Råd om "kortare" vandringar runt Bad Gastein

Av Desires
19 juli 2015 11:05
Visningar: 2195
Snart ska vi åka till Bad Gastein några dagar (sedan Salzburg) för att njuta av den vackra naturen där, har aldrig varit i Österrike tidigare.....
Vi älskar att vandra i skön natur, (därför vi bokade denna resa !), men mitt nuvarande läge gör att jag nog inte orkar vandra HELA dagarna.

Min FRÅGA till er reseälskare:
Känner någon av er till om det även finns vackra, men KORTARE vandringsturer i detta område, till någon mysig liten by eller dyl? Jag tror att vi nog ska orka med att vandra ett par timmar/dag alla fall...
Vi har även hyrbil, om det är så att man bör ta sig en bit därifrån för att hitta sådana vandringar.

Tacksam för alla svar!
19 juli 2015 21:27
Har nyligen kommit hem från en härlig vecka i Bad Gastein. Vi bodde på Hotell Salzburger Hof och köpte en vandringskarta i receptionen som vi använde flitigt. Det finns massor av vandringar, både korta och långa i området runt omkring Bad Gastein. Vi tog bl a bussen till Sportgastein/Nassfeld. Otroligt vackert. Där finns flera leder man kan gå . Man kan gå en vacker led , Gasteiner Höheweg, från Bad Gastein till Bad Hofgastein och sedan ta bussen tillbaka. Kaiser Wilhelm promenade till Kötschachtal är också fint. Tog också liften upp till Stubnerkogel, toppstation. Fantastisk utsikt. En dag gick vi en kortare tur, Kaiserin Elisabeth promenade,längs floden till byn Böckstein.
Som sagt , köp en karta samt fråga efter tips i receptionen. Ha en trevlig resa!
Av Desires
20 juli 2015 08:57
TACK Emanuelsson för många bra tips!!
Vi kommer även fråga i receptionen förstås, men det var bra - o roligt - att få olika tips från någon som varit där, super!
Vädret kan väl växla rätt snabbt i dessa områden, just nu en del regn och åska har jag sett enl väderprognosen, men hoppas det blir uppehåll några dagar - så man får uppleva denna vackra natur i klart väder också!
Trevlig sommar!