Resa runt med buss(?) i Vietnam och kambodja

23 nov. 2015 21:23
Visningar: 477
Hej!
Jag heter Linnea och ska Backpacka i Asien. Jag vill gärna flyga till Hanoi och därifrån ta mig mha buss eller dylikt till Bangkok. Samtidigt vill jaget också gärna resa runt lite främst i både Vietnam och Kambodja men även Thailand. Undrar hur lätt det är att göra en sådan resa och om någon har några tips??
Likaså om jag nu reser runt såhär planerar jag att vara i Vietnam i mindre än 15 dagar, och undra hur man fixar en utresebiljett eller om man kan kringgå det på något sätt?
Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning,
Linnea
Av Hille2
23 nov. 2015 22:24
Man kan boka en bussbiljett från Ho Chi Minh till Phnom Pen på nätet. Tyvärr hittar jag inte länken dit just nu, har för mig att den ska finnas nånstans här i forumet.

Både Vietnam och Thailand är lätta att resa runt i. Kambodja däremot tycker jag är rätt jobbigt men till de vanligaste turistorterna är det väl ok.
Av Cccambo
24 nov. 2015 11:08
Jag bodde i Kambodja i nästan två år och skulle säga att det lättaste är att bara åka till busstationen och köpa en biljett där. Var försiktig när du går över gränsen för det är ganska vanligt att taxichaufförer försöker övertala dig om att bussen redan gått och att du ska ta en taxi istället.

Var allmänt lite försiktig i Vietnam eftersom de gärna övertalar dig att ta taxi och kör dig tio gånger runt kvarteret fast platsen du skulle till låg jättenära.

Som Svensk får du två veckor i Vietnam utan att betala visum så det är ju bara att åka dit och lämna landet när du vill så länge du inte stannar över två veckor.
Av Hille2
24 nov. 2015 21:16
Nja, det är inte "bara att åka dit". Man måste ha en utresebiljett ur Vietnam inom 15 dagar också.
24 nov. 2015 21:33
Tack så mycket för era svar!! Uppskattar verkligen era tips och råd!
Den bussbiljetten som Hille2 beskriver, räknas den som utresebiljett? Alltså man får inte några problem om man bara har köpt den biljetten i förväg och inte har något visum (vid inresa)?
Av Hille2
24 nov. 2015 22:10
Ja, vilken biljett som helst räknas som utresebiljett, oavsett färdmedel.

Det är inte ens säkert att någon kommer att titta på din biljett, oftast brukar det endast vara incheckningspersonalen när du startar din resa. Men för säkerhets skull är det bäst att hålla sig till reglerna.
24 nov. 2015 22:35
Okej, tack!
Precis, otroligt surt att bli stoppad på flygplatsen, så det är ju bäst att vara på den säkra sidan!
28 nov. 2015 10:28
Kambodja är enkelt att resa runt i men kan ta lite tid.
Bussar finns mellan de vanliga turistorterna och är billiga.
För mer tips om Kambodja se här:
http://www.4000mil.se/?p=2091