Resa till Florida april 2013 - när köpa flygbiljetter?

2 maj 2012 11:10
Visningar: 3326
Hej!

Vi har haft lite planering tillsammans med den familj som vi åker till Florida med i slutet av april nästa år.

När skall man boka flygbiljetterna? Så snart de släpps eller skall man vänta? Hur får man bästa pris?

Tack på förhand!

Therese
Av Straale
2 maj 2012 11:25
Hej!

Vi brukar boka minst 6 månader i förväg. Priserna brukar sällan bli bättre ju närmare avresa man kommer. Nu åker vi oftast 2 ggr per år, och brukar boka nästa resa så fort vi kommer hem. Kan rekommendera Canadian air, inte åkt med dom själva men har vänner som är mycket nöjda med dom samt att dom har bra priser, dom har haft superbra erbjudanden nu i vår. Dock så var det från Köpenhamn men ändå.

Vart i Florida tänker ni er?
2 maj 2012 11:42
Samma här, vi bokar tidigt. Man ska också tänka på att ju tidigare man bokar (inom rimliga gränser i alla fall :-) ju större valmöjligheter har man.

Bra är det att hålla lite koll på hur priserna brukar ligga, när man sen hittar något som passar med bra rutt, bra tider och godkänt pris är det bara att slå till. Skulle det sen dyka upp något erbjudande några hundra billigare, är det i alla fall mindre retfullt än om man väntar för länge och inte alls hittar någon bra flygning.
Det viktigaste är nästan att vara flexibel, priserna kan variera enormt mellan olika dagar så ju större spann man har ju större chans att hitta bästa pris.
2 maj 2012 13:13
Tack för era svar!

Vi vill boka flygbiljetter så snart det går, gärna om ngn månad... :) När vi idag kollar på biljetter i mars nästa år så ligger de på runt 24.000 för 2 vuxna och 2 barn och det tycker vi är bra pris så kan vi hitta biljetter till det priset i april nästa år så är det väl i o f bara att boka. Som sagt, hellre se att vi kunde fått biljetter ngr hundralappar billigare än att vi måste betala mer...

Vi flyger till Orlando där vi stannar ngr dagar, sedan åker vi till västsidan och ngnstans kring Sarasota tror vi. 2 veckor har vi tänkt vara i Florida. Hoppas på fint väder och att det går att bada i havet!

/Therese
2 maj 2012 13:24
Citerat från arwendog:
Tack för era svar!

Vi vill boka flygbiljetter så snart det går, gärna om ngn månad... :) När vi idag kollar på biljetter i mars nästa år så ligger de på runt 24.000 för 2 vuxna och 2 barn och det tycker vi är bra pris så kan vi hitta biljetter till det priset i april nästa år så är det väl i o f bara att boka. Som sagt, hellre se att vi kunde fått biljetter ngr hundralappar billigare än att vi måste betala mer...

Vi flyger till Orlando där vi stannar ngr dagar, sedan åker vi till västsidan och ngnstans kring Sarasota tror vi. 2 veckor har vi tänkt vara i Florida. Hoppas på fint väder och att det går att bada i havet!

/Therese
6000:- om det är en bra flygrutt och bra tider så hade jag varit nöjd.

Vädret kan man inte spå men i April brukar det vara varmt, räkna med en snitt-temperatur på drygt 20 grader i skuggan och att det kan gå upp mot 30 (i solen blir det så klart betydligt varmare än så :-) och tempen i havet ligger på 20-25 grader, varierar lite mellan olika platser och vid Sarasota bör det ligga i mitten av spannet, är man inte badkruka så lär man kunna bad överallt i Florida vid den årstiden ;-)
Av Annl
2 maj 2012 14:21
Ju tidigare desto bättre är en bra regel tycker jag när det gäller att boka flyg.

I allmänhet släpps biljetterna 11-12 månader i förväg och det är inte fel att ligga och kolla och boka då.

Själv har jag sumpat billigt och bra flyg till Vietnam med Turkish till jullovet för att jag låg och segade för länge- biljetter som jag kunnat få med bra tider och bara ett byte för 31 000 kr (fyra personer) kostar nu
69 000 kr.. Helt galet.
Av Lindak
2 maj 2012 15:08
Hej!

Vi bokade i augusti, åker i juni. Stockholm - New York, Miami-Stockholm för ca 21 000 igår var jag nyfiken och kollade. Det skulle kosta 34 000 om jag skulle boka samma tider! Även om det känns helt galet att boka så tidigt så lönar det sig!
4 maj 2012 10:15
Är det ngn som vet ifall det är riskabelt att boka biljetter med SAS 1 år fram? Är risken stor att de går i konkurs? Läste hur de skulle sälja av fastigheter och likn...

/Therese
4 maj 2012 10:27
Citerat från arwendog:
Är det ngn som vet ifall det är riskabelt att boka biljetter med SAS 1 år fram? Är risken stor att de går i konkurs? Läste hur de skulle sälja av fastigheter och likn...

/Therese
Omöjligt att svara på :-( Det går ju inte direkt bra för SAS.

Du kan annars göra som vi gjorde sist. Vi bokade en resa med United Airlines som flögs av SAS (bolagen delar ju på flygen kan man säga) priset var dessutom lägre än om vi bokade samma resa med SAS (vi bokade den gången hos BudJet). Man kan ju dessutom om man vill oftast lägga till ett konkursskydd när man bokar.
Av Annl
5 maj 2012 08:22
Svårt att sia om som sagt även om det känns märkligt att tänka sig att statligt ägda SAS skulle gå i konkurs. Men vad vet man och ett konkursskydd kan ju vara en väg. Ett annat alternativ är ju att betala med sitt kort och då är man skyddad via det.
Citerat från floridasidan:
Citerat från arwendog:
Är det ngn som vet ifall det är riskabelt att boka biljetter med SAS 1 år fram? Är risken stor att de går i konkurs? Läste hur de skulle sälja av fastigheter och likn...

/Therese
Omöjligt att svara på :-( Det går ju inte direkt bra för SAS.

Du kan annars göra som vi gjorde sist. Vi bokade en resa med United Airlines som flögs av SAS (bolagen delar ju på flygen kan man säga) priset var dessutom lägre än om vi bokade samma resa med SAS (vi bokade den gången hos BudJet). Man kan ju dessutom om man vill oftast lägga till ett konkursskydd när man bokar.
Av Smulan7
10 maj 2012 10:10
Hej!

Visst är det roligt att planera sin resa, halva nöjet. Vi kom hem från Orlando för två veckor sedan var där mellan den 2 april och 22 april. På dit resan åkte vi med Lufthansa, Köpenhamn-Orlando med mellanlandnning i Frankfurt och hem åkte vi med Air Canada, Orlando-Köpenhamn mellanlandning i Toronto. Bokade gjorde vi så fort biljetterna hade kommit ut. 25600kr för 2 vuxna och 3 barn genom tickets hemsida.

Vi hade 25-30 grader varje dag, det kan nog skifta precis som här.

Kollade på våra semesterbilder igår och vill redan tillbaka.

Ni kommer få det toppen.

Anna
Av Hawaii
10 maj 2012 10:22
Trots att det kanske inte går så bra för SAS kan du säkert räkna med att de kommer att finnas kvar nästa år. När man skall köpa biljetter kan alltid vara knepigt men jag tror definitivt INTE att man får bra pris 12 månader innan. Kan nämna som exempel att jag skall flyga från San Diego till Singapore i september 2012. Började kolla priser sent 2011. Drygt $1500 för en retur biljett med United. Billigare med Air China, som jag helst vill undvika. Den 1 februari var priset $1568. Vi köpte biljetter i lördags den 5 maj för $1036. Alltså drygt 4 månader innan avresan. Men idag kostar samma biljett $1185!
Av Larry57
23 maj 2012 08:05
Hej, har precis bokat biljetter till Orlando med Icelandair, 6125:-/st.
Har åkt med olika flygbolag men tycker att Icelandair är det bästa, mellanlandar på Island, oftast 1,5-2 tim, lagom att sträcka på benen.
Finns det barn med i sällskapet så kan de se på film, sitter en skärm i varje stol.
Den stora fördelen är att man slipper mellanlanda i USA, har varit med om att det tagit så lång tid i immigrationsmyndighet och tull att vi fått springa till nästa flyg, man ska också hämta ut bagage och lämna in det igen, eftersom Icelandair landar på slutdestinationen kan man ta det lugnt.
Mvh
Larry
28 maj 2012 14:33
Med facit på hand så har alla våra flygresor blivit billigast att boka så tidigt som möjligt.
Vi har bokade flyg i semptember i fjol med avresa till Miami i Augusti 2012 och vi betalade lite drygt 6000 kr /biljett.
( Air France genom Travel Start)
Jag har varit in med jämna mellanrum och kollat priset och det har hela tiden legat över det vi betalade.
Jag har inte bara gått på priset för det fanns billigare biljetter men med sämre tider.
För oss var det viktigt med mellanlandning i Europa och att vi kom fram på dagen och inte sent på kvällen.
Av Erc
29 maj 2012 11:59
Min personliga erfarenhet är att flygresor under april till USA varit som billigast att boka och betala under perioden efter nyår och innan mitten av februari.

Men - för att känna sig bekväm med sitt beslut rekommenderar jag en ordentligt prisbevakning. Från vilka flygplatser kan ni tänka er att flyga? Till vilka?

Ett normalpris från Skandinavien till Florida i ekonomiklass i april borde ligga på någonstans omkring 6500.
29 maj 2012 12:31
Citerat från larry57:
Hej, har precis bokat biljetter till Orlando med Icelandair, 6125:-/st.
Har åkt med olika flygbolag men tycker att Icelandair är det bästa, mellanlandar på Island, oftast 1,5-2 tim, lagom att sträcka på benen.
Hej! Skönt att få sträcka på benen! Jag har rest Iceland Air ARN - NYC och då fick man inte ens kliva av utan sitta kvar och beskåda/invänta av- och påstigning av övriga islandsresenärer. DET var jobbigt vill jag lova för det gick inte på en kvart!

Jag har märkt att det kan skilja väldigt mycket beroende på avreseort vilka priser man får. Och vi kan väl enas om att alla här har olika erfarenheter huruvida det lönar sig eller INTE att boka 11 månader innan. Nackdelen med att boka väldigt långt innan kan ju å andra sidan bli att de ändrar avgångstider. (kanske inte så vanligt men dock) Och har man suttit och valt en flight för att avgtiden är viktig...så är ju inte det så kul om den plötsligt blir till det sämre :(
Av Amluma
6 aug. 2012 21:56
Hej !!!
Vi åker också för första gången !!!
17/6-9/7-2013
Bokade biljetter förra veckan 2 vuxna 2 barn för 21760:-
Vi flyger köpenhamn- frankfurt- orlando ( lufthansa)
Ft. Lauderdale- toronto- köpenhamn ( air canada)
Bokade via allaflygbiljetter .
Ha det bra :)
Det är sååå roligt att leta och läsa om allt !! RG är toppen !!!!