Resa med barn till costa rica jul och nyår. Vill ha alla era tips!

Av Lingman
20 mars 2014 10:16
Visningar: 6016
Hej!
Jag åker med familjen i 4 veckor över jul och nyår till Costa Rica. Vi är ett aktivt och naturintresserat par med två barn som är 4 och sex år. Vi ser väldigt mkt fram emot denna första långresa med barnen!
Skulle bli väldigt glad om ni kunde hjälpa mig med:

Tips på boende över jul resp nyår som är lite extra härliga. Behöver man förboka?
Ställen som ni tror ungarna skulle gilla.
Platser där man lätt ser djur (barnen längtar mycket efer att få se vilda exotiska djur).
tips på härliga stränder där man kan bada och leka i vattnet.
Vår plan är att boka hyrbil bara en del av resan (pga ekonomi). Vilka platser ska man då passa på att förflytta sig/besöka?
Vi vill också bo så billigt som möjligt. Tips?
Tror ni det funkar att boka på plats? Vi vill vara så flexibla som möjligt.

Gärna annat smått och gott som kan vara bra att veta.

Hoppas alla Costa Rica-resenärer tar sig tid att svara. Vore så tacksam!
Anna
21 mars 2014 16:54
Hej Ann!

Vet inte om kanske LaGunillas lodge är en barnhöjdare direkt, men ett höjdarboende är det sannerligen. Uppe i bergen med galet vacker utsikt över hela San Jose dalen inunder (inte så långt från huvudstaden san Jose således). Otroligt att sitta på deras altan och äta på eftermiddagen och se när dagen går över i kväll med alla ljus nere i dalen. Helt klart det mäktigaste boendet jag haft i hela Latinamerika. Ligger dessutom i närheten av vulkanen Poas med sin vackra vulkansjö. De pratade inte så mycket engelska på detta boende, men med lite god vilja och teckenspråk funkar alltid det mesta (när vi beställde mat har jag för mig att vi helt enkelt gick ut i köket och pekade på vad vi ville ha tillagat). Går att se bilder och enkelt att fårstå priser för boende på följande sida (annars hela sajten bara på spanska):
www.lagunillaslodge.com/Lagunillaslodge/Reservaciones.html
Av Annakbm
24 mars 2014 21:28
Hej!

Puff! Vi tänkte också åka med familjen, två barn 4 och 7 år till jul och nyår till Costa Rica. Jag har kollegor som åkt dit, men med större barn, så det vore ju toppen om några som rest runt med lite mindre barn kommer med tips här.

/Anna
Av Lingman
24 okt. 2014 20:31
Puffar lite här. Nån som vill svara?
23 nov. 2014 17:29
Hej. Vi åkte ett gäng (2 vuxna, 3 ungdomar och 3 barn) till Costa Rica i jan. 2011, vi bokade ett hotell i taget på plats och reste runt i hela landet, det var inga problem. Vilda djur kommer ni garanterat att få se mycket, men ett tips är att gå upp extra Tidigt på morgonen, då var det mest djur (papegojor, apor, ödlor m.m).
Ett Bra tips är att åka till "byn" Punta Marenco Lodge -ett ställe "mitt ute i djungel'n" men ändå nära havet, där bor man i "hyddor" -det tycker vi alla var det bästa på hela resan! Vi fick utflykter med en engelsktalande guide, mat ingick, och vi fick se massor av djur, snorkla m.m. Man måste åka båt dit, kommer dock ej ihåg vart ifrån vi åkte.
Annars rekommenderar Jag Manuel Antonio och Quepos, det var 2 mysiga byar vid havet, kostade typ 3 kronor/pers. att åka mellan dom med buss. Finns även en nationalpark där med vilda djur.
Ni kommer Garanterat få en fantastisk och oförglömlig resa! Lycka till! :)
Av S95aka
5 jan. 2015 16:41
Hej Anna och Anna

Hur gick det, kan ni berätta lite om er resa? Jag fick ett ryck nyss och blev lite sugen på att åka till Santa Teresa med barn som är 6 och 9 år gamla till just nästa vinter. Vore toppen att få höra lite om hur det gick för er!

Andreas //
Av Lingman
2 feb. 2015 13:03
hej Andreas!
Vi hade det helt underbart och det blev en riktig drömresa! Barnen älskade det!
För att svara på mina egna frågor:
Ja man behöver förboka över ju och nyår!
Ungarna gillade ALLA ställen vi var, vilket blev Arenal (Bo i Tree houses hotel!!!), Tamarindo, Samara, St.Teresa, Jaco, Monteverde. Skulle jag välja bort nåt så är det nog Samara.
Platsen för vilda djur var ju faktsikt MAnuel Antonia dit vi gjorde en dagsutflykt fr Jacó. Det var lagom, är mkt glad att vi inte bodde där flera nätter. Väldigt kommersiellt. Annars såg vi mest djur på kvällsturerna i mörkret, med guide.
Härliga stränder: Tamarindo och St. TEresa toppade. Jaco=inte så mysigt.
Hyrbil: Vi hyrde bara i fem av 28 dagar. Det gick strålande. Dock var transport mellan platserna ganska dyrt, men det blev ändå mkt billigare än att hyra bil. De ställen vi besökte var små så inte ens 4-åringen hade problem att ta sig dit vi skulle.
Det är svårt att bo billigt om man inte vill bo i sovsal. Vi hittade inget boende under 100 dollar/natt.

För övrig info se min blogg www.plingman.wordpress.com kategori Costa Rica eller https://plingman.wordpress.com/category/costa-rica-2/

Anna