Resa med barnbarn

26 apr. 2015 16:49
Visningar: 738
Hej!
Ska åka till Londorn med barnbarnet. Hon är tonåring. Behöver jag ha med någon slags dokument att hon reser med mig frivilligt? En god vän som reste i Europa med sitt familjehemsbarn blev stoppad och ifrågasatt men det var ett yngre barn.
Hälsningar Susanne
27 apr. 2015 10:57
Ja ha det. Detfinitivt om ni har olika efternamn. Det räcker med något föräldrarna har skrivit själva och skrivit under men inkludera barnets födelse- och passnummer. Jag blev själv ifrågasatt på Gatwick när vi en gång nyligen tog med oss ett kusinbarn men då var jag förberedd och hade avkrävt föräldrarna just ett brev att visa upp vid passkontrollen. Året innan hade vi med oss dotterns bästa kompis utan att det ifrågasattes men hon hade ett brev med sig ifall ifall. Jag tror att det var för att de då var i femtonårsåldern och långa snarare än tolv.

Med tanke på att brittiska tonåringar reser till Mellanöstern utan att stoppas så kan det verka som om de inte bryr sig men in i landet vill de inte ha trafficking och ger dig gärna en lapp om orsaken till att de frågar ut dig vilket är just detta.