Prisgaranti ombokningsskydd på Fritidsresors flyg är tydligen är en bluff!

28 aug. 2013 19:50
Visningar: 1937
Är riktigt besviken på Fritidsresor och vet inte vart jag skall vända mig. Därför tacksam för hjälp här. Jag ska fatta mig kort.

Jag och min familj bokar en flygbiljett till Thailand, vi ångrar oss och väljer Mexico flygbiljett istället. Det gick kanon att omboka flygbiljetten.

Nu går jag in och ser att vår biljett har gått ner ca 6000:- för vår familj och det har inte gått 60 dagar innan avresa.

Jag ringer och vill boka om min biljett till det billigare alternativet. Alt. boka till en annan destination och sen boka Mexiko igen. Men då får jag nej från Fritidsresor. Att ombokningsskydd gäller inte för flygbiljetter.

För det första har jag redan ombokat Flyg från Thailand till Mexico. Säljaren jag pratat med sa till mig i Juli månad att jag måste omboka flygbiljetterna 60 dagar för att prisgarantin ska gälla om priserna går ner.

Säljaren har sagt detta till mig. Borde det inte gälla enligt lag att de ska stå fast för det. Vem kan man få hjälp av gällande detta. Allmäna reklamationsnämden eller Tidningar, plånboken Sr.se?

Så här står det på på fritidsresor hemsida:
(observera kommatecken efter charterresa, varför??? Jag tolkar detta som charterresa "typ charterflyg" och charterresa med spec boende. Hur kan man vara så luddig och sen ljuga mig upp i ansiktet i telefonen som säljare)

Så fungerar Prisgarantin

Om totalpriset på din charterresa, med specificerat boende, sänks efter det att du redan har bokat din resa, kontaktar du bara oss så ger vi dig det lägre priset. Prisgaranti kan ej kombineras med fri ombokning.

Förutsättning för prisgaranti:
•att du har Fritidsresors av- och ombokningsskydd
•att det återstår minst 60 dagar till avresa
•att resor med samma förutsättningar finns kvar till försäljning via samma försäljningskanal (webb, telefon, Coop eller återförsäljare)
•För att tillgodogöra dig rabatter som fanns vid bokningstillfället skall de fortfarande gälla när du utnyttjar din prisgaranti
28 aug. 2013 21:02
"Om totalpriset på din charterresa, med specificerat boende" Kan jag inte tolka som annat än att det gäller just på charter med specificerat boende.

Det står också i villkoren:
"Fria ombokningar gäller inte till rabatterade/prissänkta resor eller från resor med reguljärflyg, kryssningar och alpresor."

Har de rabatterat resan kan man alltså inte boka om till den utan avgift. Du kan eventuellt boka om till annan fullprisresa men sen inte tillbaka till den rabatterade resan.

Tyvärr, men fullt förståeligt, är nog de flesta sådana försäkringar konstruerade så att man inte ska kunna använda dem på det sättet.
28 aug. 2013 21:18
Citerat från Floridasidan:
"Om totalpriset på din charterresa, med specificerat boende" Kan jag inte tolka som annat än att det gäller just på charter med specificerat boende.

Det står också i villkoren:
"Fria ombokningar gäller inte till rabatterade/prissänkta resor eller från resor med reguljärflyg, kryssningar och alpresor."

Har de rabatterat resan kan man alltså inte boka om till den utan avgift. Du kan eventuellt boka om till annan fullprisresa men sen inte tillbaka till den rabatterade resan.

Tyvärr, men fullt förståeligt, är nog de flesta sådana försäkringar konstruerade så att man inte ska kunna använda dem på det sättet.
Jag Tackar för svaret.
Men
Det är inget reguljärfölyg utan charterplan
När vi bokade flygbiljett till Thailand så var det rabatterat pris- när vi ombokade till Mexico var det oxå rabattat pris flygbiljetten. Så jag får inte riktigt ihop det.
Då kan jag ju boka gran canaria för hela familjen och sen boka mexico igen och har därmed sparat in 6000:-
28 aug. 2013 23:41
Citerat från Christofer79:
Citerat från Floridasidan:
"Om totalpriset på din charterresa, med specificerat boende" Kan jag inte tolka som annat än att det gäller just på charter med specificerat boende.

Det står också i villkoren:
"Fria ombokningar gäller inte till rabatterade/prissänkta resor eller från resor med reguljärflyg, kryssningar och alpresor."

Har de rabatterat resan kan man alltså inte boka om till den utan avgift. Du kan eventuellt boka om till annan fullprisresa men sen inte tillbaka till den rabatterade resan.

Tyvärr, men fullt förståeligt, är nog de flesta sådana försäkringar konstruerade så att man inte ska kunna använda dem på det sättet.
Jag Tackar för svaret.
Men
Det är inget reguljärfölyg utan charterplan
När vi bokade flygbiljett till Thailand så var det rabatterat pris- när vi ombokade till Mexico var det oxå rabattat pris flygbiljetten. Så jag får inte riktigt ihop det.
Då kan jag ju boka gran canaria för hela familjen och sen boka mexico igen och har därmed sparat in 6000:-
Kan inte säga mer om det, kanske de skriver otydligt eller kanske de gjorde fel förra gången. Jag har inte lusläst alla villkoren, hinner jag göra det och hittar något intressant, som t.ex. att det står någonstans att det inte gäller på enbart flyg, återkommer jag.

Det viktiga i texten är ju just att det måste vara med specificerat boende och att man inte får omboka fritt till prissänkt resa....

Tycker nästan det kvittar vad det är så finns någon paragraf i det finstilta som gör att man inte kan utnyttja sådant här, därför betalar jag heller aldrig för sådant.....