Resa till Brasilien :)

Av Riika
22 mars 2015 16:35
Visningar: 2765
Hej !

Jag har börjat fundera på att åka till Brasilien. Men jag har massor av frågor som jag tänkte om någon/några kunde svara på. :)

* Är det värt att åka dit?

* Behöver man vaccinera sig?

* Är det farligt?

* Räcker det med två veckor?

* Vad skall man tänka på?

* Vart skall man bo om man vill ha hyfsat nära till det mesta?

Ge mig alla tips och råd som ni kan ge.

Tack !
22 mars 2015 19:40
Hej!
Klart du ska åka dit, det är värt de.
Brasilien är ett väldigt stort land och finns mycket att se.
Naturen. Amazonas, pantanal, foz do iguazo, + alla andra fina nationalparker, alla goa stränder.

Vaccin: beroende vart du ska så alltid hepatit. ska du inåt landet så gula febern, ut i skogen i amasonas så finns malaria.
Farligt: Nej. som vanligt gäller sunt förnuft
Två veckor? nja lite tveksamt, tar sin tid att glida omkring i detta land om man vill uppleva de stora sakerna.
Billigaste flygen hittar du till sao paolo och Rio. och då skulle jag välja Rio helt klart. Det är även smidigast att ta sig vidare ut i landet från dessa två städer.

Salvador är en stad som är värt ett besök.
Brassar älskar att festa och är fantastiskt att uppleva på plats.
De är inte bra på att prata engelska, så att kunna lite portugisiska skulle underlätta.

När ska din resa ske? och vad gillar du att uppleva?
Av Riika
23 mars 2015 16:42
Hej !

Tusen tack för ditt svar. Låter ju helt underbart :).

Det jag är ute efter är att se mig om i landet och uppleva så mycket som möjligt. Sola, bada, träffa folk och festa såklart. Jag vill ha minnen, det är minnen som jag lever på brukar jag säga :).

När resan skall ske har jag inte bestämt mig om än. Är inte så påläst, men så fort jag fått lite mer kött på benen skall jag bestämma mig. När är det som bäst/lämpligast att åka tycker du? Vad är rimligt att ha i budget?

Har du tips på resrutt? Vart som är lämpligast att börja på och hur många dagar man skall stanna på ett ställe? Tips på hotell?

Tack! :)
23 mars 2015 20:00
Hej igen!
Hade satsat på att åka under vintertid då de har sommar och varmt, Södra delarna blir kyligare under vår sommar.
södra delarna är även rikare än de norra, då räknar jag från Sao Paolo och neråt.
Rio hade jag börjat med och även slutat med. Kollat in det vanliga, sockertoppen, jesusstatyn, letat svenskt kakel på berömda trappan Selaron( har själv hittat tre st ) bara vara på stränderna, alla söker sig dit.

Salvador skulle jag åka till med dess historia.

Cuiaba kan vara värt ett besök, då tänker jag på Pantanal med dess djurliv eller chapada diamantinas natur.

Manaus, amasonas. åk ut på en djungeltur där. djur du garanterat får se: kajman, delfin, piraya, någon trött boa och diverse småkryp.

Florianopolis om du vill uppleva valar med sina ungar, fast de försvinner efter november någon gång, annars har de många fina stränder där.

Sao Luis och uppleva reggaekulturen som finns där.

Karnevalen så klart, oftast i Februari. Alla städer säger sig ha den bästa. personligen gillar jag gatukarnevaler. Recife o salvador anser jag har de bästa.

Hostels träffar man alltid folk att prata med på, finns många med bara tjejrum. speciellt i Rio där hotell är dyra. Ipanema är ett tryggt område i Rio.

Ett måste att äta tycker jag är feijoada, slavarnas mat som består av bönor och olika delar av grisen som de rika inte ville ha. Kanske är svårt att hitta, men spännande.

Budget, ingen aning då jag är en riktig slarver, men det är dyrare än man kan tro.

måste gå nu, ha de gött
Av Amd90
28 mars 2015 09:38
Citerat från Riika:
Hej !

Jag har börjat fundera på att åka till Brasilien. Men jag har massor av frågor som jag tänkte om någon/några kunde svara på. :)

* Är det värt att åka dit?

* Behöver man vaccinera sig?

* Är det farligt?

* Räcker det med två veckor?

* Vad skall man tänka på?

* Vart skall man bo om man vill ha hyfsat nära till det mesta?

Ge mig alla tips och råd som ni kan ge.

Tack !
Brasilien är nog landet jag har varit i som det var mest värt att åka till - så JA :)

Det är ju ett gigantiskt land så beror på vad du vill se och göra? Jag hade lätt kunnat stanna mycket mer än två veckor bara i Rio.

Att åka runt februari då karnevalen pågår att rekommendera! Dock var det extremt svårt att hitta prisvärt boende under den veckan.
Av Riika
28 mars 2015 22:36
Tusen tack Brian123. Jag har antecknat och skall absolut ta till mig dina tips, dom verkar jättebra och det låter helt underbart. Har du något namn på en bra restaurang? Skall man tänka på något speciellt när man är på Karnivalen?

Amd90. Jag vill se och göra så mycket som möjligt :). Har du tips på något bra hotell? När exakt är karnivalen i februari? Skall man tänka på något speciellt då?
Av Amd90
29 mars 2015 11:59
Citerat från Riika:
Tusen tack Brian123. Jag har antecknat och skall absolut ta till mig dina tips, dom verkar jättebra och det låter helt underbart. Har du något namn på en bra restaurang? Skall man tänka på något speciellt när man är på Karnivalen?

Amd90. Jag vill se och göra så mycket som möjligt :). Har du tips på något bra hotell? När exakt är karnivalen i februari? Skall man tänka på något speciellt då?
Vi hyrde hus så har tyvärr noll koll på hotell! Bodde i Santa Teresa (älskade området) men verkar som om de flesta andra bor runt Ipanema osv.

Inte koll på exakt vilka datum det är, går nog att googla! Att tänka på är väl mest att det är enorma mängder människor och lätt att bli av saker etc, så ha så få värdesaker med er som möjligt ute bland fest-folkmassorna :)

Såg att Foz do Iguacu nämndes ovanför - kan också rekommendera att åka dit, måste vara en av världens vackraste platser!