Resa Koh Bulon till Ao nang

Av Monki66
30 nov. 2014 21:11
Visningar: 456
Hej!

Hur tar man sig bäst från Koh Bulon till Ao Nang ?

Vi har planer på att stanna 2 nätter på Bulon på vägen från Koh Lipe till Ao Nang nu i Februari.

Hälsningar
Monica
Av 510612
30 nov. 2014 22:49
Tror man kan ta sig dit via Koh Lanta. Har varit 4 ggr. på Koh Bulon som är en helt fantastisk ö. Bo då på Bulon Resort som är klart bäst. Stranden påverkas inte av tidvattnet som Pansand gör. Åker själv till Phuket o sen till Koh Mook i slutet av januari.

Ingela
Av Monki66
30 nov. 2014 23:04
Hej Ingela!

Ja vad kul att höra, verkar som att Bulon är så fantastiskt som alla säger, och kul att dui också ska till Mook, har du varit där tidgare?

Vi börjar vår 3 v resa på Koh Lanta den 1 feb, och åker sedan vidare till Koh Mook (6 feb) och stannar där 3 nätter. blir första ggn vi stannar på Koh Mook. Därifrån vidare till Koh Lipe där vi varit 2 ggr tidigare och där blir vi i 9 nätter.
Vi tänkte då stanna på Bulon i 2 nätter innan vi avslutar dom 2 sista nätterna i Ao Nang då vi flyger hem från Krabi Airport.

Därför undrade jag hur man bäst tar sig från Bulon till Ao Nang. Vad jag läst så verkar det som att
bästa sättet är att ta sig med båt till Pak Barra och sen med taxi vidare till Ao Nang...men jag är inte säker på det så därför min undran.

Hälsn
Monica
Av Sierra
30 nov. 2014 23:26
Bästa och snabbaste sättet är att ta speedboaten 10:00 som kommer till Lanta 12:00. Från Lanta går en färja 13:30 till Ao Nang med ankomst 15:30. Då hinner ni dessutom käka lunch i lugn och ro vid hamnen i Saladan på Lanta.
Av Monki66
1 dec. 2014 14:43
Tack för bra info från er :)

Koh Bulon var inte inplanerad från början!
Har insett nu att vi borde ha lagt upp resplanen så att vi stannade på Bulon, efter Koh Mook, och avslutade på Koh Lipe innan resan upp till Ao Nang.

Som det är nu så blir det lite hattande och lite mer restid: Koh Lanta - Koh Mook - Koh Lipe - Koh Bulone - Ao Nang.

Men det här funkar ju också bra! Kanske vi skippar de sista 2 dagarna i Ao Nang och stannar på Koh Lanta istället och åker därifrån till Krabi Airport.

Fick svar idag om att de har boende till oss på Bulon resort, en beachfront bunge med AC - något dyr men för 2 dagar så kan man lyxa till det!

Nu ska vi bara fundera lite, och bestämma oss! Är lite orolig att 2 nätter blir för lite...

Tack igen Sierra och Ingela :)
Av Atjima
12 dec. 2014 20:22
Verkar som jag är inne på samma linje... fortsätter här med mina frågor.. Vill hinna besöka Koh Lipe, ev 2 nätter på Koh Bulon, Sen ev Koh Lanta, Ao nang och Railey beach. Men inser att allt hinns inte med mellan den 31/1-1/2 fram till den 11 feb, då jag måste vara i Bangkok igen.. Hur många dagar är rimligt på Koh Lipe? Det är ju trots allt lite bökigt att ta sig dit. Vilket är tidsmässigt bäst, båt från Pak bara till koh lipe, sen uppåt med båt via Koh Bulon, sen mot Koh Lanta, Aon Nango Railey. Eller ska man börja på mitten på fastlandet...
??
Av Monki66
16 dec. 2014 15:05
Hej Atjima!

Vad jag förstår så kommer du från Bangkok ?

Med 10 dgr skulle jag nog välja 3 ställen. Själv tycker jag att 3 dagar är minimum att lägga på varje ställe, annars hinner man inte med själva upplevelsen.

Som förslag så skulle jag börja med Koh Lipe som ligger längst ner och sedan båta mig uppåt.

Tex: Koh Lipe 4 nätter, Koh Bulon 2 nätter, Koh Lanta alt Ao Nang eller Railey 3 nätter (2 nätter över som du kan lägga på nåt av ställena.

Själv åker vi för 3:e året till Koh Lipe som vi verkligen älskar. 6 nätter har vi lagt där tidigare, men i år blir vi 9 nätter innan vi drar vidare uppåt! Det finns så mycket att se och göra där, perfekt plats för den som vill ha både lugn o lite puls, härlig snorkling, fantastiskt vatten och supermysiga kvällar!

Ang resan till Koh Lipe så kan du antingen utgå från Krabi airport eller Hat Yai (nära Pak bara ).
Läs Sierras svar på dessa frågor, han kan allt om bästa resvägarna.

Monica