt ledighet :(
Av Hawaii
4 jan. 2016 20:07
1.
Japan april 2015. (Tokyo, Hiroshima, Kyoto, Nagano/Yudanaka)
San Diego maj 2015
San Diego och Maui aug. 2015
Portland, Oregon, sep 2015
Madagaskar (plus ett par dagar i Syd-Afrika på vägen dit) okt 2015
San Diego dec 2015

2.
Japan: ett av mina favorit-länder att besöka. Fantastisk kultur och natur, makalös mat, lätt att ta sig runt, enormt vänliga och hjälpsamma människor, "säkert" på alla sätt och allting funkar som det ska!
San Diego - en mycket trevlig stad med mycket att erbjuda. Plus att min flickvän bor där...
Portland - besökte goda vänner. Och september är en fin månad.
Madagaskar: ett stort äventyr. Vänliga och hjälpsamma människor, relativt säkert och fantastisk natur men man kan inte räkna med att allt ska funka och man får vara försiktig med mat och dryck.
Syd-Afrika. Mitt andra besök där men vill gärna tillbaks dit.

3.
San Diego jan 2016
Singapore, Borneo (Kuching området) och Lombok i juni 2016.
Dessa är de enda resorna som är spikade just nu men räknar också med yttterligare (ung.) tre San Diego turer under året, en Portland resa plus ganska säkert Sverige i september. Ett större evenemang när man bor på andra sidan jordklotet...
4 jan. 2016 23:29
Riktigt kul tråd Gunnilad!

2015 har varit ett bra år!
Kroatien (Dubrovnik) i mars med min sambo en underbar stad och jag åker gärna tillbaka, det var mer en resa för att se och njuta vissa dagar lite för kalla men de gjorde ingenting!
London i juni, för första gången! (Äntligen) Silken stad, mysig men ändå så stadslig?
Berlin blev det i augusti, ville mest komma iväg, hade inget bokat för vår lilla semester! Berlin är ingen stad jag åker tillbaka till, hade en bra resa och såg mycket roligt men jag fick faktiskt aldrig någon som helst wow känsla, någon som känner samma men rekomenderar annan stad i Tyskland?
Afrika -Tanzania och Zanzibar blev det nu i december. ja va ska man säga silken resa helt underbart och till alla som funderar på safari, Just go! Zanzibar var jätte fint, men Gud så fattigt, vi ville bara njuta och ta det lungt där men de blev nästan för lungt för våran del!

Under 2016 har jag absolut inga planer! (panik) fått frågan om Tromsö i Norge för att bl.a. se norrskenet.
Blir nog iaf bara mindre resor detta året om inget oväntat händer! Tips?

kul att läsa vad alla har gjort och ska göra, insperation när den blir som bäst!
4 jan. 2016 23:59
Gjorda resor 2015:
April- vandring i Korsika
Augusti-Paris och Omaha Beach
September/Grekland-Alonissos
December-Albanien

Mycket trevliga och varierande resor.
Brukar inte planera allt för mycket innan utan tar det som dyker upp, men tror det under 2016 kan bli resor någonstans i Grekland, Italien och kanske Kroatien. Planer på att framöver något tag även besöka bl.a. ön Sark, Färöarna och Azorerna.
5 jan. 2016 11:26
Vilka resor gjorde du under 2015?

Första resan gick till New York. En vecka i maj och tyckte väl att de var sådär.. Mycket misär, dyrt, lite otrevligt folk men också väldigt imponernande med dessa byggnader mm. Kanske åker tillbaka nångång.

I augusti blev det 2 veckor på Cypern. En ren sol och bad resa. Lite historia och en massa go mat:)
Cypern är en favorit som vi gärna återkommer till, trevligt folk och underbart vatten.

Sista resan blev 2 veckor på Maldiverna i oktober. Vilket ställe! Helt underbart och värt varenda krona.
Valde en budgetö men var riktigt fint iaf. Alla akvariefiskar du kan tänka dej och det varmaste vattnet.
Just våran ö kanske inte var den bästa men en bra ö för att åka först gången till. Hade lite otur när vi skulle hem med ett missat plan och en hemresa som i slutänden tog 34 timmar:(

Vilka planer finns för 2016?

Blir inget förrens i augusti och då blir det 2 veckor på underbara Cypern igen.

Oktober blir det 2 veckor till Maldiverna, en bättre ö denna gång:)
5 jan. 2016 16:03
2015
April - Holland - Rotterdam
Sprang maraton, platt lopp och mysig stad

Maj - Mallorca - Alcudia
Gjorde en triathlon tävling. Mysig stad och riktigt bra landsvägscykling

Augusti - Malta -st Jullian
Sol och bad, mysigt ställen,fint badvatten

Oktober - Storbritannien - London
Familjeresa på höstlovet

November/december - Dubai och Abi Dahbi
Formel1, sol och bad och sightseeing

2016
April -Mallorca - träningsresa

Maj - Mallorca triathlon tävling + familjeresa

Juni/Juli - USA/Kanada marathon + familjeresa
5 jan. 2016 16:37
Transsylvanien låter spännande! Det står på min to do list! Och Kroatien!

Mina resor blev;
Maj: Norra Tyskland. Inte jättespännande i sig men var på hästresa och Tyskland är ett vackert land, speciellt på våren.

Augusti/september: Min efterlängtade resa till Wyoming, USA! Besökte också Denver och Montana.
Överträffade alla mina skyhöga förväntningar!!!! Lever fortfarande på upplevelserna från denna resa som jag spenderade på en working horse ranch.

November: Edinburgh. Supermysig stad!

Planerna inför 2016 är;
Augusti/september: USA. Ska besöka delstaterna Colorado, Wyoming, South Dakota. Två veckors road trip och tre veckor på samma ranch.

December: Las Palmas.
Av Landl
5 jan. 2016 17:20
1.

- April/maj - Mexiko, Kuba, Bahamas, Miami (FL)

- Juli/augusti - Slovakien, Kroatien

- November/december - Australien, Fiji, Nya Zeeland

2.

Vårresan till Mexiko, Kuba, Bahamas och Miami var min första långresa med en vän. I en månad åkte vi från Mexiko City till Cancun, vidare till Kuba och Bahamas för att avsluta i Miami. Resan var en magnifik upplevelse, där framför allt Kuba var en plats som jag mer än gärna återvänder till. I huvudstaden Havanna är det som att tiden har stannat på 50-talet. Rekommendera att åka dit väldigt, väldigt snart, då det snart kommer att bli överturistat pga att relationerna mellan landet och USA har blivit bättre.

Mexiko City var vi i i bara några dagar, men det är en stad som är fantastisk på många vis. På förhand var man lite rädd, pga kriminaliteten i staden. Men detta var något vi knappt märkte av. Poliser som gick omkring överallt, stod vid busshållplatser och pratade med människor, det kan uppfattas som skrämmande, men det gav trygghet, helt klart. Inte alls läskigt med andra ord. Sen kom vi ju till lite mer "mörka" kvarter, men det var ganska spännande, trots allt.

Cancun var en turiststad. Även om vi bodde utanför "turistkärnan" så märktes turismen av ganska mycket. Isla de Mujeres är dock en ö som jag rekommenderar, som ligger några kilometer öster om Cancun. En riktigt vacker ö, som var ett gammalt backpacker-paradis en gång i tiden.

På Bahamas åkte vi ut till en ö som heter "Eleuthera". En riktigt vacker ö, men underbart trevliga människor. Nassau, huvudstaden, är riktigt överturistad stad, tyvärr. Rekommenderas inte allt för mycket. Bahamas ska upptäckas på någon av dess 699 andra öar. Bahamas är dock väldigt dyrt, nästan dyrare än i Sverige, vilket är ett stort minus.

Miami var Miami. Själv är jag en riktig USA-fanatiker, vilket gjorde att jag såklart trivdes väldigt bra. En skön stad, där vi mest hängde på Miami Beach, som är ganska stort och avlångt. Mycket man känner igen från filmer, framför allt "Scarface".

Sommarsemestern ser likadan ut varje år, då mina föräldrar kommer från Slovakien. Har stora delar av min släkt i Bratislava och slovakernas närmaste (och bästa) solresmål är Kroatien. Ön Krk är en favorit bland alla ställen jag har varit på i detta vackra land.

I slutet på året åkte jag och ett gäng kompisar till Sydney, Fiji och ön Beachcomber Island, hela Nya Zeeland samt Brisbane. Resan var en episk sådan, men mycket olika intryck. Sydney var en ganska trevlig stad, förutom att vi hade ganska dåligt väder. Brisbane som vi avslutade i var en varm stad. En mycket trevlig sådan dock! Mycket skyskarpor, men också en hel del mysiga och trevliga gator med mycket restauranger, pubar och barer.
Fiji och ön Beachcomber Island var verkligen ett paradis, där ön var så liten att man kunde gå runt den på ca 7 minuter. Människorna, maten och miljön var av högsta klass. Vi bodde i en Bungalow vid stranden istället för i sovsal som yngre backpackers föredrog mer. Var molnigt sådär 30% av tiden vi var där, men överlag var det ett paradis som heter duga. Mest för yngre människor och backpackers.

På Nya Zeeland åkte vi med en s.k. "Kiwi-buss", vilket är en guidad buss som tar dig från norr till söder (hop-on hop-off samt olika turer). Det var ett minne för livet, där man träffade en himla massa människor och såg precis allt man ville se. Man åkte inte mer än 3 timmar i sträck i bussen. Ständigt fick man stanna, gå på "hikes" som man aldrig skulle hitta själv. Övernattningar skedde på hostels på vägen som man fick boka in sig på. Samma sak gällde aktiviteter - Nya Zeeland är som ett äventyrsland för vuxna, med fullt av roliga aktiviteter man kan göra. Nackdelen med Nya Zeeland är landets växlande klimat. På väldigt kort tid kan vädret ändras och det är allt annat än förutsägbart.

3.

New York i maj. Samma planer för sommaren (med vissa ändringar) samt en ny långresa under hösten. Sydamerika lockar, men det blir nog en resa av roadtrip-art i USA.
5 jan. 2016 18:42
Citerat från Cattta:
Hej ni som reser så mkt, hur mkt semester har ni egentligen? Eller arbetar ni samtidigt som ni reser? Det är ju inte alla som kan få så mkt ledighet :(
Fem veckor väl till flera resor? Man kan ju ta en weekend också.
Av Biker44
5 jan. 2016 21:09
Hej!

Att resa har alltid varit in favorithobby och nu när jag inte l'ngre arbetar kan jag göra det jag tidigare bara drömde om eller inte hade möjlighet att göra. Mina resor planeras utifrån natur- och/eller kulturupplevelser, gärna besök vid världsarv utsedda av UNESCO.
I år besökte jag mitt 116:e land/autonoma region.

Så här såg mitt reseår 2015 ut:

Januari:

Teneriffa
http://stalvik.se/resor-x-y/spanien-teneriffa-resa/

Maj:

en veckas cykling på Österlen
en veckas cykling på Åland
http://stalvik.se/resor-x-y/aland-resa/

Juni:

Rhodos
http://stalvik.se/resor/grekland-rhodos-resa/

Juli:

Vandring i Dolomiterna
http://stalvik.se/resor/italien-dolomiterna/

Augusti:

Norge med vandring i Rondane mm
http://stalvik.se/resor-x-y/norge-hardangervidda-sognefjorden-och-rondane/

September:

Sicilien
http://stalvik.se/resor/italien-sicilien/

Oktober:

Uzbekistan
http://stalvik.se/resor-x-y/uzbekistan-resa/

November:

Oman
http://stalvik.se/resor-x-y/oman-resa/

För 2016 är följande bokat:

Madeira - Levadavandringar
Turkiet - Kappadokien
Italien - Vandring i Dolomiterna
Norge - Vandring i Jotunheimen
Namibia - Fotoresa (Land nr 120)

Med all sannolikhet: en rundresa i tre olika länder i Kaukasus (länder nr 117, 118 och 119)

Reseåret 2015 var bra, tycker jag. Så blir säkert även 2016.....

Önskar er alla ett trevligt reseår 2016!
5 jan. 2016 23:10
Citerat från Bonjovii:
2015
April - Holland - Rotterdam
Sprang maraton, platt lopp och mysig stad

Maj - Mallorca - Alcudia
Gjorde en triathlon tävling. Mysig stad och riktigt bra landsvägscykling

Augusti - Malta -st Jullian
Sol och bad, mysigt ställen,fint badvatten

Oktober - Storbritannien - London
Familjeresa på höstlovet

November/december - Dubai och Abi Dahbi
Formel1, sol och bad och sightseeing

2016
April -Mallorca - träningsresa

Maj - Mallorca triathlon tävling + familjeresa

Juni/Juli - USA/Kanada marathon + familjeresa
Gillar dina lopp @bonjovii! Skulle själv vilja kombinera lopp och semester!

Mina resor:
Januari, solsemester på Teneriffa med landsvägscykling i bergen

Februari: Mora
Juni: Motala
Juli: Vansbro
Gissa varför! ;-)

Oktober: New York med familjen. Åkte hem några dagar innan maran, lite sugen blev man allt!

Planer 2016:
Mora och Motala ;-)

Paris i juli.

Lägger krutet (och pengarna) på dotterns resa till USA i sommar.

Om råd finnes så åker vi gärna till NYC igen, eller varför inte en cykelresa till Italien eller Frankrike eller Mallis?
6 jan. 2016 07:10
1. Vilka resor gjorde du under 2015?
2. Vad tyckte du om dessa resmål Bra/dåligt?
3. Vilka planer finns för 2016?

1.1 Newcastle jobb sep 14-apr 15, spenderade även en hel del helger där, åkte runt lite på landet, var på Premier league, såg First Aid kit m.m. Trevligt :-).

1.2. Bangkok, Omiaij, Koh Mak Istanbul Mar 15. En härlig resa som planerades inte jättelångt i förväg..Hade förmånen att få vara med på ett bröllop i Thailand då en väninnas son gifte sig. En annorlunda o trevlig tillställning på landet, sen minibuss till Trat, speedbåt till Koh Mak,www.baaningkao.com
där vi bodde i hyddor nere vid stranden, 4 nätter, därefter 4 nätter i Bangkok, med boende i favoritområdet Pratunam, Grand Diamond Suites. Stenhårda sängar på de tidigare boendena, skönt komma till bekvämare boende. Inte jättemycket restauranger för kvällarna, men älskar området på dagen...
Då det blev mycket billigare att boka via Istanbul, tog vi en natt där också, hann med restaurang på kvällen, och det härliga området mellan bazarerna på förmiddagen innan det var dax att flyga hem. Boende på Old City Viva, OK, bra läge.

1.3 Köln och Final 4 Champions league handboll, månadsskiftet maj-juni. God sparris, bra handboll, boende på shoppinggatan Hohe strasse, Callas am Dom för fjärde året i rad :-). Tyska städer är ofta underskattade.

1.4 New York juli, 11 nätter, som vanligt Hotel Pennsylvania. 2 jazz-måndagar på Arthurs Tavern, U2 på MSG, lite beach på Staten Island (South beach), m.m..

1.5 Manchester, helg i aug, besökte 80th Rewind festival north, bl.a för att se OMD.. alltid trevligt med engelska städer, även utanför London.. Manchester var lite svårgreppad, inte lika behändigt som Birmingham..men kan tänka mig ge det en ny chans.. Bra boende på The Portland, gångavstånd från Picaddilly stn, till shoppingen i Arndale o.s.v..

1.6 New York, november, 2 nätter på Marriott Marquise, vid hysteriska Times square, där det alltid pågår någon form av construction work, var sedan glad att flytta ner till gamla hederliga Pennsylvania igen. SoYouThinkYouCanDance-touren var huvudattraktionen den här gången, på Kings theatre i Brooklyn. Gick över Brooklyn bridge för första gången, ( i regn..).

1.7-3.1 Nyår i Miami Beach, boende på Ocena Spray, 41th/Collins, OK.. området där är inte jättekul, men det gick ju att åka buss de ca 25 gatorna ner till SoBe, där det verkade svårt att uppbringa rum för under 3000/natt vid denna tiden.
7-d Karibienkryss med Celebrity Reflection, som idag skulle stannat till vid Cayman Island, men det gick inte.. mycket trevligt, god mat o dryck, superbra service.. Kallt i poolen..svårt hitta skuggplats ute.. hoppas på trevliga strandhugg på Jamaica o Bahamas som avslut..

3.2 London 20-24 apr. Blir boende på St Giles, Bedford ave vid Tottenham court road, kanonläge, har bott där för, ska se ELO på O2-arena. Dottern kommer oxå :-).

3.3 Köln igen för femte året i rad för handbollens CL Final4, boende på Callas am Dom. Blir bra som vanligt :-)! Ganska smidigt med flyget till Frankfurt, sedan tåg till Köln Hbh, gående ca 300 m till hotellet..

3.4 New York juni, blandar Hotel Pennsylvania och Marriott Courtyard mittemot Macys 35th/5 ave, som ju oxå har kanonläge. Ska se The Cure på MSG, och fira midsommar i Battery park, o såklart gå på jazz på Arthurs Tavern m.m...

3.X-Y Tja, vem vet.. har Rammstein under radarn, men dom har bara annonserat festival-spelningar, vill hellre gå på konsert nånstans...
Förhoppningsvis en USA-sväng på hösten för SYTYCD-touren oxå...i NY eller någonannanstans..(har sett den i San Fransisco 2 gånger oxå..)..
Av Emh87
6 jan. 2016 09:24
2015 innehöll rätt många resor, varav en "större".

Februari - Skidor i Val Thorens med UCPA. 1 vecka.
Maj - Franska Rivieran, med jobbet, Nice, Cannes, Monaco. ca 1 vecka.
Juni/juli - Mexiko, Belize, Caymanöarna och Jamaica. 5 veckor.
Sept/okt - Italien, Toscana. 1 vecka.

Tyckte om resorna, UCPA funkade väldigt bra. Toscana ser jag gärna mer av. Det jag och sambon pratar om är däremot att Jamaica och Cayman var lite av en "besvikelse". Det känns så dyrt och dricks-hetsigt.

2016 har vi än så länge "bara" en planerad nu i februari, 3 veckor i Kambodja och Vietnam. Ser fram emot det väldigt mycket.

På sommaren pratar vi om segling i Kroatien, och troligtvis en weekend till hösten/vintern. Vi får se! :)
Av Emh87
6 jan. 2016 09:49
Citerat från Cattta:
Hej ni som reser så mkt, hur mkt semester har ni egentligen? Eller arbetar ni samtidigt som ni reser? Det är ju inte alla som kan få så mkt ledighet :(
Det beror väl på var i livet man befinner sig. På ett forum vet man ju inte vilken man pratar med.
Mångmiljonärer, pensionärer, lärare med 12(?) veckors ledighet per år.

Jag tillhör väl kategorin "vanlig", och jag har 5 veckors semester per år, det jag gör är väl att ta ut min semester på ett smart sätt. Röda dagar, klämdagar etc.
Och min gyllene regel: Jag tar i princip ´aldrig´ semester i Sverige... som många andra gör.

Jag och min sambo är 28 år och har inte barn eller husdjur. Båda jobbar och vi får rätt mkt pengar över. Vissa i min ålder som är i samma livssituation tar semester under sommaren 3-4-5 veckor och sitter hemma och "ugglar", vilket för mig är obegripligt. Tro f*n semesterdagarna ryker då =)
Av Bergabo
6 jan. 2016 17:50
Läste igenom alla svar på Gunillads fina tråd !

Slås av att reaktioner på resor skiljer oss människor åt, alla har ju rätt till sin upplevelse, rätt o fel finns sällan ! Ett urval av tankar följer:

Berlin vill Rebeccacecilia ej återvända till, medan, Pelle 77, talar om en av sina favoriter !

Marrakech ,emolis har varit där, worldofmarie skall dit i februari, själv har jag varit där och är avundsjuk på ala som skall dit, en överraskningarnas och magins stad !

Hiroshima, Vittjarn har varit där. Själv skulle jag vilja komma dit. Hur väl har man där lyckats förmedla historiens vingslag tillbesökaren ? Här bevisades att framgent blev världskrig meningslöst !
6 jan. 2016 22:13
Citerat från Spaderdam:
Citerat från Bonjovii:
2015
April - Holland - Rotterdam
Sprang maraton, platt lopp och mysig stad

Maj - Mallorca - Alcudia
Gjorde en triathlon tävling. Mysig stad och riktigt bra landsvägscykling

Augusti - Malta -st Jullian
Sol och bad, mysigt ställen,fint badvatten

Oktober - Storbritannien - London
Familjeresa på höstlovet

November/december - Dubai och Abi Dahbi
Formel1, sol och bad och sightseeing

2016
April -Mallorca - träningsresa

Maj - Mallorca triathlon tävling + familjeresa

Juni/Juli - USA/Kanada marathon + familjeresa
Gillar dina lopp @bonjovii! Skulle själv vilja kombinera lopp och semester!

Mina resor:
Januari, solsemester på Teneriffa med landsvägscykling i bergen

Februari: Mora
Juni: Motala
Juli: Vansbro
Gissa varför! ;-)

Oktober: New York med familjen. Åkte hem några dagar innan maran, lite sugen blev man allt!

Planer 2016:
Mora och Motala ;-)

Paris i juli.

Lägger krutet (och pengarna) på dotterns resa till USA i sommar.

Om råd finnes så åker vi gärna till NYC igen, eller varför inte en cykelresa till Italien eller Frankrike eller Mallis?
Klassikerloppen:) Dom "resorna" hade jag också ;) och sen Kalmar i augusti :)

Perfekt och hitta lopp när man har planerat en semester resa, och ibland är det loppet som utgör resan. Reste runt i Kalifonien 2014 en månad och hann med tre 1/2 maror. Roligt sätt och se landet. Har sprungit stora halvmaror som San Fransisco med hur mycket folk som helst, men även en halv mara i SD som var ett maskerad lopp med nästan bara amerikaner :) finns hur mkt roliga lopp som helst. NY är på bucket-listan, men känns onödigt dyrt genom ex Springtime så den får vänta
Av Mrahl
6 jan. 2016 23:03
Hej.

2015
Maj/Juni: New York och Kentucky. 12 dagar

Åkte över och överraskade mina föräldrar som var i NYC på semester med släktingar. Mina kusiner som var med på resan visste att jag skulle komma och jag hade sms kontakt med dem för att bestämma tid och plats för överraskningen. Vi strålade samman på en uteservering i Central Park.
Ansiktsuttrycket på mina föräldrar när de insåg att det var jag= Priceless. Kommer aldrig att glömma det.
Tog med mig farsan en av dagarna upp till Yankee Stadium så att han fick uppleva sin första baseboll match. För mig var det min 10:e match.
Kanonväder hela tiden.

Efter NYC reste jag vidare till Kentucky för att hälsa på min gamla värdfamilj från mitt utbytesår.
Kul att träffa dem igen, men hade lite otur med vädret, varmt men ganska mycket regn.

Sept: Miami/Miami Beach. 1 Vecka

Åkte över med syrrans kille och en kompis för att kolla på Miami Dolphins (mitt lag) mot Buffalo Bills (svågerns lag) i NFL.
South Beach är mitt favoritställe och trivs som fisken i vattnet där :)
Matchen behöver vi inte prata om. Kass om man håller på Dolphins.
Vädret varmt men mycket regn också

Okt: London. 5 dagar

Återigen en resa med syrrans kille för att kolla amerikansk fotboll.
Denna gång såg vi Buffalo Bills mot Jacksonville Jaguars på Wembley Stadium.
Överraskande bra väder för att vara London på hösten, regnade bara lite en dag.

2016?

Målet är att åka till Miami, Nashville och Kentucky till hösten.
Men två USA resor och en Londonresa förra året plus att jag slängt på extraljus på bilen har gjort ett stort hål i portmonän, haha. Så vi får se hur det blir.

// Micke
6 jan. 2016 23:09
Hej och TACK alla som delar med sig sina reseupplevelser!

1.Mitt 2015

Jan: tjejresa- en vecka till Kuala Lumpur med avstickare till Penang.

Mars: påsklovs resa med familjen till Madeira.

1 maj helg: Riga.

Juli: Frankrike - Loiredalen.

Okt: höstlovresa -tog sonen till New York.

Nov: Riga igen.

2.

Kuala Lumpur- alldeles för kort resa men ack så rolig tjejresa. Penang var en mycket positiv överraskning. vill gärna se mer av Malaysia.

http://city-lover-reser.blogspot.se/search/label/Malaysia

Madeira- naturen är vacker. Vandra längs levador var bäst.
Gillade inte: Huvudstaden Funchal föll inte riktigt i min smak- alldeles för lugn stad.

http://city-lover-reser.blogspot.se/search/label/Madeira

New York - var mitt tredje besök i staden. Gillar staden enormt- det finns alltid något nytt att upptäcka. Central Park var fantastisk med alla höstfärger.
Gillade inte: att hösten är dyr månad att besöka NYC.

http://city-lover-reser.blogspot.se/2015/11/new-york-firar-halloween.html
http://city-lover-reser.blogspot.se/2015/11/new-york-host-i-central-park.html
http://city-lover-reser.blogspot.se/2015/12/new-york-med-tonaring.html
http://city-lover-reser.blogspot.se/2015/12/new-york-med-arkitektens-ogon.html

Resor till Riga är inte utlandsresor för mig då jag besöker min mamma och syster där.
Rekommenderar andra att besöka Riga innan priserna går upp. Staden har blommat upp. Stora Arenan i Riga får också besök av världsartister när de kommer till Stockholm och Köpenhamn. Det kan vara lättare att få tag på biljetter där och de är billigare.

http://city-lover-reser.blogspot.se/2015/05/riga-en-nyupptackt-granne.html
http://city-lover-reser.blogspot.se/2015/05/rigas-gamla-stan-ar-med-i-unescos.html
http://city-lover-reser.blogspot.se/2015/05/riga-mot-stadens-vackra-och-morka.html

Årets resefavorit blev Loiredalens besök. Alla dessa fantastiska slott och trädgårdar, det vackra landskapet och sköna atmosfären. Det var som att dricka ett gott vin. Jag tror att jag har"blivit kär" i Frankrike! Mådde så himla bra efter den resan. Hade hört från andra att det var besvärligt att resa runt i Frankrike om man inte kunde franska. Stämmer inte alls. Vi blev så vänligt bemötta, särskilt ute på landet.

http://city-lover-reser.blogspot.se/2015/08/loiredalen-i-frankrike.html

Kommer inom kort publicera mer om resan.

3.

2016 - två resor är på g....hoppas på fler....
.
Miami Beach och Key West.

vårweekend i Amsterdam.

7 jan. 2016 09:44
Hejsan!

Alltid roligt att läsa och att skriva om resor. Man får så mycket tips!

1. Resor 2015:
Mars: Åkte vi på vår årliga skidresa med familj och goda vänner. Denna gång åkte vi för andra året i rad med Nortlander till Serre Chevallier och Briancon. Underbar skidåkning och boende på gulligt enkelt hotell. Bara sol, inga liftköer och god mat!

Maj: 25-årig bröllopsdag i Paris, underbart! Vi passade på att åka ut till Versailles och anlitade även fotograf för lite familjebilder. Det blev ett fint minne, både upplevelsen och fotona. Vem vet hur länge ungdomarna vill resa med sina föräldrar?

Aug: Kryssning till Helsingfors, glatt överraskad av både båtresa och staden som hade mycket att erbjuda.
Hann även med en charterresa till Kefalonia. kanonfin ö med helt fantastiska stränder!

Sept: Favorit i repris, en liten tur till Paris med enbart maken som sällskap. Tröttnar aldrig på Paris! Har någon några roliga tips att se och göra där när man gjort alla turistsakerna så tar jag tacksamt emot det.

2016 ser planerna ut som följer:
Skidresa
Paris
Cykla i Frankrike
Kanske en sol/badresa till hösten.

Men året därpå får jag nog förnya mej lite och åka på en långresa. Vill åka både långt bort och lång tid...
Av Lena47
7 jan. 2016 19:28
Vilken kul inspirerande tråd!

1. Vilka resor gjorde du under 2015?
- I mars var jag och maken själva till Paris några dagar, helt ljuvlig tidig vår resa.
-Svenska fjällen sen en vecka på påsken med familj och släkt i Idre.
-Sen var vi till Sicilien på sommaren i nästan tre veckor där vi för tredje året på rad hyrde hus med barnen och även gjorde en liten road tripp till några ställen vi ville se.
Dessvärre blev det ingen höstresa då vi fick avboka

2. Vad tyckte du om dessa resmål Bra/dåligt?
.- mycket bra, alla tre ställen har vi varit och förälskat oss i förut.

3. Vilka planer finns för 2016?
-Inget bestämt mer än fjällen fast Trysil denna gång.
Sen vet vi inte om vi kanske tar en tripp till Sicilien i vår också bara maken och jag några dagar.
Har heller inte bokat eller bestämt oss om det blir Spanien eller Kroatien med barnen i sommar.
Höst gissar och hoppas jag på Paris några dagar igen :)

Det blir ingen långresa 2016 men vi drömmer om någon längre resa till USA igen som kanske kan bli året efter det.
8 jan. 2016 14:55
Oj, vad många härliga resor alla har både framför och bakom sig!

Man blir otroligt inspirerad och ibland nästan lite stressad, i och med att man påminns om hur många fantastiska resmål som finns.
:-)
Av Annl
10 jan. 2016 17:19
Hej,

Förskräcklig olycka som du råkade ut för.Hoppas att din arm läker ihop fint och att det ska ordna sig.

Vill bara göra ett tillägg angående din summering av vad som gäller om man blir sjuk utomlands och att om man har med sig EU-kortet får gratis akutsjukvård inom EU. Detta är inte vad jag upplevde när jag blev sjuk i Marseille i Frankrike; jag hade med mig passet och EU-kortet till sjukhuset och fick betala över 2 000 kr för mitt besök där. Efter många turer med Försäkringskassan och över ett år senare fick jag tillbaka 1 300 kr.

Våra erfarenheter av SOS International är däremot utmärkta; sonen bröt armen i Singapore och det funkade hur smidigt som helst och de tog genast över de ekonomiska delarna med läkarna (vi har hemförsäkring i Länsförsäkringar).
Citerat från Gunillad:
Oj, vad många härliga resor alla har både framför och bakom sig!

Man blir otroligt inspirerad och ibland nästan lite stressad, i och med att man påminns om hur många fantastiska resmål som finns.
:-)
10 jan. 2016 18:34
Det låter ju inget bra att det inte funkar som det ska med EU-kortet.
Har själv (lyckligtvis) inga erfarenheter av detta, utan har tagit min uppgifter från nätet bara.

Håller med om att SOS-international är helt suveräna. De ringde och kollade dagligen hur allt gick för oss, erbjöd tidigare hemresa (fast vi tyckte att det var en onödig kostnad för dem så vi tackade nej)

Jag tror att det var den malaysiska mellanhanden som strulade i vårt fall (det lät så på SOS-international). På kvällen innan operationen kom man och sa till mig att jag inte fanns i SOS-internationals databas. Och hade vi pengar att betala själva?
Vi sa ja och operationen genomfördes och nästa dag fanns jag i databasen som jag skulle.
:-)

Armen läker bättre än jag vågat hoppas på.
Känseln i tummen och all funktion i handen är tillbaka. Nu återstår bara ett riktigt "krigsveteransärr", samt att jag fortfarande har svårt att stödja på handen (armhävningar och liknande).
28 feb. 2016 21:41
Citerat från Reselover:
1. Vilka resor gjorde du under 2015?
2. Vad tyckte du om dessa resmål Bra/dåligt?
3. Vilka planer finns för 2016?

1.7-3.1 Nyår i Miami Beach, boende på Ocena Spray, 41th/Collins, OK.. området där är inte jättekul, men det gick ju att åka buss de ca 25 gatorna ner till SoBe, där det verkade svårt att uppbringa rum för under 3000/natt vid denna tiden.
7-d Karibienkryss med Celebrity Reflection, som idag skulle stannat till vid Cayman Island, men det gick inte.. mycket trevligt, god mat o dryck, superbra service.. Kallt i poolen..svårt hitta skuggplats ute.. hoppas på trevliga strandhugg på Jamaica o Bahamas som avslut..

3.2 London 20-24 apr. Blir boende på St Giles, Bedford ave vid Tottenham court road, kanonläge, har bott där för, ska se ELO på O2-arena. Dottern kommer oxå :-).

3.3 Köln igen för femte året i rad för handbollens CL Final4, boende på Callas am Dom. Blir bra som vanligt :-)! Ganska smidigt med flyget till Frankfurt, sedan tåg till Köln Hbh, gående ca 300 m till hotellet..

3.4 New York juni, blandar Hotel Pennsylvania och Marriott Courtyard mittemot Macys 35th/5 ave, som ju oxå har kanonläge. Ska se The Cure på MSG, och fira midsommar i Battery park, o såklart gå på jazz på Arthurs Tavern m.m...

3.X-Y Tja, vem vet.. har Rammstein under radarn, men dom har bara annonserat festival-spelningar, vill hellre gå på konsert nånstans...
Förhoppningsvis en USA-sväng på hösten för SYTYCD-touren oxå...i NY eller någonannanstans..(har sett den i San Fransisco 2 gånger oxå..)..
3...revideras sen sist..
Tillkommit :
3.5 Barcelona 12-15 maj, dottern o jag för att träffa brorsdotter som är där.. Hyfsat enkelt boende, hoppas OK/bra på Casa blanca vid Tbana Jaume..

3.6 Chicago 14-20 juli. Ska på http://chicagoopenair.com/ o se Rammstein o Marilyn Manson :-). Åker själv, har bokat 2 hostels.. Freehand o HI Chicago, kan inte bestämma mig vilket som ligger bäst än..

3.7 Gdansk 26-30 juli, ska se Kraftwerk i Sopot 29 juli :-). Bor på Mercure Satre Miesto Gdansk.

3.??? Är som trådstartaren supersugen på Hongkong.. hmmm...
28 feb. 2016 22:13
1. Vilka resor gjorde du under 2015?

2015 var ett riktigt uselt reseår för mig. Hade mer planerat, men dessvärre blev vi tvungna att ställa in de resorna som jag såg fram emot mest.

Kort och gott:

Januari - London.

Mars/April - Thailand.

Maj/Juni - London.

Juni senare delen - London igen.

Långresan som ställdes in skulle ha gått via Hong Kong till Australien - kryssning i västra Söderhavet - och sedan hem via Singapore.

2. Vad tyckte du om dessa resmål Bra/dåligt?

London är alltid trevligt, bäst med 2015´s besök var att jag av en slump blev inbokad på ett hotell som nu är mitt absoluta favorithotell - Pullman St Pancras. Thailand - besök i Phuket och total relax i södra Kata beach som mer eller mindre känns som hemma i Thailand.

3. Vilka planer finns för 2016?

Året inleddes med London i Januari. I April blir det London igen på jobbresa. I Juni blir det New York, Florida och en Bahamaskryssning. Mer specifika planer än så finns inte än, men både Paris och Tallinn måste hinnas med under sommar/tidig höst.
29 feb. 2016 00:51
Citerat från Ixploretheworldcom:
I samband med giftermål, köp och försäljning av lägenheter osv så hann jag och min nu mera fru bara med en resa, vår bröllopsresa till Barcelona. 2 veckor var vi där och vi lyckades vara där när de hade värmebölja så 1:a veckan var lite chockartad men vi hade en fin pool på hotellet så det gick bra. Dessutom utlystes det ju terrorhot någon vecka eller två innan vi åkte dit dessutom. Jaja..

Vi får se vad det blir i år, målet är först och främst att möblera nya lägenheten. Sen får vi se, men jag åker gärna bort några veckor till hösten/vintern. Vi kommer säkert hinna med någon mindre weekendresa också. Finns planer på en tur till London framåt våren/försommaren. Vi får se... :)
Lite tid har gått och vi har liksom tittat lite på våra möjligheter. Planer smids ju hela tiden, men man vet aldrig riktigt vad som blir genomförbart och inte.
Just nu arbetar vi utefter teorin om att vi ska ta en tur genom Balticum och en avstickare in till Sankt Petersburg. Känns som att det är ett ekonomiskt rimligt mål i alla fall.
Av Katrinl
29 feb. 2016 18:38
1. Började året i Australien. Min drömresa sen tonåren och jag blev inte besviken. Underbar resa och minnen. Sydney, Cairns och Melburne med omnejd. Höjdpunkterna var många men snorkla på barriärrevet, Great Ocean Road och Grampians nationalpark så här spontant.
Var en månad och bilade i Europa i sommar. Mesta tiden var vi i Kroatien utanför Pula men fick en ofrivillig vecka i Salzburg på vägen hem då vi fick motorhaveri och bytte hela motorn (!). Kroatien gillade jag som vanligt. Man vet vad man får och det var lagom avkopplande efter alla upplevelser i Australien. Salzburg med omgivningar är vackert.
London i september och där var vi i Hyde park och såg Last night of the proms tillsammans med 40 000 patriotiska britter. Galet!
3. Vi börjar i Toscana i maj. Hyr det hus som är med i serien Ernst i Toscana. Här blir det mat, vin och goda vänner.
I sommar åker vi på långresa till Usa. Roadtrip som så många andra med LA, GC, LV, SF och SD. Längtar!

Tack för härlig läsning alla restokiga!