Resa singel

Av Aims
12 sep. 2008 20:07
Visningar: 10506
Jag ska för första gången resa som singel på charterresa (troligen Cypern ),är det nån som har erfarenhet ? önskar även tips på bra resmål.
Av Charina
12 sep. 2008 20:18
Grattis. Du kommer att få det härligt! Jag reser alltid ensam o stormtrivs med det.
Grekland är toppen. Vilken ö som helst.
Av Skorpis
12 sep. 2008 23:31
Kan bara hålla med ovan! Jag reser helst själv - se till att ta med dig ett par bra böcker bara! Många säger att man måste resa med ngn för att dela sina minnen etc - för mig stämmer inte det. Mina mest lyckade semstrar har jag haft på egen hand i Italien eller Asien.

Lycka till!!!

E
Av Elgona
12 sep. 2008 23:55
att resa ensam är en utmaning,,men de berikar på ett speciellt sätt..
du kommer att förstå vad jag menar...för att man reser ensam så betyder ju inte de att man är ensam eller blir...
Att vara helt fri i sitt resande är helt enkelt en unik upplevelse...att styra över sin egna tid...

själv började jag resa ensam när de gång på gång blev avhopp av dom som skulle bli mitt ressällskap..jag tänkte att ,jag ville ju inte avboka resan för att någon fått förhinder, så jag drog iväg själv..det har nu gått över 20 år sen den första singelresan

kommer ihåg de så väl i,det var en resa till mallorca,,jag träffade några personer på flygplatsen som jag sen höll ihop med mest hela tiden...
cypern är ett bra val när man åker singel,grekiska öar,turkiet o kanarieöarna likaså...
jag önskar dej en trevlig resa
ml
Av Lotz
15 sep. 2008 11:37
Jag instammer med foregaende, jag kan inte annat an rekommendera att resa sjalv! Men! Jag skulle inte rekommendera charterresa! Min forsta resa pa egen hand gjorde jag just till Cypern (charterresa). Det som ar bra ar ju att du inte behover tanka pa nagot sjalv. Risken ar dock att du hamnar bland par som ar dar pa karlekssemester och kompisgang som bara ar dar for att supa. Det ar vad som hande med mig. Pa charterresa ar det inte alls lika enkelt att traffa folk, for de flesta ar redan dar med nagon och ar oftast inte ute efter att traffa nytt folk. Att ordna en resa sjalv med resa och boende ar inte alls speciellt komplicerat och mojligheterna blir sa mycket storre! Nar jag har rest pa det viset har jag ocksa traffat mycket mer folk. Nu bor jag i och for sig alltid pa vandrarhem dar det i princip ar omojligt att undvika folk (om man nu skulle vilja det).
Annars tycker jag att Cypern var underbart! Men det dar med charterresa ar jag tveksam till. Men testa, sa vet du sen!
Trevlig resa!
/Lotta
Av Late
15 sep. 2008 12:24
Jag har åkt singel en gång och var mycket spänd på hur det skulle avlöpa. Jag hade beställt en restresa till Turkiet för en billig peng(1500:-) för 14 dagar. Jag fick en rumskompis den första vecka och vi hade hur trevligt som helst. Åt tillsammans , var i stan ja i pricip hade skitkul.
Andra veckan fick jag byta rum(han åkte hem) och jag bodde ensam. Lugnt o fint, jag kunde sitta och läsa medtagna böcker och bara slappa.
Toppen
16 sep. 2008 22:31
Inga problem att åka ensam. Har varit runt på många ställen i världen själv. Muslimländerna kan bli en aning jobbiga, men det är bara att säga ifrån. Cypern är helt okey (varit ensam där också). Tycker inte det spelar nån roll om du åker på charter eller fixar din resa sjäv, som någon skrev att det var sämre att åka på charter ensam. Är ju helt o hållet upp till dig vad du vill ha ut av din semester; umgås med andra eller ströva omkring ensam.
Hoppas det blir en fin semester för dig!!!
Av Magica
30 sep. 2008 20:35
Nu är det ju några dagar sen den här tråden levde men...

Jag har vart på semester själv under en vecka, en massa år sen nu, men jag kände mig lite ensam. Man får äta själv, och framför allt på kvällar så kände jag mig extra ensam. Jag bodde förvisso på camping, och bytte nästan varje dag, men jag tyckte det var lite svårt att få kontakt med folk. Jo, visst jag pratade med folk varje dag, men jag tyckte endå det kändes lite ensamt. Men jag håller med om att man träffar mer olika människor när man är ute själv, men jag vet inte...kändes endå ensamt. Fast det kanske är en vana också, kanske är det egentligen känslan av att folk ska tro att man är ensam och inte har några vänner för att man reser själv än att egentligen känna sig ensam...om ni förstår vad jag menar. Fast jag skulle inte tveka att resa själv igen. Det har ju också sina fördelar.
Av Monca
29 okt. 2008 14:01
Jag hade oturen att boka en ospecad resa till Samos för ett par år sedan och betalade inte enkelrumstillägget. Jag hamnade med en kvinna som senare blev rena mardrömmen att bo med.. Hon tjatade hela tiden att jag kunde lägga till pengar så kunde jag få ett eget rum. HON ville bo i det vi fått. Sedan kunde det bli jobbigt för mig för hon gick upp väldigt tidigt varje morgon och hon ville inte smyga omkring då hon betalat mycket för resan. Sen ville hon gärna lägga sig tidigt på kvällarna också och då måste det var tyst. Jag höll på att explodera till slut och skällde ut henne efter notor. Jag betalade tillägget på 700:- för att slippa henne, men hon fick byta rum. Resten av veckan psykade hon mig med elaka blickar och skitprat med andra resenärer om vilken bitch jag var som skällt ut henne inför hotellägaren osv.

Numera betalar jag ALLTID tillägget hemifrån för att garanteras eget boende. Kommer aldrig någonsin bo med någon jag inte känner. Träffade en annan svenska som jag höll ihop med, men hon hade också otur. Hon råkade le och säga hello till en rysk man på hennes hotell och hans fru flög å henne och gav henne en dansk skalle och skulle ge sig på henne ytterligare. Reseledaren kunde inget göra åt det ryska paren så svenskan fick flytta till ett annat hotell i en annan stad.
Jag har hört av en bekant att han fick dela rum med en annan man på en resa till Mallorca. Mannen kröp ner i hans säng på natten och försökte kyssa han! Otur för han för den bekanta jobbar som polis!

Har efter detta åkt till Korfu, Kreta och Egypten ensam. Fast i Egypten träffade jag två andra tjejer första dagen och vi hängde ihop hela tiden. Jag funderar nu också på att resa till Cypern inom kort, ensam. Vi kanske skulle slå följe?! =)

Berätta gärna hur du hade det på resan! Hoppas jag inte skrämde dig! Trevlig resa!