Resa Kappadokien med turistfällor

3 jan. 2015 14:43
Visningar: 3231
Reste med TSS Travel 24 november till fantastiska Kappadokien. Resan var helt perfekt med hotell, utflykter o mat. Men men hur lurade vi blev genom att vi besökte en smyckebutik med mycket "trevliga" försäljare och därmed efter lång prutning och förhandling fick ner priset 50% så har vi ändå blivit grundlurade. Vi betalade 35 000 kr och har fått ringen värderad till 1-4 000 kr i en guldsmedsaffär i Göteborg. Vi har värederingsintyg på detta.

Om ni skall resa med TSS och deras billiga resor tänk på att köp aldrig något i dessa mat, skinn och smyckebutiker! Resebolaget och guiderna har en viss % på försäljningen.

Man vill ha oss turister hela året gör då inte så mot oss för då kommer vi inte tillbaka. Vi håller på med förhandling med Djewels butik och vet inte hur det slutar.
Av Hansum
2 feb. 2015 16:11
Helt rätt men det räcker nog inte med att skriva på reseguidens hemsida för då skulle fler sluta bli utnyttjade. Jag tror att många känner sig skamsna att de blivit grundlurade och det blir inte ett tillräckligt tryck på att resebyråerna tar ansvar och varnar för alla bluffar från de företag som har blivit obligatoriska inslag på en för övrigt trevlig resa.
De positiva inslagen från resan överskuggas ju helt av hr grundlurade vi blivit.
Tyvärr betalade jag hela summan så jag har inget att förhandla med.
Det skulle vara intressant att höra hur det går med förhandlingarna.
Det bästa vore om vi kunde påverka de blivande resenärerna så inga fler blir lurade. Så länge vi ställer upp så länge fungerar deras lögner.
TSS Travel borrde faktiskt ta ansvar eftersom det ingår i deras reseprogram som de kallar kulturresa eller kunskapsresa. Ett intressant resultat av detta är att vi får lära oss hur stora företag lurar folk på pengar.
2 feb. 2015 16:26
Vi förhandlar fortfarande med Jevels. Genom många mail oss emellan prutar dom nu priset på ringen och har även erkänt att man sett fel på sina "koder" vad det är för stenar i ringen vilket stärker vår situation. Vi har gjort två värderingar på olika juvelerarbutiker i Göteborg som båda säger att det inte är de stenar som vi har i vårt certfikat. Vi kämpar på och hoppas att köpet kommer att hävas. Nu har vi trumf. Vi kommer inte att ge upp! Synd Hansam att du betalt hela ringen!
Av Elsas
8 mars 2015 16:43
MISSMARPLE
Dom gick ut med 5 års prisgaranti stämmer inte det heller???
Av Dzien
24 mars 2015 10:15
Snart jag ska åka till Kappadokien. Min sambo går med rollatorn, tror ni att han kan följa med?
27 mars 2015 08:21
Nu går jag ut och svingar lite här men...

Efter att ha läst ännu en av alla dessa trådar där folk anklagar TSS Travel för att lura sina kunder med dessa juvelaffärer och liknande så känner jag att jag måste skriva något.

Jag fattar inte vad ni sitter och gråter ut i alla dessa trådar för - Ni försökte göra en affär som var för bra för att vara sann. Ni försökte egentligen "lura" både försäljare ("vi kommer att tjäna så himla mycket på den här ringen - 50% rabatt liksom..."). Ingen tvingade er väl att köpa smycken - det var er egen snikenhet och girighet som gjorde det.
Lite känsla för vad som verkar rimligt bör man ha och vill man ändå chansa så får man ta ett eget ansvar för det.
Sen kan man tycka att TSS kanske rent moraliskt borde ändra koncept men då hade ju å andra sidan biljetterna varit dyrare.

OBS! Jag har aldrig åkt med TSS och är inte sugen på det men mina svärföräldrar har gjort det och är mycket nöjda. De är väl medvetna om att tempot är högt med långa dagar i buss och att det ingår besök på smycken/matt-affärer mm)
27 juni 2016 03:21
Resan jag åkte 2015 var underbar! Besöket på
Juveler , skinn och matt fabriker skulle varit okej om inte överpriser . Man blir lurad och förbannad. Örhängen som jag köpte för 600 euro sänktes från 1400 euro. Det skulle vara titmaliner men i Sverige konstaterades att det var kubik cirkonij och värderades för 1000kr! Garanti gäller bara för att byta! I dessvärre örhängen gjorde ont. I år reste jag Antalya och besökte DJewels igen. För att byta fick jag välja bland få örhängen . Det var mycket stress och värme. Jag visste att jag får inte örhängen för 600 euro. Men jag struntade i det. Jag byt mot ett par med Zultaniter, endast 14 karat och dubbelt så lite i gramm. Men nu har jag glömt det , vill inte tänka på det. Sind om fem som lurades. Blir inte förvånad att man fick något i te...! Men , resan var ju bra, så köp inget .,..