Resa till Uyuni från Chile

4 nov. 2015 23:40
Visningar: 113
Hej alla goa o glada,

Jag skall resa till Chile i Januari 2016. Jag skall på 3 veckor se mig runt så gott de går i norr och söder.
Blev himla sugen på att besöka Uyuni (Bolivia). Tur och retur. (tänker på salt öknen så klart)

Är det någon som har åkt till Uyuni från Chile som har något tips på bra väg

Antar att det är från Calama eller San Pedro som man tar sig vidare, men är inte helt säker på hur.

Är ni någon som har gjort något liknande för ni jättegärna höra av er,

Ha de gött så länge :)
Av Natw
5 nov. 2015 08:59
Hej!

Jag var där för 2 år sedan. Lättast är det med ordnade "turer" från San Pedro de Atacama, absolut! Det är alltså en jeep med typ 4-6 pers + chaufför.
San Pedro är annars också ett av de skönaste ställen jag vart på i hela mitt liv, så då får du också möjligheten att se det.

Det finns säkert andra sätt också, men jag skulle göra så här. Och, lättast bokar du de turerna på plats t.ex. 1-2 dygn i förväg. Så åk till San Pedro, boka turen, njut av byn i minst 1-2 dygn, och sedan åker du iväg på turen.

Fråga gärna ifall du undrar något mer!!

Ha det så kul :)!
5 nov. 2015 11:26
Hej Natw,

Super! Tack så himla mycket för ditt svar. Då bokar jag det när jag kommer dit.

Tänkte passa på med en till fråga, Angående inhemska flyg (domestic flight). Vad jag kunnat läsa mig till så kan jag inte boka med svenskt bankkort på nätet, tex LAN.
Måste man ha Chilenskt bankkort för att boka på nätet?

Tack för din hjälp så länge :-)
Av Natw
5 nov. 2015 12:13
Hej!

Vi åkte faktiskt bara omkring med buss i Chile, så har tyvärr ingen erfarenhet av inrikesflyg där. Men, ifall du går till Lan:s nätsida och bokar där så tror jag nog du kan betala med ett vanligt Visa-kreditkort. Men kom ihåg att välja EU i början så sidan inte tror du är chilenare :)!http://www.lan.com/sitio_personas/country_selector/country_selector.html

Men som sagt, har ingen erfarenhet av inrikesflyg i Chile tyvärr!