Reskompis sökes till höst/vinter - Antarktis!

20 dec. 2015 01:01
Visningar: 255
Tycker det börjar bli dags att göra min drömresa till Antarktis och skulle gärna ha en reskompis med mig. Tänker mig en resa med många landstigningstillfällen och gärna strandhugg på Falklandsöarna eller Sydgeorgien också. Skulle helst åka runt jultid (är lärare och har lov då), men jag vill framför allt att resan ska bli av och att den ska innehålla intressanta stopp så jag utesluter inte andra datum.

Är det någon som redan har varit där som har förslag på bra arrangörer/platser man inte får missa så vore jag jättetacksam för tips.
20 aug. 2016 17:39
Hej, Jag ska åka till Antarktis i december 2017 och köpt resan av bengt-martins resebyrå (Hurtigrutens). Det blir med MS Midnatsol från Chile. På denna resa ingår enkelhyttstillägg och flygresan till Chile och inrikes, transporter och måltider. 53.000 kr. Allt det kan lätt annars gå på det dubbla. Bengt-Martins har varit mycket hjälpsamma i att hitta resor. Man måste göra hälsoundersökning innan men jag hoppas att du tar chansen. :)
10 sep. 2016 18:57
Låter underbart! Men får bli ett annat år, hann boka Tanzania emellan. Inte dumt det heller :)
27 aug. 2018 00:35
Jag vill gärna besöka Antarktis senare i höst, men att åka själv blir för dyrt. Har du fotfarande Antarktis som mål?
27 aug. 2018 11:38
Hej

Jag har nu faktiskt varit på Antarktis. Jag har planer på att åka igen men har just nu gjort ett stort lägenhetsköp så det får nog dröja lite. Men det är också lång väntetid på resorna. Jag är intresserad av en resa som på Hurtigrutten heter "Den ultimata Antarktisupplevelsen" eller något liknande. Den jag åkte var jättefin men fortsatte inte hela vägen ner till södra polcirkeln. Det gör den resan jag nämnda. Vi var i närheten men MS Midnatsol är inte anpassad för att gå så långt ner i istäcket. Det är en liten mindre båt som gör det.

Resan jag gjorde var fantastisk. Lite strapatser blev det. Vi hamnade i orkan på Drakesundet med 37 sekundmeter och 12 meter höga vågor. Men väl i Antarktis var vädret toppen men det kan skifta snabbt. Jag badade i havet fyra gånger. Som kallast 1 grad.

Så ja, jag vill gärna göra det igen och har gärna fortsatt kommunikation men det lär nog realistiskt sett dröja ett par år nu. Men ja det vill nog till med resesällskap. Jag hade turen och kom ner ganska mycket i pris och där enkelrumstillägg ingick men det går nog inte på den resan jag vill åka nu. Därför är det ju bra med resesällskap. Hursomhelst, om du åker tidigare så kommer du iaf inte ångra dig. Det är den bästa resa jag gjort. Väl värt pengarna. Och dessutom får man en helt annan syn på naturen och respekt för den.
15 sep. 2018 02:36
Den bästa resa du gjort - det låter ju riktigt bra! Åker iväg nu i jul med Ms Midnatsol och en kompis. Beställde resan för nästan ett år sen och har längtat sedan dess! Bada i havet är väl tveksamt, är badkruka även när det är varmt, men läste att det fanns jacuzzi :)