Prisbild Kambodja och Vietnam kontra Thailand?

Av Emh87
18 juni 2014 11:39
Visningar: 12964
Hej!

Hur är prisbilden på Kambodja och Vietnam kontra Thailand? Man tycker ju Thailand är billigt på nedan. Men har inte besökt K eller V och vill få mig en uppfattning.

Hotell, utflykter, transport och mat etc.?

Någon expert där ute?

Tack!
Av Hille2
18 juni 2014 13:44
Kambodja är billigare än Thailand generellt. Vietnam har billigare inrikesflyg, maten är ungefär detsamma om man äter det vietnameserna äter, bröd av alla slag är billigare, kaffe billigare och godare, priserna på hotell ungefär samma men budgetboende är dyrare och det finns inte samma utbud av billiga boenden. Utflykter kan jag inte svara på eftersom jag brukar fixa sånt själv, det brukar bli grymt billigt.
18 juni 2014 16:57
Hej,

kan inte säja vad det kostar i Thailand och kambodja, men jag upplevde Vietnam som extremt super billigt vad det gällde restaurangbesök. Frukt, vatten, öl och cola i butiker kostade nästan ingenting. Vi bodde i Mui Ne på Ocean Star resort i en bungalow precis vid stranden. Vi var där vid jul och nyår och vi betalde ca 650 kr/natten. Å de va riktigt nice där!
Av Emh87
18 juni 2014 20:33
Allright.

Tack för bra svar! Men: "Utflykter kan jag inte svara på eftersom jag brukar fixa sånt själv, det brukar bli grymt billigt." Kan du utveckla? Dykning kan man ju inte fixa själv om du inte har tuber etc. med dig t ex?
Eller missuppfattar jag något?

Tack!
Av Hille2
18 juni 2014 22:08
Dykning är dyrt i jämförelse med Thailand och det finns inte mycket att se heller. Utom möjligtvis på Con Dao öarna. Snorklingsutflykter från t.ex. Phu Quoc är mycket billigare än i Thailand men det är samma där, att man får inte se så mycket.
När du skrev utflykt så tänkte jag mig den typen av utflykt där man åker i en gruppresa med en guide för att titta på något sevärt.
Av Emh87
18 juni 2014 22:39
Ok jag förstår. Lätt att misstolka.

Tack!
Av Tittin
18 juni 2014 23:39
vietnamn är billigare än thaiiland cambodja ännu billigare jätte trevliga människor som inte är så trötta på turister ....vet inte så mycket om dykning men de är inte lika klart vatten i varken vietnamn eller cambodja som i thailand......phu quoc är en fin turist ö du lätt når med inrikes flyg från ho chi minh tar 45 min;)...
Av Emh87
19 juni 2014 11:47
Tack!

Jag är sugen på Vietnam och Kambodja. Måste ju vara lätt att kombinera.

Funderar på HCMC och Phu Quoc och sen Angkor Wat och Sihanoukville-området, gärna Koh Rong tex.

Vad tros?
Av Hille2
19 juni 2014 12:09
Citerat från Emh87:
Tack!

Jag är sugen på Vietnam och Kambodja. Måste ju vara lätt att kombinera.

Funderar på HCMC och Phu Quoc och sen Angkor Wat och Sihanoukville-området, gärna Koh Rong tex.

Vad tros?
Ja, det är en väl upptrampad rutt så det är inga problem.
Av Emh87
19 juni 2014 19:43
Precis. Är lite sugen på de länderna. Tror ändå man kan ta ovan rutt på ca 15 dagar.
På hem vill jag nog ta något 3e land, Aceh i Indonesien eller KL samt Pulau Redang/Perhentian.
Av Hille2
22 juni 2014 17:46
Citerat från Petteri:
http://www.numbeo.com/cost-of-living/rankings.jsp
Den här är bra.

Thai är väl dyrast, åk inte till turistställen så är det halva priset, minst.
Kan inte precis hålla med om att det är nån bra sida att titta på om man ska jämföra kostnader (visade fö inte ens att Thai var dyrast). Det bästa är nog att kolla med andra resenärer. Alla tre länderna är ju billiga men på lite olika områden. Sedan beror det ju också, som du säger, på vilken typ av orter man avser att besöka. Och inte minst på hur man vill leva på sin semester.
Av Lampang
24 juni 2014 19:04
att jämföra dom 3 ländernas(Vietnam,Thailand,Kambodja,) prisbild kan vara lite svårt(mat, boenden, osv)allt beror på var man håller till i landet , vilken del i staden man bor i , eller om man håller till ute på lands byggden o.s.v .Om vi tex tar Bangkok, så kan man kan sitta ute och äta en lunch vid något kvarter i Banglamphu för 40B, billigt, gott. Liknande portion, likadan mat, ute vid områdena kring wat rai king (Nakhon phatom) får man kanske betala 25-30B, skillnad även på boende priser, hotell, m.m. på ställen runt om i Thailand, så ser det ofta ut. Dom olika turist ställena, öarna, m.m. har också olika priser. Det är svårt att få den riktiga prisbilden av ett land .Men alla dom 3 länderna är sevärda och bra att resa i,och har en befolkning som är mycket trevliga att ha att göra med.
Av Emh87
24 juni 2014 19:40
... och alla 3 länder är mycket billiga? :)
Av Lampang
25 juni 2014 21:25
tycker att alla 3 länder är billiga att vara i.