Resa med 9 mån baby

Av Seeyou
25 mars 2006 22:19
Visningar: 34715
Vi är ett par med en nyfödd son som vill åka på semester i december!
Vart kan man förslagsvis åka med en 9 månaders barn??
Vi är mycket beresta men aldrig med barn, då detta är värt första!
Vad ska man tänka på??
Av Mirreli - Reseguiden.se
27 mars 2006 19:31
Hej,jag skulle nog hålla mig till någon av Medelhavsländerna om det är första gången man åker utomlands med barn, men andra håller säkert inte med utan tycker att det är ok att även åka långväga :)
Jag har flugit med min son när han var 3 ,8 & 10 månader samt vid 2 år. Vid start och landning kan det vara bra att få barnet att dricka för tryckutjämningen. En liten och nätt vagn är käckt utomlands då det kan vara lite si så där med utrymmen och trottoarer. Har du en vagn med liggläge så är det perfekt för sovstunder och en sarong fungerar som skydd mot sol och insekter. Vi har alltid tagit med en barnstol som man hänger på bordet då barnstolar ofta saknas. En resesäng är en bra idé så behöver man inte oroa sig under natten. Blöjor har jag tagit med mig, men det känns inte som ett måste. Lite salvor mott myggbett, bra sololja samt salt och sockerlösning är alltid bra att ha tillhands. Välling har vi tagit med oss hemifrån då det inte finns på många ställen utanför Sverige. Även gröt kan vara bra att ta med sig.
Annars är det bara att njuta och försöka följa de rutiner som ni har satt hemma även om de sker i en annan miljö. Vår lille hade svårt att sova när vi reste med honom som 2-åring så vi valde att stanna hemma några kvällar, ta gärna med lite spel och några bra böcker så ni kan sysselsätta er med. Jag tyckte även att boka boende med en trevlig uteplats som man kunde njuta av på kvällen när den lille sov. En liten uppblås barnpool köpte vi på plats som han älskade att plaska i under dagarna då vi ibland gick hem för att äta lunch och sova en stund. Ha det så bra och oroa er inte, hon kommer säkert att älska att vara på äventyr!
Av Tony - Reseguiden.se
30 mars 2006 00:29
Givetvis måste jag ju säga emot Mirielle...;)
Tycker man kan åka var som helst även långresa...På långa resor släcker man ned och de allra flesta somnar, garanterat också ert barn.
Våra barn har hängt med från dom var 3 månader gamla och det går bra om man tar det som det kommer.
Mitt tips är att fokusera på själva resan. Väl på plats går livet ofta forma lite som hemma. Utgå från att det kan bli förseningar och ni kan bli sittande i planet i timmar eller på ställen/tider där/när det inte finns något att handla. Tag med många extrablöjor, mat, kex, frukt (ex. vis banan och liten gaffel att mosa med) och annat extra att tugga på och glöm inte VATTEN. Fuktiga torkservetter är perfekta inte minst vid blöjbyten på resa. Ang. välling så brukade vi alltid ha en ståltermos med hett vatten med oss. Lätt att fylla på när man passerar ett café men också kabinpersonal på flyget kan fylla på. Då är det lätt att blanda en vällingflaska. Tag gärna en sån kork där man kan skaka utan napp och sätta dit den efteråt.
Ang. tryckutjämning så funkar nappen oftast bra. Annars finns sk. Earplanes även för barn fr. 1 år www.earplanes.se.
Min erfarenhet att resa med små barn är att barnen speglar din egen sinnesstämning. Om du själv är lugn smittar det givetvis av sig. Ha därför gott om tid på er. Åk gärna ut till flygplatsen 3-4 timmar innan avgång istället för att sitta hemma och vänta.
Av Lena23
31 mars 2006 23:58
Vår dotter är 2,5 år . Första resan var test: Kroatien när hon var 7 månader, gammal sedan Ungern när hon var 10 månader gammal, Indonesien / singapore när hon var 15-18 månader. Stannade borta i 2,5 månader - Allt Funkade utmärkt.Jag måsate säga att dert var enklare ju yngre hon var! Om du ammar är det bra- lätt att trösta, om dålig i magen av maten, vätskeförluster etc. Babycot ( babysäng) finns i princip överallt även på de mest sunkiga hotell i indonesien. -Annars är det bara att gå till nästa. Blöjor hittar du överallt -även fast alla heter pampers, så skall du inte tro att de liknar våra -plastliknade överdrag och läcker ibland. Vi hade med oss gröt pulver för två månader och sedan åt hon vanlig mat. Det är inte så vanligt med barnmat för äldre barn ( än 6 månader) utanför EU. När vi var i Kroatien fanns HIPP sedan kokade vi potatis och mosade med smör.
I asien är ju alla så hjälpsamma så barnmat -ris och grönsaker fixas fram om man ber om det.
vår dotter drack inte välling så det var inget problem, men det måste du isåfall ta med.
Myggnät för vagn och en liten paraplyvagn med liggläge och suflett -Superbra -Vi var ute varje kväll och år iddag efter att hon somnat och kunde promenera kring strand eller marknader utan att hon stördes.
På flygplanen får du babycot om barnet väger under 11,8 kg på långresor. ( Bör förbokas) Funkade kanonbra.
Investera i ett "sunmate" solskyddsfaktor 50, heltäckande baddräkt med skor och huva. Dom är dyra, men det var det värt. Vår dotter hade sin på sig mer eller mindre hela dagarna i 2,5 månader -inte en rodnad av solen!
8 apr. 2006 14:46
Hej!!

Det finns en JÄTTE BRA sida på internet som heter www.tryggabarn.nu. Där kan du bland annat klicka dig fram till råd och tips med att resa med barn med t.ex. bil, buss, flyg (mycket tips och råd under rubriken "flyga med små barn"). Jag rekommenderar!!!
Av Tessan
10 apr. 2006 09:09
Hej!
Jag tror nog ocksa att man ska vaga resa langt om man vill, även med sma barn. Det man ska tänka pa är att sma barn, särskilt efter flygresor, lätt blir sjuka. Sjuka barn hemma är en sak men pa resa kan man som förälder bli mer orolig. Vi var i Brasilien men var äldsta dotter när hon var tio manader. Tva dagar efter att vi landat blev hon sjuk med hög feber och hon var väldigt hängig. Det höll i sig i fem dagar. Med det i bagaget skulle jag kolla upp att det finns ok hälsovard dit ni reser, att det finns personer du kan kommunicera din oro med pa t.ex. engelska och att komma ihag att ett pyttigt hotellrum kan vara jättetrist om ni maste tillbringa tid med ett sjukt barn där. Med barn far man inte heller ha ett späckat program som det är hela världen om man man maste ändra pa.
Ang. saker att ta med: termosen var var räddning ocksa, särskilt för att fa Paola att slockna när vi var ute och at kvällstid, myggnät bade till vagn och säng, parasoll till vagnen (om barnet vill kunna titta ut är det bättre än sarong), temp, alvedon och vätskeersättning.
Lycka till! Brasilien var förresten ett drömresemal med barn (vi var i Salvador med omnejd och i Rio)!
Av Kerstin
17 apr. 2006 19:08
Jag kan rekomendera Seychellerna ! Våran minsta var 6 månader när vi var där och allt fungerade utmärkt . Vi åkte dit bla för att det inte behövs några extra vaccinationer. Der finns heller inga farliga djur. Var försiktig med solen.Ta med ex välling eller gröt och lite torrmat till er , det är ofta långt till afären.
// Kerstin
Av Ebeth
18 apr. 2006 18:01
Jag kan rekommendera boken "Nya resa med barn" av Ann Keve Isaksson och David Isaksson. De har även en hemsida på nätet. Denna bok är guld värd om man ska ut och resa med barn. De har stor erfarenhet av detta. Jag har själv läst boken inför min familjs resa (vi åker till Thailand och Nya Zeeland i augusti och är borta i 10 månader.) Där finns tips på reseapotek och annat som är bra att ta med eller vad man absolut bör lämna hemma. Allt beroende på vart och hur man ska åka. Det finns även en hemsida, länkad från resa med barn hemsidan, som heter barnens turistbyrå. Inte alls dum. Personligen anser jag att man kan resa obegränsat med barn, långresor, charter, bilresor mm. Man kanske inte kan resa på samma sätt som utan barn, dvs bo primitivt eller ha ett alldeles för späckat schema. Istället får man ta det lugnare, men det är ju ingen nackdel, eller? Nya Zeeland är ett bra resmål med barn eftersom där inte finns några farliga djur, människorna är otroligt vänliga och hjälpsamma och det finns blöjor, barnmat mm att köpa. Precis som hemma. Asien är också bra med barn, exempelvis Thailand. Med sunt förnuft kommer man långt.
Av Lena23
26 apr. 2006 21:37
Hej igen ,till dig seeyoy, som är på väg: Tänk på vart ni skall resa och kolla upp blöjpriset före! Vi är nyss hemkomna från Sharm -el- sheik. Allt funkade bra, nu är ju vår dotter så pass stor ( 2,5) så maten är ju inget problem och hon hängde med på dykbåt en dag. Vi hade med oss blöjor men behövde köpa till lite, det var ett evinnerligt schakrande om priset. Lyckades pruta 8! pampers ( plagiat) från 70LE via 50Le ned till 20LE innan jag föll till föga- tre gånger så dyrt som i Sverige. 1LE = 1,40 SEk Vi var inte borta så länge, så det spelade inte så stor roll, men om man skall vara borta någon månad, vill man ju inte att hela reskassan skall gå till blöjor!
Spaniel, Kroatien,Ungern och Danmark -i stort sett Svenska blöjpriser. Bali - billigt!
Av Fia
18 maj 2006 21:37
Hej!
Jag tycker absolut att ni ska åka till Thailand, kan inte tänka mig ett mer barnvänligt land! Vi var där i november när vår yngsta son var 9 månader och det funkade utmärkt!

Åk gärna omkring till fler ställen, det finns små resebyråer i var och varannat gathörn och det fungerar perfekt. Håller ni er till lite lugnare ställen där det inte är så mycket folk får ni garanterat barnvakt vart ni än kommer, de är galna i bebisar. Vi åt alla måltider i lugn och ro medan personalen gick och kånkade och bar och roade vår son. Vi hade burkmat med oss men Elias tyckte mycket bättre om thaimat! Han tuggade fried rice med kyckling med sina fem tänder, vitlöksbröd var också smaskigt och all frukt förstås!

Vi reste på natten och hade förbokat en "vagga" på planet, då fick vi också extra benutrymme. Det kostade 600kr per person men var verkligen värt varenda krona, jag hade inte fixat att sitta hela vägen med en baby i knät.

Köpte en hopfällbar vagn med sele, suflett och bygel billigt på blocket innan vi åkte, den var bra att ha när det var dax att sova middag men när vi åkte på utflykter (bl a djungeltur på elefant...) lämnade vi den. Alla slogs om att få bära så det var inga som helst problem.

När ni planerar resan så tänk på att ni inte kommer att kunna ligga vid stranden på dagarna, 9-månaders barn kryper ut från parasollskuggan och äter sand! Åk någonstans där det finns mycket att se och göra, båtturer t ex är jättebra om det finns skugga på båten.

Det är härligt att resa med barn, men jobbigt, det är stor skillnad mot att resa utan. Sänk kraven och ta det lugnt, allt ordnar sig!

Hälsningar / Fia