Resa till Florida 2017

Av Marcar
27 juli 2015 20:06
Visningar: 926
Hej.
Jag, min sambo vill åka till Florida när han fyller 50 år. Vi har stora barn... En vuxen, en artonåring, en sjuttonåring och en trettonåring då.

Ska vi hyra hus. Vart ska vi åka? Vi behöver alla tips vi kan få. Hur mycket kan man räkna i budget?

Tusen frågor blev det😀

Tack!!

M
Av Liwes
27 juli 2015 23:37
Hej, vad trevligt att ni vill till Florida.
jag har varit där tre gånger de senaste 5 åren så jag hoppas jag kan ge några tips på vägen.
Hus eller lgh tycker jag ni definitivt ska hyra. Det gör ni enklast via Homeaway.com eller VRBO.com. Airbnb.com är också bra men dem har jag aldrig använt.

Orlando och Universals nöjesfält tror jag aldrig man blir för gammal för. En dag per park minst.
Busch Gardens i Tampa är en personlig favorit också.

Vi reser iofs med ganska små barn ( de är 6 och 9 nu) men de får vara med om de mesta som jag även tror barn i era barns ålder gillar.

Miami beach är nog en hit hos era barn. Orlando också. Vi gillar st Augustin mycket och även Sanibel men max tre dagar sen blir man rastlös. St Petersburg är super! Clearwater borde passa barnen som handen i handsken.

Reskassa är svårare. Räkna med mellan 1200 dollar till 2000 dollar veckan beroende på var ni vill bo och vilken årstid. Åker ni helt off season och till något ställe där de hyr ut mycket så kan ni säkert hitta bra för ca 900 i veckan.
Bil måste ni också ha.

Fråga på om du vill veta mer.
Av Birgere
28 juli 2015 00:27
Börja med att berätta

när ni ska åka
hur länge ni ska vara borta
intressen

Allt detta är basen för dina frågor.

samt skaffa inspiration genom att skumma igenom några av dom tusentals Floridatrådar som tar upp exakt dina frågor.

Men en sak ska du veta, ni gör ett helt korrekt val för denna resa!
28 juli 2015 17:51
Vet ju inte när du ska resa, men vi var iväg 2 veckor 2014 i början av september - hyrde hus via homeaway.com och hade egen bil, fungerade hur bra som helst.
Vi var 2 familjer med totalt 5 barn i åldern 15-11 år och de trivdes perfekt!

Första veckan hyrde vi hus på Anna Maria Island (söder om Tampa) och andra veckan ett hus i F:t Lauderdale.
Efter att ha varit en vecka på västra sidan så kunde inte Miami Beach konkurrera! - de absolut bästa badplatserna finns på västra sidan och vi såg ett helt fantastiskt djurliv - stora fåglar på helt öde stränder, ganska orädda, ett litet stim av svarta små stingrockor precis vid stranden mm mm... Iofs så var väl ödlorna i F:t Lauderdale lite maffiga ... hade 2 st stora bamsar på 1-2 meter som nog bodde under trädäcket till vår pool..

Hade vi gjort om denna resa så hade vi minskat tiden på Östra sidan - kanske varit där 2 dagar först för att besöka Miami Beach etc bara för att ha varit där - sedan åkt till västra sidan och stannat där fram tills 3 dagar innan hemresa.. tillbaka till östra sidan för shopping på bl a Saw Grass Mills... :)

Vi var även på utflykt till Orlando ett par dagar, men vi var nog mest nöjda med Bush Garden i Tampa - den nöjesparken håller mycket väl måttet, speciellt för oss som "jagade" häftiga berg-o-dalbanor...

Hyrde jetski och körde längs hela ön och när vi passerade Everglades så stannade vi på en rastplats - och där dök det upp simmande krokodiler så vi fick se dem utan att åka ut i själva träsket.

Florida var den absolut bästa semestern vi gjort ... barnen vill tillbaka och så även vi, men samtidigt vill man ju se något nytt... USA blir det nog i allafall även till vintern :)
29 juli 2015 16:48
Jag tycker personligen västra sidan. Miami är överskattat likväl Fort L.
Clearwater är fint.
Sarasota är kanon (Siesta key`s är en favvo)
Fort Myers.
Det finns många.
Key West mycket restid inte så mycket att se. Men har man inte varit där så.......
Hus är en självklarhet att hyra då de är billigt.
Hoppas du hittar din 50årsresa.
Florida blir man aldrig trött på. Finns alltid något att ta sig för
31 juli 2015 12:08
Citerat från Marcar:
Hej.
Jag, min sambo vill åka till Florida när han fyller 50 år. Vi har stora barn... En vuxen, en artonåring, en sjuttonåring och en trettonåring då.

Ska vi hyra hus. Vart ska vi åka? Vi behöver alla tips vi kan få. Hur mycket kan man räkna i budget?

Tusen frågor blev det😀

Tack!!

M
Östra sidan av Florida är absolut den som har mest att erbjuda totalt sett, mest att göra och se och överlägset intressantare än västkusten i de flesta avseenden tycker jag. Har man lite olika intressen och inte bara vill ligga på stranden så är Miami Beach oslagbart.

Men som sagts, det behövs mycket mer information om vad ni gillar, vad ni vill göra, hur ni vill bo, o.s.v. o.s.v. för att kunna ge några konkreta tips.

Budget kan ni lättast räkna ut själv, kolla vad det ni vill ha kostar, hyrbil, hotell, flyg kollar ni lätt. Likaså eventuella inträden och även matkostnader finns på nätet, på restaurangers och butikers hemsidor. Lite hjälp kanske ni kan få genom sidan där jag skrivit upp lite av vad vi betalat för olika saker http://www.floridasidan.se/FlPriser.php . En budget beror ju helt på vilka vanor man har, man kan äta för $8 eller 800. Bo på hotell för 300:- eller 30.000:- natten. Sen säger du ju inte hur länge ni tänkt stanna heller ;-)