Resetips?

8 dec. 2014 11:53
Visningar: 233
Hej.
Anländer till Hanoi 19/12. Har utresa i Saigon 8/1.
Reser med min 11 årige son och min 9 åriga dotter.
Det enda som är bokat överhuvudtaget är Phu Quoc 31/12-6/1.

Jag är skapligt villrådig över hur jag ska tänka. Meningen är att det ska vara skönt att vara flexibel i det mesta, men jag är lite "stressad" nu.

Ska jag dra mot SAPA, och måste jag då ha varma kläder med från Sverige?
Eller ska jag skippa SAPA och dra till Halong Bay med en övernattning på båt.

Sen då? Funderade på att boka softsleeper mot Hué och vara där ngt, sedan Tåg? mot Nha Trang och sedan tåg igen mot Saigon?
Vill ju hinna med Mekong och tunnlar också.

Finns det någon som rest igenom landet på ca 3 veckor, eller bara har lite tips på upplägg för oss så mottages det med öppna armar.

Mvh Robert
8 dec. 2014 17:02
Jag skulle välja Halong Bay. Kommer precis hem från en resa i Vietnam och Kambodja. Började i Hanoi, sedan Halong Bay, därefter flyg till Huè och sedan flyg till Saigon. Tunnlarna är sevärda, även krigsmuseet i Saigon. Gjorde kryssning på Mekong, sedan buss till Chau Doc och därifrån båt till Phnom Penh. Flyg till Siam Riep-Ankor Wat och därifrån flyg hem igen. 17 dagar i Vietnam och 7 i Kambodja.
Jag skulle absolut välja båtturerna i Halong Bay och på Mekong. Det är lite kyligt i Hanoi, ca 20 på dagen och 12 på natten, sedan blir det varmare ju närmare du kommer Saigon. 33 på dagen och 22 på natten. Cykelriksha i Hanoi skulle jag också rekommendera. Vattenmarionetteater är också en upplevelse.
8 dec. 2014 22:47
Tack Brigitta!
Ska väga in dina synpunkter då jag funderar. Ja kylan i norr är ngt jag känner som lite begränsande. Om du var väldigt nöjd med Halong så kanske du vill rekommendera resebyrån? Kanske minns du namnet på båten? Om sånt fanns dvs.
Ska verkligen testa riksha och teatern :)

Du verkar ha varit på en härlig tur :)
Med vänlig hälsning, robban