Resa par till Egypten.

8 juni 2012 22:02
Visningar: 3148
Jag och min pojkvän funderar på att dra till antingen Grekland (Lefkas) eller Egypten i augusti.

Vad hade ni valt? Egypten eller Grekland? Motivera varför.

Vart ska man åka om man reser par till Egypten? Vilken ort? Hotell?
Är det att rekommendera att resa par till Egypten?
Hur ser stränderna egentligen ut i Egypten? På vissa bilder tycker jag att det ser grått och tråkigt ut på stranden, medan vissa ser kritvita ut och har klarblått vatten..
Är det för varmt att resa till Egypten i augusti?

Kom gärna med tips och förslag! Vi är tacksamma.
Av Bibby
8 juni 2012 23:47
Jag hade valt egypten för att det ligger längst bort.
Kairo, närmaste hotell.
Absolut, par får speciella erbjudanden hela tiden.
Stränderna har olika färg beroende på tiden. De kan också reflektera din sinnesstämning, lite otäckt om du inte tror på det men det stämmer.
Egypten har bra ögonläkare, har en kompis som opererade sina där, ögon alltså.
Egypten är aldrig för varmt, de har en värmegaranti.
Varsågod.
9 juni 2012 21:06
Grekland!

Var i Egypten (Hurghada) för 3 år sedan men tyckte att det var för oroligt där. Man kunde inte gå ut själv eller ens gå på stan för att folk tog tag i en och ville köpa en för ett par kameler. Vi skulle beställa en taxi men den kom aldrig, så vi fick åka buss, vilket är den värsta bussresa jag gjort någonsin. Jag vet inte hur det är på andra platser men allmänt så skulle jag hellre åka till Grekland där man kan gå i bara kläder utan att männen tittar konstigt på en.

Har varit i Grekland också, riktigt fint :)
Av Hathor
9 juni 2012 21:51
Egypten är vid denna tidpunkt hett kan bli 45 grader o mer..egyptierna själv går på sparlåga denna tid..de är ju också ökenlandskp runtomkring o när det blåser sand är de som synålar i huden...
Stränderna i detta land är i dom allra flesta fall inbygda,varje hotell har sin strand..
I Elgona finns en öppen fin strand men den är avgiftsbelagd..orten i sej är en plats jag rekommenderar..vackert om än artificiell....
Rihana är ett bra hotell med en vacker park runt om...

Att åka som par till detta land är perfekt...
Jag hade valt Grekland,varmt där också,men en annan värme ,o utan öken in på knuten..
lycka till
Av Annl
10 juni 2012 08:37
Håller med om att Egypten inte går vid den tid ni tänkt då det är för varmt.

Dessutom kan man hissa en varningsflagga för hur säkerheten är där just nu, med tanke på presidentval och allt.

Grekland, javisst men det finns det ju också frågetecknen kring kan jag tänka och det gäller ju förstås då ekonomin. Jag hörde om någon som varit där och de hade fått rekommendationer att ta med sig alla pengar i cash hemifrån, eftersom det är så osäkert kring den grekiska ekonomin och man inte vet vad som kan hända. De ska ju dessutom också ha val snart.

Vid närmare eftertanke hade jag valt någon annan destination och vill ni ha sol och bad kring Medelhavet så finns det ju mängder av roliga och fina ställen att välja mellan. Vi har rest mycket i Italien och Frankrike och de som varit på Mallorca säger att det är fantastiskt trevligt. Palma ska vara en riktigt fin stad. Och Sicilien är inte heller så dumt - mysigt och annorlunda än övriga Italien.
10 juni 2012 12:21
Egypten är fint, fantastisk snorkling, klart vatten och framförallt ganska annorlunda mot tex Grekland.
Det beror ju lite vad man vill ha ut av resan? Är det bara sol och bad skulle jag absolut välja Grekland. Där vågar man röra sig fritt, ingan som drar och sliter i en eller tjatar på att man ska köpa ditten eller datten, det är iaf min upplevelse. Vill man se kultur, annorlunda ställen, snorkla, simma med delfiner dvs läggga lite mer pengar på utflykter och upplevelser skulle jag välja Egypten. Kairo med Sfinxen, pyramiderna och själva stan är fantastiskt att bara uppleva och se.
I Hurghada har ju varje hotell sin strandremsa och det är där man håller sig, och tyvärr lurar ju magsjukan som ett litet monster i varje hörn....
Ja, det är inte lätt att välja.
Av Annl
10 juni 2012 13:38
Håller helt med om att Egypten är fantastiskt och fina bad och bra snorkling. Önskar bara att det kunde bli lugnt där igen då vi längtar tillbaka.
Citerat från smaragden:
Egypten är fint, fantastisk snorkling, klart vatten och framförallt ganska annorlunda mot tex Grekland.
Det beror ju lite vad man vill ha ut av resan? Är det bara sol och bad skulle jag absolut välja Grekland. Där vågar man röra sig fritt, ingan som drar och sliter i en eller tjatar på att man ska köpa ditten eller datten, det är iaf min upplevelse. Vill man se kultur, annorlunda ställen, snorkla, simma med delfiner dvs läggga lite mer pengar på utflykter och upplevelser skulle jag välja Egypten. Kairo med Sfinxen, pyramiderna och själva stan är fantastiskt att bara uppleva och se.
I Hurghada har ju varje hotell sin strandremsa och det är där man håller sig, och tyvärr lurar ju magsjukan som ett litet monster i varje hörn....
Ja, det är inte lätt att välja.
Av Hathor
10 juni 2012 14:15
Frågan gällde hur de var i augusti,o som jag skrev de är inte skönt,de är eld,som egyptiern själva säger..Vill man se sej runt o kolla på sevärdheter är vinterhalvåret bäst..
det finns mycket att läsa om Egypten på denna sida ..
Åker man till egypten måste man alltid veta lite vad som händer o sker i landet,som Val Ramad an,o andra högtider som gör de krångligt att ta sej fram då tåg o bussar är överfulla...

Grekland är landet som kommer igen,läste just att Rhodos är ny danade..o turismen har återvänt..härligt...
lycka till
10 juni 2012 16:00
Grekland eller Egypten.... jag hade valt Kroatien ;)

Egypten är värt att åka en gång för kulturens skull, men sedan så finns det ingen anledning att någonsin återvända.

Grekland hade jag valt av dina två alternativ men det är lite som pest eller kolera. Dock finns det ju massor med människor som inte delar min uppfattning utan tycker att Grekland är fantastiskt.

Men har ni möjlighet så testa Kroatien. Bättre mat, vin och öl. Trevligare folk. Hyfsat utbud av kultur och historia (mer än grekiska öar, så klart mindre än egypten). Och fantastiska möjligheter till utflykter oavsett intresse (varför inte ta en titt i Bosnien eller Montenegro? Eller ge sig ut bland alla fantastiska småöar?)

Ha det så trevligt oavsett!
Av Annical
10 juni 2012 19:16
Jag har aldrig varit i Grekland med har nu under kort tid besökt Egypten två gånger och jag älskar det.
Nackdelen är väl att det kanske är för varmt i Augusti då jag tyckte det var ganska varmt nu i Maj (och det kommer ju bara bli varmare nu ett tag). Men gillar man värme så är det nog ingen problem.

Jag reste till Hurghada som jag tror är billigare än sharm. Hurghada har det positiva att det ligger på "fastlandet" och det är lätt att ta sig till både Kairo och Luxor vilket är värt ett besök (speciellt Luxor). Kairo kanske man ska vara lite försiktig med nu under oroligheterna angående valet. Dock märkte jag ingen oro i Hurghada trots att jag var där både när valet påbörjades och avslutades. Fanns militär och polis vid valplatserna inne i staden men annars var allt lugnt och många var glada och ville berätta om deras val och vad kandidaterna stod för.
Stränderna är som tidigare nämnt ofta kopplade till hotell. Men i hurghadas kärna fanns två som jag brukade gå till. Antingen Dream Beach som var en massa solstolar på en brygga eller den billigare stranden bredvid som kallades Old vic. Men känner man för det kan man ta en båt till Giftun Island. Där har man ett mindre rev att snorkla i och stranden är väldigt vacker medan havet är väldigt blått! Alla snorkelturer brukar ta en sväng förbi denna ö.
12 juni 2012 16:27
Hej!
Glöm inte bort att Ramadan (muslimernas fastemånad) börjar runt den 20 juli och håller på i 30 dagar vilket betyder att den slutar runt den 18 augusti med Eid al Fitr som är en högtid som håller på i 3 dagar. Det märks kanske inte av på större hotell men alkohol serveras säkert inte. Som turist bör man inte äta eller dricka om man är ute dagtid, inte ens vatten, vilket kan varit besvärligt när temperaturen stiger över +35.
Som någon annan föreslog, testa Kroatien. Detta är sista sommaren före detta vackra land går med i EU vilket förmodligen kommer inebära högre priser. Fanntastisk natur, rent vatten. Någon skrev även Italien med Sicilien men då blir priserna något högre.
Ha en trevlig resa var Ni än hamnar!
Lisa