Resa in ensam i Usa?

28 juli 2014 10:59
Visningar: 402
Hej igen!

Jag ska åka på en arrangerad fotoresa till Usa nästa sommar, första stopp blir LA. Informationen hittills är att man ordnar sin egen flygresa dit och möter upp resten av gänget på plats. (Mer info kommer vad det lider, kanske kan man samordna att åka ihop med någon av deltagarna). Nu till frågan: När jag ska gå igenom passkontrollen för att komma in i landet osv... kommer de då ha tusen frågor om varför jag reser själv med min kameraryggsäck? Jag ska ju på "vacation" men kommer de vara misstänksamma när jag ev kommer själv tro?
28 juli 2014 11:03
Omöjligt att veta men antagligen får Du en eller två frågor om vad Du tänkt göra eller vart Du ska sen ett "Welcome to the United States!" eller "Have a nice holiday!"
28 juli 2014 11:11
Ok, tack!
Jag kommer ju ha en rese-rutt med mig så då är det väl inga problem. Fler än jag måste ju rimligtvis resa in ensamma så...
Av Birgere
28 juli 2014 11:27
Ser absolut inget konstigt i detta o ingen anledning till oro. Vad du däremot ska tänka på är att ha batterierna laddade till kamerorna när du traskar igenom security så att du kan påvisa dom att det inte är bomber. :-)
28 juli 2014 11:45
Tack, nu slipper jag "oroa" mig. Naturligtvis ska alla batterier och även datorn vara laddad så jag kan "bevisa" att jag är som vem som helst!
28 juli 2014 12:16
Citerat från Saralinneabergstrom:
Tack, nu slipper jag "oroa" mig. Naturligtvis ska alla batterier och även datorn vara laddad så jag kan "bevisa" att jag är som vem som helst!
Nämn bara ingenting om att Du ska fota för någon tidning, ens eventuellt publicering om så skulle vara fallet, allt är bara en ren semesterresa med hobbyfotografering tillsammans med andra med samma intresse. Så fort de vädrar någonting som kan vara jobbrelaterat så kan de börja ställa frågor och vilja undersöka saken närmre.

Ska man vara noga får man inte ens resa till USA och skriva ett resereportage, jobba på sin kommande bok eller liknande utan arbetsvisum.
28 juli 2014 12:36
Nej precis, och det gör jag inte heller. Ren nöjesresa med nöjesfotografering med andra likasinnade!
Av Birgere
28 juli 2014 12:52
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Saralinneabergstrom:
Tack, nu slipper jag "oroa" mig. Naturligtvis ska alla batterier och även datorn vara laddad så jag kan "bevisa" att jag är som vem som helst!
Nämn bara ingenting om att Du ska fota för någon tidning, ens eventuellt publicering om så skulle vara fallet, allt är bara en ren semesterresa med hobbyfotografering tillsammans med andra med samma intresse. Så fort de vädrar någonting som kan vara jobbrelaterat så kan de börja ställa frågor och vilja undersöka saken närmre.

Ska man vara noga får man inte ens resa till USA och skriva ett resereportage, jobba på sin kommande bok eller liknande utan arbetsvisum.
Jag har läst om några skräckhistorier kopplat till detta men stämmer det verkligen och var finns detta skriftligt?

Begreppet affärsresa är ju lite diffust men om man tittar på lagstiftarens motiv till detta med arbete så är det ju att skydda sin arbetsmarknad och att få in skatteintäkter.
Om jag sitter o skriver svensk poesi på ett hotellrum eller loggar in på mitt företags nätverk hemma i Sverige, får ett tjänstesamtal osv så har det ju går det ju inte emot syftet med reglerna.

Vacation o Biz trip får man göra under 90 dagar under ESTA.

Om man däremot åker till USA för att fotografera för Nat Geography's räkning så kanske man hamnar i en gråzon.
28 juli 2014 13:02
Haha nä, några sådana kvalitéer besitter jag inte att jag skulle få foto för National Geographic ;-)
28 juli 2014 14:36
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Saralinneabergstrom:
Tack, nu slipper jag "oroa" mig. Naturligtvis ska alla batterier och även datorn vara laddad så jag kan "bevisa" att jag är som vem som helst!
Nämn bara ingenting om att Du ska fota för någon tidning, ens eventuellt publicering om så skulle vara fallet, allt är bara en ren semesterresa med hobbyfotografering tillsammans med andra med samma intresse. Så fort de vädrar någonting som kan vara jobbrelaterat så kan de börja ställa frågor och vilja undersöka saken närmre.

Ska man vara noga får man inte ens resa till USA och skriva ett resereportage, jobba på sin kommande bok eller liknande utan arbetsvisum.
Jag har läst om några skräckhistorier kopplat till detta men stämmer det verkligen och var finns detta skriftligt?

Begreppet affärsresa är ju lite diffust men om man tittar på lagstiftarens motiv till detta med arbete så är det ju att skydda sin arbetsmarknad och att få in skatteintäkter.
Om jag sitter o skriver svensk poesi på ett hotellrum eller loggar in på mitt företags nätverk hemma i Sverige, får ett tjänstesamtal osv så har det ju går det ju inte emot syftet med reglerna.

Vacation o Biz trip får man göra under 90 dagar under ESTA.

Om man däremot åker till USA för att fotografera för Nat Geography's räkning så kanske man hamnar i en gråzon.
Det är ett svårt ämne och jag tvivlar på att många som t.ex. skriver en bok, gör ett resreportage och liknande faktiskt följer reglerna.

90 dagar semester eller affärsresa. Affärer och arbete är tydligen inte samma sak.....
Jag utgår från att man får anta att allt som inte specifikt anges som tillåtet arbete under VWP (B-1 är väl samma regler) är otillåtet.
Det som är tillåtet är just affärsbesök, göra upp affärer, besöka mässor, knyta affärskontakter och liknande. Sen är det ju ytterligare regler om man skulle vara anställd av t.ex. en tidning, då lär det vara I-visa som gäller http://www.uscis.gov/working-united-states/temporary-workers/i-representatives-foreign-media

Citat från http://london.usembassy.gov/root/visa-wizard/pages/visawizard006a.html (det brukar uttryckas likartat i all information angående detta).

Business Visit

For the purpose of the Visa Waiver Program, "business" generally refers to business activities other than the performance of skilled or unskilled labor. Examples of activities that are allowed include:

- engaging in international commercial transactions, which do not involve gainful employment in the United States (such as a merchant who takes orders in the U.S. for goods manufactured abroad, or who travels to the U.S. to purchase American-made goods for export from the U.S.);
- negotiating contracts;
- consulting with business associates; and
- participating in scientific, educational, professional or business conventions, conferences, or seminars.

The performance of any skilled or unskilled labor - even if it is unpaid - is most always prohibited. This includes performing work in the U.S. as a trainer or consultant.

Activities allowed on the VWP parallel those activities allowed with a standard "B1" category business visa. Please see Business Visas for more details.

Do your proposed business activities meet the VWP criteria?
Av Birgere
28 juli 2014 15:04
Tycker din länkar helt o hållet överensstämmer med vad jag skrev tidigare. Så länge man inte konkurrerar uppenbart med Amerikansk arbetskraft så duger ESTA.
Vill jag sitta ute på the Keys och samla inspiration o kraft för att skriva svensk poesi så kan jag göra det.
Däremot så får jag inte flippa burgare, plocka apelsiner eller jobba som lärare utan visum. Att sedan få visum beror ju på unikiteten i kompetensen. Det är nog lättare att bli hermodslärare i Södertäljes medeltida historia än att flippa burgare på Burger King.
28 juli 2014 15:26
Citerat från Birgere:
Tycker din länkar helt o hållet överensstämmer med vad jag skrev tidigare. Så länge man inte konkurrerar uppenbart med Amerikansk arbetskraft så duger ESTA.
Vill jag sitta ute på the Keys och samla inspiration o kraft för att skriva svensk poesi så kan jag göra det.
Däremot så får jag inte flippa burgare, plocka apelsiner eller jobba som lärare utan visum. Att sedan få visum beror ju på unikiteten i kompetensen. Det är nog lättare att bli hermodslärare i Södertäljes medeltida historia än att flippa burgare på Burger King.
Att tänka och verkligen skriva är väl två olika saker. Går jag i Florida och funderar på allt jobb som väntar efter semestern och hur jag ska ta itu med det behöver jag väl knappast söka visum för det.
Skriver man med syfte att publicera, tjäna pengar, så måste det ses som arbete precis som vilket annat arbete som helst, ingenting säger att man ska ha en arbetsgivare för att det ska räknas som arbete, skriver man för sig själv, t.ex. dagbok eller för eget nöjes skull så är det ju däremot inte arbete.
Att de sen knappast kan ta någon på bar gärning som sitter och skriver en bok eller fotar för att sen sälja sina bilder är nog ganska klart.

Är någon osäker på vad som gäller så rekommenderar jag att helt enkelt fråga t.ex Amerikanska Ambassaden http://sweden.usembassy.gov/contact.html annars spårar nog denna diskussion också ut i oändliga diskussioner och nagelfarande av detaljer i lagstiftning mm. som ingen är intresserad av och som knappast har någon praktisk betydelse :-)
Av Birgere
28 juli 2014 19:15
Citerat från Peter_o:
Om någon tror att det går bra att jobba under semestervistelse i USA så rekommenderar jag denna länk:
http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/ta-med-min-hund-fran-miami-jag-betalar-hemresan-at-dig-17216

/PeterO
God morgon Peter,

som redan konstaterats så får man inte utföra arbete i USA om det konkurrerar ut amerikansk arbetskraft. Att bedriva översättningsservice till/från Engelska eller Spanska lär falla under den kategorin.
Just denna tråd brukar ju poppa upp då-o-då men den lämnar fler frågetecken än svar. Hur det verkligen låg till lär vi aldrig få svar på så det är upp till var och en att spekulera runt detta.
28 juli 2014 20:09
Var står det i reglerna att det bara gäller arbete som konkurrerar ut Amerikansk arbetskraft?
Så är det inte efter vad jag kan se, man får inte arbeta, så står det, inget annat. Allt arbete konkurrerar dessutom med andra så att reglerna skulle vara så godtyckliga verkar osannolikt.
Sen är det helt upp till myndigheterna att avgöra vad de tycker om varje specifikt fall.

Som sagt tycker jag att man ska utgå ifrån att arbete är förbjudet och fråga myndigheterna om hur det ligger till om man nu funderar på detta. Ta inte dessa foruminlägg för allvarligt, som synes är det ju något som inte är riktigt sant av det som skrivs ;-)
Av Birgere
28 juli 2014 23:23
Citerat från Floridasidan:
Var står det i reglerna att det bara gäller arbete som konkurrerar ut Amerikansk arbetskraft?
Så är det inte efter vad jag kan se, man får inte arbeta, så står det, inget annat. Allt arbete konkurrerar dessutom med andra så att reglerna skulle vara så godtyckliga verkar osannolikt.
Sen är det helt upp till myndigheterna att avgöra vad de tycker om varje specifikt fall.

Som sagt tycker jag att man ska utgå ifrån att arbete är förbjudet och fråga myndigheterna om hur det ligger till om man nu funderar på detta. Ta inte dessa foruminlägg för allvarligt, som synes är det ju något som inte är riktigt sant av det som skrivs ;-)
Det står att du inte får ta en anställning.
Som Svensk så kan man i princip bara få 3-års arbetsvisum för specifika yrkesområden som finns specificerade o då gäller H1B eller att du besitter någon unik kompetens. Dessa kompetenser o yrkesområden är bristvara i USA så därför delas det ut till företagen ett antal tusen sådana tillstånd. På så sätt skyddar man sin egen arbetsmarknad plus att man får in skolad kompetens gratis. Inget unikt, samma sak gäller i Sverige men här är processen lite annorlunda.
När man reser till USA tex i tjänsten för att besöka en kund eller mässa eller vad som helst så är det inga problem att jobba tex på hotellrummet medans man är där.
vad du däremot inte får göra är tex att ta emot översättningsuppdrag av en amerikan och utföra jobbet på plats i USA.

Men detta har spårat ut totalt.
Kontentan som jag ser det att man inte ska behöva oroa sig för att fylla i ett XL blad för jobbet när man är i USA.
29 juli 2014 07:25
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Var står det i reglerna att det bara gäller arbete som konkurrerar ut Amerikansk arbetskraft?
Så är det inte efter vad jag kan se, man får inte arbeta, så står det, inget annat. Allt arbete konkurrerar dessutom med andra så att reglerna skulle vara så godtyckliga verkar osannolikt.
Sen är det helt upp till myndigheterna att avgöra vad de tycker om varje specifikt fall.

Som sagt tycker jag att man ska utgå ifrån att arbete är förbjudet och fråga myndigheterna om hur det ligger till om man nu funderar på detta. Ta inte dessa foruminlägg för allvarligt, som synes är det ju något som inte är riktigt sant av det som skrivs ;-)
Det står att du inte får ta en anställning.
Som Svensk så kan man i princip bara få 3-års arbetsvisum för specifika yrkesområden som finns specificerade o då gäller H1B eller att du besitter någon unik kompetens. Dessa kompetenser o yrkesområden är bristvara i USA så därför delas det ut till företagen ett antal tusen sådana tillstånd. På så sätt skyddar man sin egen arbetsmarknad plus att man får in skolad kompetens gratis. Inget unikt, samma sak gäller i Sverige men här är processen lite annorlunda.
När man reser till USA tex i tjänsten för att besöka en kund eller mässa eller vad som helst så är det inga problem att jobba tex på hotellrummet medans man är där.
vad du däremot inte får göra är tex att ta emot översättningsuppdrag av en amerikan och utföra jobbet på plats i USA.

Men detta har spårat ut totalt.
Kontentan som jag ser det att man inte ska behöva oroa sig för att fylla i ett XL blad för jobbet när man är i USA.
Men visa något som stödjer dessa påståenden, tills dess utgår jag ifrån att Du har helt fel.
Att det är så liten risk att åka fast så man inte behöver oroa sig gör inte att det är tillåtet.
Ja det har verkligen spårat ut totalt, där håller jag med fullständigt....
Av Birgere
29 juli 2014 19:10
Citerat från Floridasidan:

Men visa något som stödjer dessa påståenden, tills dess utgår jag ifrån att Du har helt fel.
Att det är så liten risk att åka fast så man inte behöver oroa sig gör inte att det är tillåtet.
Ja det har verkligen spårat ut totalt, där håller jag med fullständigt....
Men hur ska jag kunna påvisa allt vas som är tillåtet? Jag bad dig att ta fram belägg på att du inte fick ta med dig ditt jobb hemifrån o sitta o småpula med på kvällarna och det du svarade med var länkar som sa att man inte fick ta anställning (skilled and unskilled labor). I formella texter används ofta detta uttryck för anställning.
Att man sedan inte får jobba svart och tex sitta o jobba lokalt med översättningar, call-centers eller vad som är ju självklart att man inte får göra.
Lagar o riktlinjer brukar beskriva vad man inte får göra och inte tvärt om.
29 juli 2014 19:41
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:

Men visa något som stödjer dessa påståenden, tills dess utgår jag ifrån att Du har helt fel.
Att det är så liten risk att åka fast så man inte behöver oroa sig gör inte att det är tillåtet.
Ja det har verkligen spårat ut totalt, där håller jag med fullständigt....
Men hur ska jag kunna påvisa allt vas som är tillåtet? Jag bad dig att ta fram belägg på att du inte fick ta med dig ditt jobb hemifrån o sitta o småpula med på kvällarna och det du svarade med var länkar som sa att man inte fick ta anställning (skilled and unskilled labor). I formella texter används ofta detta uttryck för anställning.
Att man sedan inte får jobba svart och tex sitta o jobba lokalt med översättningar, call-centers eller vad som är ju självklart att man inte får göra.
Lagar o riktlinjer brukar beskriva vad man inte får göra och inte tvärt om.
Vilken totalt meningslös soppa detta blivit! Det står att man inte får arbeta, punkt slut, ingenting om anställning eller vad Du nu pratar om. Solklara regler som egentligen inte behöver diskuteras en sekund.

Snälla alla (om mot förmodan någon ens orkar läsa tråden) som undrar, läs bara reglerna istället och glöm denna tråd så fort som möjligt :-)
Av Birgere
29 juli 2014 20:05
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:

Men visa något som stödjer dessa påståenden, tills dess utgår jag ifrån att Du har helt fel.
Att det är så liten risk att åka fast så man inte behöver oroa sig gör inte att det är tillåtet.
Ja det har verkligen spårat ut totalt, där håller jag med fullständigt....
Men hur ska jag kunna påvisa allt vas som är tillåtet? Jag bad dig att ta fram belägg på att du inte fick ta med dig ditt jobb hemifrån o sitta o småpula med på kvällarna och det du svarade med var länkar som sa att man inte fick ta anställning (skilled and unskilled labor). I formella texter används ofta detta uttryck för anställning.
Att man sedan inte får jobba svart och tex sitta o jobba lokalt med översättningar, call-centers eller vad som är ju självklart att man inte får göra.
Lagar o riktlinjer brukar beskriva vad man inte får göra och inte tvärt om.
Vilken totalt meningslös soppa detta blivit! Det står att man inte får arbeta, punkt slut, ingenting om anställning eller vad Du nu pratar om. Solklara regler som egentligen inte behöver diskuteras en sekund.

Snälla alla (om mot förmodan någon ens orkar läsa tråden) som undrar, läs bara reglerna istället och glöm denna tråd så fort som möjligt :-)
Helt rätt, läs reglerna som du även delvis kopierade så står det ju solklart att du får jobba med ditt eget jobb när du är där (exempel med att ta upp beställningar mm) men inte ta en anställning eller utföra jobb på plats som kunde utföras av en amerikan, tex konsulting och lärarjobb.

Mer behövs inte sägas och den som tror att man blir utslängd ur landet för att man uppdaterar ett kalkylark för sin snickarfirma hemma får väl bara låta bli att göra detta. Och skulle man vara det minsta osäker, säga att du är där i både business o pleasure.
29 juli 2014 22:27
Nej det står det INTE, jag vet inte var Du läser och hur Du läser men ingenstans jag läst står det som Du skriver. Reglerna handlar om allt arbete, affärer räknar de inte som arbete och de ger exempel på detta, alltså räknar de inte upp vartenda arbete eller typ av arbete som är förbjudet eftersom det är allt!
Vi läser tydligen inte vad som står på samma sätt och varje människa som läser kan förhoppningsvis avgöra innebörden i det som står i reglerna själv. Diskussionen är totalt omotiverad och irrelevant. Du kan inte visa något stöd för ditt påstående så detta leder absolut ingenstans!

Jag kommer inte läsa mer Du skriver då det inte ger någonting, Du får fortsätta hävda dina åsikter oemotsagt av mig framöver pm Du ser någon nytta i det.
Trevlig kväll!.
Av Birgere
30 juli 2014 16:00
Citerat från Floridasidan:

Är någon osäker på vad som gäller så rekommenderar jag att helt enkelt fråga t.ex Amerikanska Ambassaden http://sweden.usembassy.gov/contact.html annars spårar nog denna diskussion också ut i oändliga diskussioner och nagelfarande av detaljer i lagstiftning mm. som ingen är intresserad av och som knappast har någon praktisk betydelse :-)
Följde ditt råd med följande konversation:

----
Hi,

me and my family are going 3 weeks to the US for vacation in August.
Now an urgent matter has come at work and I need to participate in a couple of telephone conferences, having some e-mail correspondence and finalizing som reports during this period of vacation. Most likely I need to work about 2-3 days.
I have read that I am not allowed to perform any work while I am on vacation in the US. Is this valid in my case?
The work as such has no connection to the US at all.

Please advice, I do not want to do anything illegal as we love traveling to the US and I also do not want to cancel our trip.
We are traveling under the VWP (ESTA).

Best Regards

Birger
----------------------------------
Svaret som kom lät:

Dear Birger,

Thank you for contacting us.

You may participate in a couple of telephone conferences, having some e-mail correspondence etc, since it has no connection to the U.S while you are on a vacation.

Thank you.

Have a pleasant day,
Kind Regards,
U.S Visa Service Desk

-----------------------------------------

Vi kan nog avsluta diskussionen med detta, tack för tipset!
30 juli 2014 16:06
Ja som jag sagt hela tiden, Du får göra affärer men inte arbeta, tack för diskussionen.
30 juli 2014 23:25
Har rest ensam till USA fler gånger..hade väntat mig lite fördröjningar på Newark immigration, när jag landade där 18 juli..har aldrig gått så snabbt..var igenom på 5 minuter :-). Tror det är bra att ha en adress för boende ifylld..