Reaktion på tillkommande kostnader

Av Fredros
18 jan. 2015 19:02
Visningar: 212
Kom nyss hem från en veckas kryssning "all inclusive" och undrar vad det är rimligt att ändå bli tvingad att betala ytterligare....
Vad anses om vad som blev våra tillägg ?

Dricks( två personer):
Det var oerhört hög servicenivå runt hytterna, i matsal osv....En serviceavgift kom på varje hytts faktura på 17 Euro per dygn, dvs på en vecka: 119 Euro eller om man så vill, reskostnaden blev genom detta tusen lappen dyrare. Synpunkter ?

Drycker
I detta fall ingick all mat men inga måltidsdrycker. I vårt fall valdes aldrig mer än ett glas vin per person o måltid, vilket blev ännu en dryg tusenlapp.
En dröm vore att resenärskollektivet som grupp började agera för att i alla resors förbetalda måltider ett glas vin/öl ingick . Snabbare o billigare.
Den som vill ha mer, exklusivare.....beställer o betalar för detta. Synpunkter?
Av Birgere
18 jan. 2015 19:31
Citerat från Fredros:
Kom nyss hem från en veckas kryssning "all inclusive" och undrar vad det är rimligt att ändå bli tvingad att betala ytterligare....
Vad anses om vad som blev våra tillägg ?

Dricks( två personer):
Det var oerhört hög servicenivå runt hytterna, i matsal osv....En serviceavgift kom på varje hytts faktura på 17 Euro per dygn, dvs på en vecka: 119 Euro eller om man så vill, reskostnaden blev genom detta tusen lappen dyrare. Synpunkter ?

Drycker
I detta fall ingick all mat men inga måltidsdrycker. I vårt fall valdes aldrig mer än ett glas vin per person o måltid, vilket blev ännu en dryg tusenlapp.
En dröm vore att resenärskollektivet som grupp började agera för att i alla resors förbetalda måltider ett glas vin/öl ingick . Snabbare o billigare.
Den som vill ha mer, exklusivare.....beställer o betalar för detta. Synpunkter?
Dricksen är väl helt OK
Ser inte vitsen att dom som bara vill ha vatten till måltiden ska tvingas betala för vin..
19 jan. 2015 16:17
Ja , även vi, min fru och jag, har blivit ordentligt förbannad på en kryssning p.g.a. dessa extra kostnader. Vi hade köpt resan där alla kostnader skulle ingå, även dricks. Det var för ca 15 år sedan efter det bestämde vi oss för att inte åka på någon kryssning mer. Visserligen är vi fortfarande unga och man blir förhoppningsvis äldre och då kan ju detta beslut ändras.

Hela kryssningen blev förstörd p.g.a. att allt tjat i båtens interna kommunikationssystem om dricks och hur mycket man skulle betala. Sista kvällen, före middagen, låg det ett antal kuvert på sängen för dricks till de personer som rederiet ansåg servat oss. Och det interna kommunikationssystemet hade då under flera dagar talat om hur bra service de gav oss och hur mycket man skulle betala per dag och person. Det blev ca 20 dollar per dygn och person. De arbetade hårt för att personalen skulle få dricks. Citerar en fras. "Ska även en ettåring betala dricks? Naturligtvis, ettåringen får lika god service som alla andra."

Vi talade också med vår servitris. Enligt henne hade hon en lön på 50 dollar i veckan och förväntades få resten genom dricks.

Usch, den resan gav dålig smak i munnen.
19 jan. 2015 20:36
Nu tycker jag i och för sig att det stod ganska tydligt angivet på i alla fall min kryssning vad som ingick och inte.
Och man får komma ihåg att i många länder är dricks lika naturligt som att andas,
men jag kan hålla med om att lite av den lyxiga känslan förtas av att betala för drickat.
Av Fredros
20 jan. 2015 20:59
Mera om dricks...
Trots att alla passagerare ålades samma dricks-kostnad jobbade all personal som om de var tvingade att jobba sig förtjänta av dricksen. Dessutom behövde man inte tänka på till vem, hur mycket, glömde jag någon ?... MAO detta system funkade OK på vår MSC-kryssning.

Mera om kostnaden för dricka..
Till Birgere: vår kryssning drog fram i trakter där kranvatten var uteslutet så även vatten kostade en hel del..