Resa omkring i Vietnamn och utanför (visum fråga)

Av Sirikon
10 dec. 2013 10:06
Visningar: 816
Hej allihopa! Om några dagar kommer jag att åka ner till Vietnamn. Till en början tänkte jag spendera 15 dagar i landet, har redan en utresebiljett från HCMC/Saigon. Om jag förstod reglerna korrekt behöver jag som svensk medborgare inte något visum för mina 15 dagar i Vietnamn. Nu i efterhand blev jag lite sugen att åka till något grannland för kortare vistelse. Kommer det bli något problem om jag åker ut ur landet och sedan kommer tillbaks om några dagar? Eller räknar man från den första stämpeln in i landet?

Tacksam för svar!

P.S Om någon är i krokarna runt den 16 december och framåt och skulle vilja mötas upp för att hitta på något är jag öppen för förslag. Kommer börja min resa i HCMC/Saigon. Har inte gjort upp några definitiva planer ännu.
Av Hille2
10 dec. 2013 10:59
Du får 15 nya dagar när du kommer tillbaks till Vietnam. Under förutsättning att du har en utresebiljett förstås.
10 dec. 2013 11:38
Hej hej,

Visum behöver du inte till Vietnam enligt till dina uppgifter. Du kan stanna i Saigon/ HCMC, resa runt i söder ut till ön, sent åker du vidare till Kambodja; sent tillbaks Vietnam. Jag reser till Hoi An, Da Nang fom 13 Dec och kommer tillbaka Saigon den måndag 16 Dec.

Jag har planerat att åka til Kambodia några dagar efter. åka med?

Steve
Av Sirikon
10 dec. 2013 15:06
Okey tack för svaren. Så om jag förstod er rätt så behöver jag alltså inget visum om jag väljer att stanna 15 dagar i Vietnam förutsatt att jag har en returbiljett hem. Jag inser att jag ligger ju på gränsen till vad som tillåts och har väl räknat kallt med att inget kommer att hända ^^. Tror jag börjar få lite resefeber :)

Steve: Det låter som en intressant ide, kanske kan vi mötas upp och diskutera lite kring detta? Jag är väl egentligen främst intresserad av att besöka Angkor Wat om jag åker till Kambodja, kan man ordna visum vid gränsövergången om man tar bussen dit? Precis som du skulle jag vilja spendera några dagar vid kambodja också. Det finns bara två datum som jag måste vara i HCMC och det är den 22 december och 28 december. Jag kommer själv vara framme den 15:e december och reser sedan hem igen den 29:e december (två veckor).
Av Hille2
10 dec. 2013 15:10
Nej du ligger inte på gränsen till vad som tillåts. Inga problem alls med att åka in i Vietnam flera gånger och få 15 dagar varje gång.
Av Sirikon
10 dec. 2013 15:41
Tack Hille2 för dina snabba svar :)! Första gången jag är i Asien överhuvudtaget så man är lite spänd inför resan! Tror det kommer bli underbart där, älskar mat och att resa runt och uppleva nya saker. Främst kommer jag nog försöka utforska södra delarna av Vietnam och då Mekongdeltat.

Apropå pengar, så tyckte min syster som har varit i Vietnam tidigare att man skulle ta med sig dollar och sedan gå till en guldbutik och växla pengar. Man skulle tydligen få bättre växlingskurs då. Låter alldeles för krångligt i mina öron. Har någon testat detta ?
Av Hille2
10 dec. 2013 15:50
Jag har testat att växla dollar några gånger men tycker inte att jag fått någon särskilt bra kurs. Dessutom, varför växla två gånger? Man måste ju växla till dollar först här hemma och det kostar ju också i växlingsförluster. Håller mig därför till ATM vilket fungerar lika bra, eller bättre. Försöker alltid hitta en som man får ta ut ett rejält belopp i så man slipper betala den obligatoriska avgiften så många gånger i onödan. Men vad du gör så växla inte på flygplatsen, där blir du garanterat lurad.
10 dec. 2013 17:06
Note:
Växla några lappar Us dollar innan du åker till Vietnam. Sent funkar ATM bra nu i Saigon. Helt enkelt!
Visum till Cambodia kan vi ha det på plats. Oro dig inte. Såna har jag gjort förrut!

I Cambodia använder man mest i Us dollar, då behöver man inte växla till Kip.

Vi kan fika när du är här i Saigon och se til att vart vi kan åka till...
Om du behöver något mer email mig (Logga in för att se e-postadress)

Ha det bra!
Av Sirikon
11 dec. 2013 22:44
Hej tack för tipsen! Har lite dollar med mig om man inte hittar någon automat direkt så kan man åtminstone köpa mat till en början :)