Råd att göra i Rio för soloresenär

19 apr. 2015 11:58
Visningar: 828
Hejsan!
Jag hoppas att ni med erfarenheter från rio skulle vilja ta en minut och fundera och svara på lite frågor och även berätta och dela era erfarenheter!
Jag skall snart sätta mig på planet mot Rio, solo då min resekamrat hopparat i sista minuten! Jag har införskaffat en bok och surfat runt på reseguiden och internet efter svar men tänkte även kasta ut mina frågor här!
1) tips och råd på att göra i Rio ( jag e införstådd att christus statyn, sockertoppen och stränderna är ett måste) men annat?
2) någon som har erfarenhet av favelatur som är både bra men även någorlunda säker ?
3) äventyr i Rio att rekommendera? Läste något om glidflyg?
4) tänkte bo på Lemon spirit hostel - någon som har erfarenhet av detta hostel?
5) hur är gig flygplatsen ? Känns den säker? Landar tidigt i gryningen och tänkte nog stanna någon timme så att det blir ljust innan jag tar mig in till stan- bra idé?
6) någon som har erfarenheter o kommentarer om privata / grupp turer av Rio som e bra och prisvärda o säkra?
7 ) Tips på säkerhet - sådant man bör tänkta på istället för att erfara det själv ?

Jag tackar och bugar djupt för alla svar och lika så mina nära som inte diggar just denna resa!!

Hälsningar Mia
19 apr. 2015 13:58
Hej
Jag åkte till Rio som ensam vuxen tillsammans med min då 10-åriga dotter för 1,5 år sedan.
Jag var minst sagt nojig innan också, men upplevde inte Rio så "farligt" som ryktet gör gällande.
Jag upplever det absolut som större risk att bli lurad i sydostasien än att bli rånad i Rio...

Läs om mitt intryck av flygplatsen, mina säkerhetsråd (sist i reseberättelsen) mm här:
http://www.4000mil.se/?p=1152
Av Mcenroe
21 apr. 2015 08:24
Hej Mia,

Kul med Rio. Precis som Gunilla säger har dina närmaste ingenting att oroa sig för. Åtminstone ingenting annat än på vilken annan resa som helst. Det finns flera trådar om just Rio som skrivits förr här - kolla sökfunktionen så kommer du att hitta mycket.

På dina frågor ser jag att du är väldigt mån om säkerheten. Brasilien arrangerade fotbolls VM förra året och OS nästa år. Myndigheterna har "rensat upp" i stan ordentligt. På gott och ont. Man kan undra vad gatubarnen tog vägen - för problemen har inte försvunnit. Men för turister som du och jag betyder det att Rio numera är som vilken stad som helst - förutsatt att du inte bestämmer dig för att gå ensam uppe i Centro eller i hamnkvarteren nattetid. Jag antar att du kommer vistas mycket i Zona Sul - Copacabana, Ipanema, Leblon - där är det en väldigt lugn stämning på gatorna. Trafiken undantagen. Rocinha - Rios största favela - är numera återtagen av myndigheterna från knarksyndikaten. Det våld som förekommer består till stor del av knarkuppgörelser - något du och jag inte berörs av. Till sist - ficktjuveri förekommer i Rio som i många andra städer. Håll i prylarna.

Några svar på dina frågor:

2) Alla turistklasshotell och uppåt förmedlar favelatours som är säkra. Jag besökte Rocinha i januari. Väldigt intressant och välorganiserat.

3) Tror du menar hangglider. Återigen - många hotell säljer utflykter. Flygningarna utgår från Pedra Bonita och landar på São Conrado stranden.

4) Har inga erfarenheter av stället du tänker bo på. Men en snabb titt på kartan säger att det ligger i fashionabla kvarter:)

5) Flygplatsen är precis som vilken flygplats som helst. Vill du ta en vanlig gul taxi in till stan (Zona Sul = Copacabana, Ipanema, Leblon) så bör det kosta c:a 60 Reais. Bussen är också bra och borde passa dig om du skall bo i Leblon. Den går hela Avenida Atlântica (strandavenyn i Copacabana) och sedan Vieira Souto och Delfim Moreira (Ipanema - Leblon). Hoppa av vid lämpligt stopp och gå några kvarter upp från stranden.

Ha en toppenresa!

hälsar

J.