Resa runt i London

21 juli 2014 17:46
Visningar: 749
Hej!

Har letat och sökt och tycker det är en djungel med alla olika alternativ för hur man tar sig runt i London.

Jag ska åka till London med min familj (2 vuxna, 2 barn (15,16 år)).
Vi ska vara där i 4 dagar och kommer dit på eftermiddagen dag 1 .
Vårt hotell ligger i Zon 5.
Vi åker hem eftermiddagen dag 4. Vi kommer varje dag med början eftermiddag dag 1 åka från hotellet in till centrum från zon 5 och senare hem till hotellet på kvällen. Under dagen kommer vi endast röra oss i zon 1-2.

Vad är bäst och billigast att köpa (Oyster eller Travelcard)?
dvs.
Vi ska vara där i 4 dagar .
Åka en resa från zon 5 på förmiddagen (efter 9:30) och 1 resa till zon 5 på kvällen. Under dagen åker vi i zon 1-2 men troligen en hel del då vi vill åka runt utan att känna begränsning...
Av Marilcj
21 juli 2014 22:16
Travelcard tycker jag låter onödigt för er....de finns för en vecka, månad osv vi hade det när vi var över 6 dagar.
Antingen ett Oyster kontantvarianten...den laddar man på med valfritt belopp o sen dras det för var resa, tänk dock på att när man köper ett Oyster första gången får man bet ca 5 pund i sk pant, de får man igen om man lämnar in kortet innan man åker hem.
Själva löste vi dagsbiljett, pappersvarianten, när vi var över för konsert o fotboll och skulle röra oss fr zon 1-2 ut till 4-5...vi köpte för alla 3 dagarna på direkten på Victoria Station när vi anlände dit efter flyget.

Numera har vi Oyster som vi oftast laddar m kontanter då vi åker väldigt lite tunnelbana utan går mest eftersom vi bor centralt när vi är över
Av Aria
21 juli 2014 22:40
Oyster är definitivt billigare men om ni ska åka runt om dagen och tar tunnelbana så e Travelcard billigare
Om ni ska åka London eye så borde ni göra det tidigt på morgonen och sen gå runt och kolla slottet och Big Ben. Det är inte så långt avstånd mellan Big Ben och London eye.
Ni borde också gå runt lite på eftermiddag eftersom de är jätte varmt , men eftersom det inte står när ni ska dit så tar jag det på sommarlovet. Om du går till central Euston så finns det som M&M's world, det finns olika saker där att köpa t-shirt's,örhängen, talrikar och så kan du köpa olika sorters choklad.http://www.mmsworld.com

Om ni vill ta och shoppa billigt så är det Primark som gäller kommer nt över £10 men det flesta e för £2.
H&M finns det ju också i London.
Det finns en affär som heter M&S (Marks&Spencer) som säljer lite under ZARA, med under menar jag att de har det dyrt.
New Look är en bra affär.
Debenhams är ganska dyr, där finns det både kläder, möbler och parfym.
Det där ni borde gå för att köpa någon dyr present.

Jag hoppas det hjälpte!
Av Aria
21 juli 2014 23:23
Citerat från Aria:
Oyster är definitivt billigare men om ni ska åka runt om dagen och tar tunnelbana så e Travelcard billigare
Om ni ska åka London eye så borde ni göra det tidigt på morgonen och sen gå runt och kolla slottet och Big Ben. Det är inte så långt avstånd mellan Big Ben och London eye.
Ni borde också gå runt lite på eftermiddag eftersom de är jätte varmt , men eftersom det inte står när ni ska dit så tar jag det på sommarlovet. Om du går till central Euston så finns det som M&M's world, det finns olika saker där att köpa t-shirt's,örhängen, talrikar och så kan du köpa olika sorters choklad.http://www.mmsworld.com

Om ni vill ta och shoppa billigt så är det Primark som gäller kommer nt över £10 men det flesta e för £2.
H&M finns det ju också i London.
Det finns en affär som heter M&S (Marks&Spencer) som säljer lite under ZARA, med under menar jag att de har det dyrt.
New Look är en bra affär.
Debenhams är ganska dyr, där finns det både kläder, möbler och parfym.
Det där ni borde gå för att köpa någon dyr present.

Jag hoppas det hjälpte!
22 juli 2014 07:07
Tack för bra svar.
Har också funderat på om dagspass travelcard skulle bli billigast men
på vissa sidor står det att ett dagspass travelcard kostar 8.90:- om man åker efter 9:30
men ett Oyster har en cap på 8,50:- vilket jag tolkar som att när man har åkt upp 8.50:-
(oavsett zoner) på ett Oyster så blir det inte dyrare hur mycket man än åker sen??

I så fall skulle Oyster bli billigare men 0:40:- per dag om man åker mycket.
Åker man dessutom mindre någon dag så kanske man inte åker upp 8.50:-
och då blir Oyster ändå billigare. Men som sagt jag kan ha tolkat det här med
Oysters cap fel när man åker utanför zon 1-2.....
Av Marilcj
22 juli 2014 07:43
Då ska ni ha off-peak cap Oyster annars kostar det nästan det dubbla, närmare 16 pund/dag.
Om ni inte tänker beställa i förväg så ni får korten hem så är det bästa att gå in på nån av de större stationerna och prata med dom som säljer så tar de fram bästa alternativ.
Av Cattta
29 juli 2014 20:05
Hej, om ni inte redan har åkt så skulle jag bara rekommendera att ni köper day travelcard, pga att ni ska bo i zon 5. De kostar 8,90 pund vuxen per dag om man åker efter 9.30 på vardagarna. barn upp till 16 åker för ca 4 pund per dag. Det finns ingen på tunnelbanan som kollar om ditt barn är 15 el 17 år gammalt. Oystercards finns inte till barn, vilket betyder att ni måste betala lika mkt för dom som för er om ni väljer det alternativet. Barn under 15 år åker gratis på bussarna, inte på tunnelbanan.
Åker man med ett oystercard mellan kl 16-19, vilket ni kommer att göra, kommer de att dra högsta dagstaket för er vilket är över 16 pund per dag och person.
Enda gången det blir billigare att åka med oystercard är på helgerna om man åker i zon 1 och 2, samt om man endast åker buss under dagen.
Buss kan ni inte ta er till centrum med från zon 5.
Av Amd90
29 juli 2014 21:25
Citerat från Cattta:
Hej, om ni inte redan har åkt så skulle jag bara rekommendera att ni köper day travelcard, pga att ni ska bo i zon 5. De kostar 8,90 pund vuxen per dag om man åker efter 9.30 på vardagarna. barn upp till 16 åker för ca 4 pund per dag. Det finns ingen på tunnelbanan som kollar om ditt barn är 15 el 17 år gammalt. Oystercards finns inte till barn, vilket betyder att ni måste betala lika mkt för dom som för er om ni väljer det alternativet. Barn under 15 år åker gratis på bussarna, inte på tunnelbanan.
Åker man med ett oystercard mellan kl 16-19, vilket ni kommer att göra, kommer de att dra högsta dagstaket för er vilket är över 16 pund per dag och person.
Enda gången det blir billigare att åka med oystercard är på helgerna om man åker i zon 1 och 2, samt om man endast åker buss under dagen.
Buss kan ni inte ta er till centrum med från zon 5.
Det finns visst bussar som går till/från zon 5 och ännu längre, varierar dock mellan olika områden hur pass bra kommunikationerna är. Dock kanske ingenting att rekommendera om man bara är på besök i London, då det tar en hel del tid att transportera sig så pass långt med lokalbussarna :)
30 juli 2014 08:57
Jag hade definitivt köpt ett kort med obegränsade resor en viss tid. När vi var där köpte vi Oystercard som man fyllde på med pengar (detta blev vi rekommenderade) men om man inte åker den billigare tiden eller om man går fel och går ut igen så är naturligtvis viss summa förbrukad. Vi råkade också ut för ett fel där det drogs för mycket pengar, men det upptäckte vi inte förrän 2 dagar senare, när pengarna på kortet var slut tidigare än vi beräknat. Detta fick vi inte tillbaka även att de som sålde kort såg att det blivit fel för i sådanafall måste man säga till inom ett par timmar. Med ett kort med obegränsade resor slipper man allt sånt krångel om det skulle inträffa.
Trevlig resa!