Resmål inom Europa en weekend i början av mars?

21 juli 2011 20:16
Visningar: 21493
Planerar en (lång) weekendresa i början av mars för att fira vår bröllopsdag!
Men vart ska vi åka? London, Paris, Dublin är inte aktuellt.. och det får gärna vara nästan-vår (inser att det kanske är för tidigt på året för sol och värme), har väldigt dålig koll på vädret i ex Italien, södra frankrike den tiden på året.
God mat, konstmuseer, kanske lite shopping kan tänkas stå på agendan. Vi är inte ute efter 5-stjärning lyx - snarare upplevelser!

Alla tips mottages tacksamt!
Av Pelle77
21 juli 2011 20:55
Värmen har inte kommit till Medelhavet den tiden. Kan ni sträcka er till en vecka kanske Oman kan passa. Norwegian till UAB kan ju också funka.
21 juli 2011 22:04
Spontant skulle jag säga Venedig! En fantastisk stad som gör sig bäst tidigt på våren. Ett annat tips är Rom. Men eftersom du tar upp vädret, tycker jag inte att ni ska tänka för mycket på det. Om ni inte vill ligga på stranden och sola förstås...
För ett par år sedan spenderade jag 4 dagar i Nice, hade underbart väder, soligt och varmt. Veckan därpå var två vänner på plats - grått, trist och regnigt... Det gäller att ha tur.
Ha en fin resa!
/M.
Av Annl
21 juli 2011 22:18
Hej,

Vad sägs om Istanbul? Det är en väldigt speciell stad med massor av spännande kulturskatter och en båttur på Bosporen är också kul.

Värmen bör ha kommit dit vid den tiden hyfsat i alla fall - vi var där på höstlovet och hade varmt och gott.

Shopping finns i massor - både i de gamla basarerna och på de stora shoppinggatorna i den norra delen av det europeiska delen av Istanbul.

På minuskontot står maten; vi lyckades inte hitta anständig mat hur vi än letade på stora internationella lyxhotell, lokala ställen m.m.

Ett ytterligare minus är de gräsliga taxichaufförerna som lurade hos HELA tiden och vid varenda resa; det kördes långa omvägar på ringlinjen (där det alltid är mycket trafik), hoppande taxameter och det värsta var första kvällen när vi skulle åka till en restaurang och vi blev avsläppta och chauffören pekade uppåt en gågata och sa att där låg restaurangen, vilket inte var fallet. Då var det kväll, vi var hungriga och trötta efter resan och vi åkte med två barn. Det var inte kul,,, och när vi efter mycket möda fått tag på en taxi tillbaka till hotellet hamnade vi på en hemsk sylta.

Berlin är mitt andra förslag; det är en fantastisk stad som utvecklas hela tiden och det händer så mycket där. Staden är underskattad av många svenskar - det finns så mycket att se och uppleva och nutidshistorien är påtaglig. Bo i gamla Östberlin - det är där alla fräcka butiker och restauranger finns.

Moskva är också ett vansinnigt spännande resmål och klassar in under kraven på god mat, shopping, upplevelser, fantastiska kulturskatter och konstmuseer men vädret är nog inte så gott och varmt där då. Men kan ni tänka er att falla ifrån kravet på gott väder och sol kommer ni att få grymma upplevelser. Om du väljer detta resmål hör gärna av dig - jag är hyfsat uppdaterad efter att ha varit där i påskas och det finns en del att tänka på.

En helt annan typ av resmål som också kan rekommenderas är Amalfikusten söder om Neapel. Ett fantastiskt ställe och så vackert och perfekt för att fira bröllopsdag. Finns mängder med romantiska små byar att upptäcka att mysa i. Vädret borde vara ok där vid den tiden men jag är inte säker - jag har bara varit där på sommaren och då är det varmt och gott.
Av Pelle77
22 juli 2011 00:07
Om London, Paris o Dublin går bort pga vädret tror jag inte att Moskva är ett alternativ. Men en långweekend för värme i Europa är svårt att få till. Kanarieöarna eller Egypten krävs nog för bikiniväder, men då blir långweekend svårare. Riktar ni in er på stads seightseeing och kultur blir det lättare att ge råd. Vill ni ha bättre väder (strand) så krävs en månad senare. Östra Medelhavet framför västra.

Italien är fantastiskt. Både upplevelser och maten (läste lite noggrannare nu). Eller som ovanstående sa, Nice. Räkna inte med badväder men mycket att se och göra. Grasse, Gorge de Verdon, Villefranche. Vill ni resa västerut i Frankrike o testa b&b deluxe så testa La Bastide St Anne som fått drösvis med femmor på Tripadvisor (välförtjänt) och ät middag vid Pont du Garde. Bästa "b&b" jag bott på med trevlig värd (Amanda). Även ett stopp i Montpellier är att rekommendera. Trevlig stad med bra restauranger men mindre turister än i Nice. Kolla in "Mon jardin en ville". Vi blev inbjudna på cocktails med ägarna, som tipsade om trevliga restauranger i närheten. Var som en oas i staden (men svår att finna utan gps).
Av Fredden
22 juli 2011 14:49
skulle rekomnendera sydtyskland. Antingen Freiburg, som är en mysig stad (faktiskt tyskland varmaste). Maten är väldigt bra... tyskland möter frankrike, det lokala vinet utmärkt. Ta ett par dagar i staden, och sedan en dagsutflyckt upp i schwarzwald. Ryanair flyger till Baden-Baden och därifrån är det c:a 1h med buss.