Resa i oktober

13 feb. 2015 10:57
Visningar: 253
Hej!
Funderar på en resa med familjen i oktober v. 43. Vart ska man åka? Har tyvärr ej råd med exotiska resmål, så funderar på typ Egypten, Kanarieöarna. Vill egentligen till medelhavet men det kan vara lite osäkert med vädret? Tips snälla resvana människor!!
13 feb. 2015 12:10
Egypten är ett säkert kort och i mitt tycke så är oktober den bästa månaden att åka dit sommarens allra högsta temperaturer har sjunkit något och vattnet i Röda Havet är ordentligt varmt.

Kolla http://www.facebook.com/egyptentips
Av Bibby
13 feb. 2015 16:10
Abu Dhabi eller Dubai hade jag valt sju dagar i veckan, solsäkert, billigt, massa sevärdheter och shopping men inte minst viktigt, det är SÄKERT där, inte en massa våld, rån och terroristattacker.
13 feb. 2015 16:56
Har gjort 20+ resor, till olika delar av, Egypten och jag har aldrig upplevt några problem med säkerheten, rån och terroristattacker så jag måste säga att göra en charterresa till Egypten känns inte på nåt sätt osäkert.

Och du Hattstugan, är ni seriöst intresserade av Egypten så gå in Facebooklänken ovan så kan ni få seriös information och tips där och du kan även PM'a mig så tar vi det utanför forumet!
13 feb. 2015 17:16
Citerat från Bibby:
Abu Dhabi eller Dubai hade jag valt sju dagar i veckan, solsäkert, billigt, massa sevärdheter och shopping men inte minst viktigt, det är SÄKERT där, inte en massa våld, rån och terroristattacker.
Törs man fråga hur det här med säkerhet, massa våld, rån och terroristattacker kom in i bilden är det relevant om man ser till hur frågan är ställd?
Av Birgere
13 feb. 2015 17:52
Citerat från Hattstugan:
Hej!
Funderar på en resa med familjen i oktober v. 43. Vart ska man åka? Har tyvärr ej råd med exotiska resmål, så funderar på typ Egypten, Kanarieöarna. Vill egentligen till medelhavet men det kan vara lite osäkert med vädret? Tips snälla resvana människor!!
Om du berättar lite om vad familjen består av, vilka intressen ni har, budget, var ni flyger ifrån, vad du menar med exotiskt, vad som är prio 1 osv så tror jag säkert att någon kan komma upp med bra tips och idéer för er.
Av Birgere
13 feb. 2015 18:02
Citerat från Swekrezz:
Citerat från Bibby:
Abu Dhabi eller Dubai hade jag valt sju dagar i veckan, solsäkert, billigt, massa sevärdheter och shopping men inte minst viktigt, det är SÄKERT där, inte en massa våld, rån och terroristattacker.
Törs man fråga hur det här med säkerhet, massa våld, rån och terroristattacker kom in i bilden är det relevant om man ser till hur frågan är ställd?
Naturligtvis är frågan runt säkerhet viktig. Egypten är väl det större turistmål som har och bör uppfattas som högrisk. En sammanställning på en massa attacker dom senaste åren som dödat hundratals och däribland många turister hittar man tex på http://en.wikipedia.org/wiki/Terrorism_in_Egypt

Sedan så bör man ju påpeka att risken att befinna sig på fel plats vid fel tillfälle är väldigt liten och resan till flygplatsen i Sverige är säkert mer riskfull.
13 feb. 2015 18:14
Det är väl klart att säkerhet är viktigt liksom mänskliga rättigheter och allt annat som missbrukas runt om på vår jord och vid våra resmål MEN jag är av den tron att de som ställer frågorna är så pass vid sina sinnen så att de har förmågan att bedöma och värdera dessa frågor själva bara man får svar på de frågor man ställer.

Därför ställer jag mig frågan hur frågan om säkerhet hamnade i fokus när ursprungsfrågan var tips på ett vädersäkert och hyfsat billigt resmål och inte säkerhetsläget i Egypten (för det är det som insinueras i det inlägg jag refererar till).
14 feb. 2015 19:41
Tack för svar!

Har tittat både på Egypten och Dubai, verkar vara bra resmål bägge. Har faktisk tittat på Cypern också det verkar vara stabilt väder i oktober med. Forskar vidare!
Av Mr_b
15 feb. 2015 05:58
Citerat från Bibby:
Abu Dhabi eller Dubai hade jag valt sju dagar i veckan, solsäkert, billigt, massa sevärdheter och shopping men inte minst viktigt, det är SÄKERT där, inte en massa våld, rån och terroristattacker.
Abu Dhabi och Dubai är fina resmål men tyvärr mycket dyra. Hade hellre rekommenderat Cypern eller Egypten.

Egypten är mycket spännande och väldigt mycket billigare än Dubai.
29 aug. 2015 11:45
Tack för svar alla! Det blev Cypern och Fig Tree Bay. Åker den 17:e oktober.
Nu räknar vi ner! Längtar.....