Priser och lite info från Alanya, turkiet 2010

5 juli 2010 14:17
Visningar: 55533
V i var i Alanya i Juni, här kommer lite pris info vad som gäller där nere. Du kan säkert hitta billigare och dyrare, men tycker mina priser stämmer ganska bra.

1 glas Läsk på restuarang ca 30kr
1 stor stark 25kr
Kebabrulle (ej lika stor som sveriges) 35kr
1 burk 33cl Öl Efes i de flesta supermarkets 13kr
Glass är billigt från 2kr upp till 15kr
1 Tshirt modell lite sämre(Björn borg,D&G,Nike m.m.) 50kr
1 Tshirt modell bättre lite tjockare tyg ca 70-100kr
1 Pike tröja ca 80-100kr, med broderade märken , ej tryck. Alla säljer Lacoste pike för 3st för 100kr

Keps modell bättre ca 80kr
Addidas bag Stor (för shopping prylar :) ) 100kr
Taxi ca. 5km 50kr, Långa färder är dyra, diffar mellan chaufförer!
Båtutflykt med all inclusive (Piratbåt) 250kr/vuxen Barn under 6år gratis
Mat,dricka,bröd ingick. Ingen värsting buffe direkt. Men kul att bada lång ute i havet och vid vissa grottor.

Markanden för kläder är på tisdagar i Alanya, ca 1mil från havet. Där kan du göra klipp, men vissa blir skit grininga, var glad om du köper tshirt för 10 lire, de flestar tar 20-25/st beroende på märke. Björn Borg är billigast.

Klänningar är dyra, de försöker lura på tjejer det dom är intresserade av, alltid prova först sen prata pris. oftast börjar priserna på 300kr, och lite lite flyt så slutar det på 100-150kr , Kolla sömmarna innan OM de börjar tjata på kvalitet så kan du visa hur snett det är sydda.

Bikinis är dyra 100-200kr, badleksaker kan man pryta på i supermarkets om du ser att de har legat där en stund. typ cykolop jag köpte ett för 80kr med snorkel.

Stora handukar med kända märken på kostar ca 90kr.

Korta nike/addidas bad shorts 50kr

Converse skor modell låga fick vi ner till 150kr. Utgångs priset var 650kr

Buss till Side kostade 2v 2 barn 150kr enkel, Sen dolmus från manavgat till side 40kr. Gick smidigt att ta sig dig.

I Side tyckte jag att kläderna var dyrare och urvalet mindre.
Marias kläder i Side skulle ha 680kr för 2st Jeans, samma jeans köpte jag i Alanya sen för 400kr!

Visst är viss säljare tjatiga, men det är bara säga nej tack och gå. Vi hade inga problem med det. Börjar du diskutera med dom så ger dom sig inte.
I en affär var jag på väg att gå 7gånger innan jag fick det priset som jag ville betala. Håll fast i det du säger och ge dig inte! Det finns fler affärer med samma saker. Ge dig inte, men kom inte med skammbud, typ 30kr för en tshirt. Munkjackorna kostade efter prutning 150kr.

Jeans av olika slag kostade från 100kr till 400kr.

Addidas WCT overaller kostade runt 100kr. Om de inte passar, gå till en skräddare de tar 25kr för att sy till dom.

OM du beställer kebab, tänk på att du aldrig får någon dressing till, blir ganska torra.

Vatten är billigt i supermarket ca 1.50kr för 50cl.

Flygplatsen är SVINDYR!! 50cl vatten kostar 20kr
mellanstoppet från Flyget till alanya är också svindyrt!
3mentos,2st twix, 2bananer kostade 130kr !!

Trevlig stad, trevlig hotell med superb service. Roligt att tjaffsa med butiksfolket. Om vi åker till alanya igen så blir det för shoppingens skull :)

Om ni vill ha mer tips, messa..
Av Tinita
5 juli 2010 20:47
Tack!
Sån't här är skitkul att kolla, (aktuella) priser som gälle på olika turistställen. Så MERA av detta...Alla borde göra lika efter varje resa dom gör....
5 juli 2010 23:52
Billigaste lunchen för en familj (tro det eller ej) blev på Burger King. Där hade du erbjudande "2st Menyer för ca 70kr", McDonalds fanns också kostade som sverige ungefär, fast i vanliga menyer så var det stor pommes och stor dricka, till barnens happy meal fanns det 12st olika leksaker att välja på :)
Men kanske inte så nyttigt :) Mega Big Mac med 4st köttskivor.. det ni ;)
12 juli 2010 11:37
Tackar för informationen, perfekt timing då jag reser dit på lördag.
Prismässigt ligger nog Bulgarien bättre till om man undviker Sunny Beach, Golden Sands och Albena. Det finns flera mindre orter där det fortfarande är jättebilligt, ett exempel är Balchik i norr, en liten men mysig stad och som sagt jättebillig, i söder ligger Tzarevo, också trevlig och billig.
1 aug. 2011 17:04
Jag tänkte fråga, hur mkt är lämpligt att ha med i fickpengar? jag ska käka 2 mål varje dag, gå ut varje kväll och shoppa lite , har du ngt tips?
Jag ska alltså till alanya :)
2 aug. 2011 09:21
Har inga direkta tips. Känner att priserna ovan liggar på samma ungefär som 2010. Äter du billigt kommer du undan kanske med 50-100kr per mål. 30kr för kebab med pommes + dricka. Var aldrig på uteställen så vet inte vad det kostar. Tjejkläder är inte billigt, klänningar kostar mer än på H&M. Var i Bodrum i år och utbudet av olika märken har sjunkit rejält. Skulle jag vara dig så skulle jag ta med 5-7000kr. Då kan du njuta till fullo och shoppa tills du är nöjd! Tänk bara på bagagevikten 20kg. TA INTE MED FÖR MYCKET, köp kläder där.

Lycka till
23 apr. 2012 21:03
Tänkte höra om det är det turkiska valutan som det handlas med i Alanya eller funkar euro lika bra?
21 maj 2014 16:43
Hej, jag skulle vilja fråga om hur mycket Nike Air force kostar och hur mycket Nike Free run och parfym kostar det vore tacksamt om du kunde svara så fort som möjligt (jag ska åka till antalya)