Resa till Hvar

Av Sussis
10 maj 2014 00:53
Visningar: 844
Skall åka med 3 tjejkompisar till Kroatien, vi funderar på att ev åka till Hvar.
Vi har planer på att åka i maj 2015, men jag undrar hur det är med temperaturen i maj? Vi vill ha sol och bad och vill även se oss omkring såklart. Jag har naturligtvis läst fakta ang temperaturerna men vad säger ni som har varit i Kroatien och Hvar? Är det temp skillnad på var i landet man är? Ska vi kanske satsa på att åka i juni istället? Hoppas på svar. /Sussis
Av Ansun
10 maj 2014 09:40
Bra val av ställe i Kroatien, Hvar är fantastiskt vackert! Maj kan vara varmt, men inte alltid. Vattnet lite kyligt, ungefär som här hemma under sommaren. Vill ni bada så skulle jag planera in resan i juni istället.
Vi var dit andra veckan i juni 2013, då hade vi 28-30 grader dagligen. Förra året så var vi dit månadsskiftet maj-juni, då var vädret inte alls lika bra. Men det var väl generellt en lite kyligare försommar överallt förra året.

Nu när ni är ute i god tid med planeringen inför er resa så har ni möjlighet att få tag på fint boende också. Boka i god tid, så får ni det ni vill ha.

Ni har en härlig resa framför er, Kroatien är så vackert och folket så trevligt. Vi älskar Kroatien och vill bara se mer och mer av landet. I höst så ska vi utforska den norra delen, Istrien, med Rovinj och närliggande orter.
Av Sussis
10 maj 2014 09:57
Tack, för ditt svar Ansun.
14 maj 2014 22:11
Här kommer en direkt väderrapport:
Anlände till Kroatien i lördags (10/5) och möttes av strålande sol, +24 gr, samma väder i söndags men måndagen blev lite molnig på förmiddag med sol efter lunch, samma igår. I natt öste regnet ned och temperaturen låg runt +15 under dagen. Mycket möjligt att solen strålar igen imorgon. Förra året var det runt +25 grader varje dag dock var det för kallt att bada.
Maj är en härlig månad i Kroatien då anstormningen av turister inte kommit igång på allvar och så kan man äta massor av jordgubbar som är så söta. Vill Ni vara säkra på sol och bad då är det bättre att åka i juni. Vattnet är rent och klart, ibland litet kyligt men det kan behövas i värmen.
Trevlig resa!
Av Sussis
14 maj 2014 23:31
Tack snälla Lisa för din utförliga väderrapport. Då har jag fått lite mer info som vi kan fundera lite på. Ha en fortsatt härlig resa. Med vänlig hälsning Sussis