Resa till New York för första gången!

23 nov. 2014 01:44
Visningar: 1338
Hej!

Har tänkt resa till New York inom en snar framtid och behöver råd av er som varit där innan!

Jag är inte särskilt berest och besöker därför New York för första gången i början av nästa år.
Även om jag inte varit i staden innan vill jag direkt komma den "på djupet" allt mer successivt, då detta förhoppningsvis inte blir sista gången. Visst, det kanske låter lite för ambitiöst, men att strosa runt på Manhattan som en "typisk" turist känns för mig banalt och opersonligt.
Har väl fått bilden av att "lära känna" just denna staden blir svårt, men vill iallafall försöka!

Släng era bästa förslag och tips över mig för få en så härlig och personlig bild av New York som möjligt!

Tack!
Av Birgere
23 nov. 2014 10:49
Tycker nog att din första resa ska ägnas åt att se o uppleva alla klassiska måsten.
Om du gillar det så kan du dom följande resorna göra djupdykninger i olika stadsdelar.

Nästa resa kan du tex välja att leva dig in i någon av stadsdelarna i Downtown, som tex Chinatown, East Village, Greenwich Village,, Little Italy eller Soho.
Du kan lätt tillbringa en vecka i varje.
Sedan fortsätter du med kanske övriga Manhattan del för del eller går över mot Bronx, Queens osv osv.

Du har o göra resten av ditt liv.
24 nov. 2014 18:23
Hejsan!

Vi för första gången (men inte sista) i NYC i maj i år. Vi gjorde de flesta turistsakerna: Top of the Rock, Empire State building, Central park, Ground Zero, gratisbåt till Staten Island, en tur till Corney Island, Harlem en liten dag och kvällstur, Bryant park, Times square, High Line mm mm samt massa shopping.

Vi tänkte så här: nästa gång vi åker då har vi gjort de där "måste" sakerna och kan bara gutta oss i allt det andra. Vi bodde mitt i smeten nära Times square. hade vi åkt hem utan att se alla de sakerna hade vi nog ångrat oss, nu känner vi oss nöjda och ser fram emot nästa resa när vi ska se andra mysiga ställen.
Tror du kanske känner att du missat mycket om du inte ser turistsakerna första gången man är på ett ställe, men jag kan ha fel...
I vilket fall som helst är det en maffig stad!!!
Trevlig resa!
Anette
5 dec. 2014 16:31
Jag har varit i NYC ca 15 gånger och har nog besökt i princip varje område i varje stadsdel. Jag känner till staden så bra att jag ofta är den som visar mina vänner (som ofta är äldre än mig och bott i NYC större delen av sina liv) till nya coola, hippa ställen. Haha. Jag har dessutom utmärkt lokalsinne, hittar överallt som en fisk i vatten, och är social och hittar nya vänner överallt, varje dag, när jag är i USA. Min specialité är just att söka sig bortom de mest turistiga ställena, och det finns mycket mer intressanta intryck, smaker och saker att se i de andra områdena än Manhattan anser jag. Harlem och Brooklyn är mina favoriter. Om någon vill anlita mig som privatguide så ställer jag säkert upp ;)
Av Hkn
5 dec. 2014 22:04
Citerat från Amandanaesman:
Jag har varit i NYC ca 15 gånger och har nog besökt i princip varje område i varje stadsdel. Jag känner till staden så bra att jag ofta är den som visar mina vänner (som ofta är äldre än mig och bott i NYC större delen av sina liv) till nya coola, hippa ställen. Haha. Jag har dessutom utmärkt lokalsinne, hittar överallt som en fisk i vatten, och är social och hittar nya vänner överallt, varje dag, när jag är i USA. Min specialité är just att söka sig bortom de mest turistiga ställena, och det finns mycket mer intressanta intryck, smaker och saker att se i de andra områdena än Manhattan anser jag. Harlem och Brooklyn är mina favoriter. Om någon vill anlita mig som privatguide så ställer jag säkert upp ;)
Tack, Amanda. Allt låter helt fantastiskt.
När var du i staden senast? Kan du inte dela med dig av det du kan? En liten glimt bara...
Vilka är t ex de tre bästa nya restaurangerna? De som vanliga turister aldrig skulle hitta.

All the best,

:: hkn ::
Av Josseen
6 dec. 2014 14:51
new york är så underbart! har bara varit där en gång så har själv massa saker kvar jag vill upptäcka i den staden. Men rent spontant vill jag tipsa om områdena soho och Greenwich village, mysiga områden tycker jag. Central park må dra turister, men absolut värt att besöka ändå.
Skulle jag åka till new york igen skulle jag åka över till Brooklyn!