Resemål i Thailand jul 2015/2016

18 mars 2015 17:41
Visningar: 767
Jag och min sambo har bokat flyg tur retur till Thailand, Bangkok. Vi ska vara borta 3 1/2 vecka över jul och nyår :).

Har aldrig vart där och vet ingenting... Har googlat en del och fastnat för öarna vid ko samui. Vill gärna hinna se lite olika platser och göra någon slags rundresa :)! Phuket går bort och dom mest turisttäta ställena.

Vill göra utflykter, se lite historiska byggnader osv, snorkla, ev ta dyckert... Ja så mycket äventyr som möjligt :D

Tips på resemål och lämplig tur med utgångspunkt från Bangkok?!
31 mars 2015 10:38
Vädret på Koh Samui och kringliggande öar kan vara dåligt under denna period, satsa i stället på Koh Chang och öarna i närheten.

Eller ta er ner mot Koh Lanta och öarna nedanför. Finns många öar och möjligheter till äventyr och dykning. Dykningen är bättre på västra sidan av Thailand än på östra sidan.
31 mars 2015 13:33
Nej vädret är verkligen inte dåligt på Samui, Phangan och Tao vid jul/nyår. Klart att någon kanske haft otur någon gång och fått regn någon eller några dagar men annars är det nästan enbart sol och blå himmel.
Jag tycker definitivt ni skall ta er ner ifrån Bkk till dessa tre öarna.
Historiska byggnader finns kanske inte jättemycket av men det finns religösa byggnader i form av olika tempel, enorma buddha statyer osv. Dessa tre öar skiljer sig åt. Ni får själv besöka samtliga och bedöma vilken som blir eran favoritö. Testa någon vecka eller liknande på varje ö. Lycka till =)
31 mars 2015 19:24
Kolla gärna länk nedan som i detalj beskriver vädret på Koh Samui under årets alla månader:

http://samui-weather.blogspot.se/2014_12_01_archive.html

eller så kan du även läsa en del på Tripadvisor om de som besökt Koh Samui under December

http://www.tripadvisor.co.uk/ShowTopic-g293918-i7560-k8194283-Koh_Chang_vs_Koh_Samui_in_late_November_early_December-Ko_Samui_Surat_Thani_Province.html#645399

Givetvis kan vädret vara bra i December men det är överlag stabilare runt Koh Chang vid den tidpunkten på året.
31 mars 2015 19:49
Skulle man kunna ta ko Chang först då och sedan åka ner till ko samui?? Vill gärna vara där över nyår iaf på grannön!
Hmm nu vart jag tveksam! Hört mycket olika om vädret men statistiken visar ju ostadigt.. Och vill ju dit för att dyka på ko tao. Kanske inte optimalt vid regn?

Hade ändå inte tänkt åka till Thailand bara för att sola så vädret är inte det viktigaste.
31 mars 2015 19:58
Citerat från Nippertippan:
Skulle man kunna ta ko Chang först då och sedan åka ner till ko samui?? Vill gärna vara där över nyår iaf på grannön!
Hmm nu vart jag tveksam! Hört mycket olika om vädret men statistiken visar ju ostadigt.. Och vill ju dit för att dyka på ko tao. Kanske inte optimalt vid regn?

Hade ändå inte tänkt åka till Thailand bara för att sola så vädret är inte det viktigaste.
Koh chang är säkert bättre väder än koh tao det betvivlar jag inte men det är långt mellan dessa ställen.
Koh tao är bäst dock att dyka på och då spelar det Ingen roll om det regnar. Jag har bara varit med om regn en dag på koh tao av alla gånger jag varit där och det var en dag då jag var ute på en båt o dök. Det är nästan bättre att dyka under ytan om d regnar. Men regnet försvinner ofta snabbt o allt vatten torkas bort. Koh tao är mycket mindre än chang. Helt olika öar men bägge är bra
1 apr. 2015 19:50
Citerat från Nippertippan:
Skulle man kunna ta ko Chang först då och sedan åka ner till ko samui?? Vill gärna vara där över nyår iaf på grannön!
Hmm nu vart jag tveksam! Hört mycket olika om vädret men statistiken visar ju ostadigt.. Och vill ju dit för att dyka på ko tao. Kanske inte optimalt vid regn?

Hade ändå inte tänkt åka till Thailand bara för att sola så vädret är inte det viktigaste.
I så fall skulle ni kunna ta er tillbaka till Rayong och flyga från U-Tapao till Koh Samui. Det går ett direktflyg om dagen till Koh Samui därifrån. Annars kan får ni ta er hela vägen tillbaka till Bangkok.

Det går givetvis att flyga från Trat också men då blir det mellanlandning på flera timmar.

http://www.bangkokair.com/eng
Av Restjej
17 nov. 2015 22:55
hej
jag skulle gärna följa med till Thailand över jul och nyår, 18 dec till 3 jan

Kontakata mig, jag är en glad person som älskar att resa.

kram