Praktiska råd för förstagångare i Gambia

Av Robzon
5 mars 2011 16:23
Visningar: 25813
Vi var i Gambia för första gången nu i februari och tänkte dela med oss av lite lärdomar.
Hotellet:
Vi bodde på Sun Beach Hotel vid Cape Point, Bakau. Ett ganska litet hotell med bra grundstandard. Lite slitet, men inget som störde mig. Personalen var hygglig och läget måste vara bland det bästa som går att hitta i Gambia.
Folket:
Vi kände oss till att börja med mycket störda av att alla var på oss och ville prata (trevligt) för att så fort de fått en personlig relation övergå till att antingen villa sälja saker, eller oftare bara tigga (trist). Värst är det den första dagen, och mitt råd är nog att till att första dagen ignorera folk fullständigt som börjar prata med en utan orsak. Känns hårt, men kan bespara er en del outhärdligt tjatande typer dagarna som kommer.
För oss var det ett lyft när vi efter ett par dagar anlitade en personlig guide. Dels var han mycket trevlig, men framförallt höll han alla andra lycksökare borta, så att man kunde vandra omkring i relativ frid. Eftersom guiden kan vara svår att byta ut när man väl anlitat honom kan det vara bra att ha lite koll på vem man anlitar. Om man inte har någon rekommendation att gå på så kan man prata bort en stund med gänget av guider som häckar utanför hotellet och spana in vilka som verkar trevliga och kunniga.
Man kunde också notera att bara man kom bort från de värsta turiststråken så gick det mycket lättare att ta sig runt på egen hand.
Maten:
Var inte så spännande, men inte heller något man behöver vara rädd för.
Sevärdheter:
VI såg inga egentliga sevärdhater, däremot var det spännande att åka runt och bara insupa en rätt annorlunda miljö och kultur. Fiskehamnarna var en personlig favorit. Den i Tanji är störst och värd ett besök. En entusiastisk lokal guide bättrade på upplevelsen. Skojigast är det runt fyra till sex på kvällen, då båtarna kommer in med dagens fångst.
Priser:
I skrivande stund är växelkursen Dalasi-Kronor 4:1 om man prutar lite hos den lokale växlaren. ATM-automater finns och fungerar bra, men jag föredrar nog att ta med svenska pengar och växla hos någon "hål i väggen"-växlare. Bättre kurs och vinsten hamnar inte hos någon internationell bank.
Planera för 1500-2000 kr per person och vecka.

Grön turisttaxi flygplatsen - Cape Point: 700 Dalasi, Cape Point - Senegambia: 600 Dalasi
Gulgrön taxi var mycket billigare - i varje fall om man prutar ordentligt.
Turistig restaurang:
Mat: 100-300 D
Inhemsk öl (helt ok): 40-50 D
läsk: 30 D
officiell guide: 250 D/halvdag, 400 D/dag
Hantverk: Gick ofta bra att pruta till halva priset hos de som höll till i turiststråken.
16 sep. 2011 19:05
Hej!
Jättebra läsning!
Vi har precis bokat en resa till Gambia i februari och här fick jag massor med bra tips och fakta!
En sak jag undrar dock är hur varmt det är just i februari???
Hittar inte just det någonstans.
Åkte du med Ving? I så fall, är det hemskt på flygplatsen med folk som rycker ens väska för att bära och få pengar för det och sedan får inte väskan åka med den bokade bussen om man inte betalar där med?
Av Diniro
12 okt. 2011 21:56
Hej!
Jag har varit i Gambia några gånger.
Bodde också i Bakau på bl.a Cape Point och African Village.
Har liknande erfarenheter som "Robzon".
Men efter ett tag upptäcker man att det inte är lika illa överallt.
Min erfarenhet är att det är mest bumsters i Bakau-området.
Detta område är oxo det dyraste.
Håller med om att det är bra att ha en guide men det kostar oxo.
Så fort någon säger "gambian price" ska man veta att man håller på att bli lurad.
Bara bumsters och bedragare säger så.

Gambia är enligt mina erfarenheter ett land med mycket låg brottslighet om man bortser
från de bumsters som finns i turistområdena.
Har aldrig hört talas om att någon turist blivit rånad med vapen.

Se upp med alla som samlar in pengar. Tror knappast någon av dessa kommer att ge nåt till de fattiga.
Ge direkt till den som behöver eller handla på lokala marknader om ni vill hjälpa någon.

Grön Taxi har jag aldrig prövat men de gula som numera går att åka med för 7 dalasi/person (1.75kr). Funkar som bussar. Rymmer 5-6 personer.
Samma låga pris har lokal bussarna. Den enda taxiresa som är svår att få billigt är till och från flyget.
Från flyget har man standardtaxa D500 och till flyget kostar D250-300.

En vanlig gul lokaltaxi brukar kosta D50-75 om man vill åka som i Sverige.

Hur mycket man vill betala för mat och dryck beror ju på hur rik man är. Har man gått om pengar får man gärna betala "Robzons" priser. Om man som jag inte har så stor kassa men ända vill betala restaurant priser så kostar normalt öl eller läsk D20 (om man undviker resturangen närmast hotellet). Rent vatten kostar numera D2 för en halv liter. En flaska kostar D10. Om man letar på en lokal restaurant kan man få en hel måltid för D50. Kranvattnet drickbart men kanske dumt att chansa när flaskvattnet är så billigt.

I Bakau finns i all fall en intressant sevärdhet och det är Krokodilpoolen. Finns filmer på Youtube.

I övrigt är inte jag så imponerad av sevärdheterna. Jag rekommenderar att man lämnar turistområdena
och går själv eller med en billig guide. Det finns några djurparker och man ska givetvis besöka de lokala marknaderna i Banjul och Serekunda och fiskehamnarna.

Vid mina besök har det aldrig regnat och alltid varit mellan 28 och 32 grader. Mycket stabilt väder.
Vill man solbada finns fina kilometerlånga sandstränder.

Det som är farligast är som på många andra turistorter trafiken. Man saknar helt diciplin.
Man ser ofta cyklister komma åkande mot körrikting och på trottoarerna. Bilisterna visar sällan hänsyn till gångare eller andra. I bästa fall tutar de så att man kan hoppa undan.
Glöm inte kolla vaccinationer innan ni åker.

Lycka till!
Gambiaälskare
Av Haddy
16 jan. 2013 18:47
Ifall du letar efter en guide i Gambia vill jag rekommendera en lokalguide vid namn Moses. Reste som ung kvinna ensam till Gambia i december 2012 och innan resan kontaktade jag Moses som jag hittade via hans nätsida. Han var mycket trevlig och pålitlig och såg till att jag trivdes i hans land. Kunde inte ha hittat en bättre guide! Han är mycket proffessionell och har studerat turism, tillika som han har mycket kunskap om Gambia. Han håller också vad han lovat och är alltid i tid. Med honom kan man skräddarsy sina egna utflykter och det går bra att diskutera utflykternas pris. Moses har också grundat en egen förskola i sin hemby, och man kan se hur hans hjärta brinner för dessa barn. Jag rekommenderar verligen ett besök till skolan!

Mera information om hans guidade turer och kontaktuppgifter hittar du på hans hemsida www.realgambiamoses.com

Ifall du kontaktar honomm nämn att Heidi rekommenderade så är du garanterad bra service :)
20 maj 2014 10:55
Hej!

Har bara varit till Gambia en gång, men ny resa dit är bokad till hösten 2014.
Jag skulle kunna berätta massor från min första vistelse där, men väljer att rekomendera min guide som jag hade där. Mycket ärlig och kunnig. Skickade flera tusen kronor med honom att växla då vi skildes åt på kvällarna. Morgonen efter kom han tillbaka till hotellet med växlade pengar och till en sällsynt bra kurs.
Han var dessutom mycket billig (gav han dricks och mat). Han var med oss mest hela tiden och vi hade inga som helst problem med "bumsters", tiggare och andra som kan tänkas lura oss. Vår "beskyddare" från sånt, kan man säga. Resan kändes trygg och säker i Chigozies sällskap.
Han ordnade en taxi som körde oss till Juffureh (Konta Kintes födelse by). Mycket intressant resa. Allt sammans för en liten summa pengar. Chigozie förhandlade också åt oss med taxi. Bra, då slapp man det.
Rekomenderar VERKLIGEN Chigozie som guide. Han har mobil nummer: +220 2060196. Det går bra att hälsa från mig.

/Sonny
28 maj 2015 02:52
hej,låter verkligen fint ska själv åka till Gambia i juni 2015 och blev glad av din berättelse tack från emelie
Citerat från Midnightsunman:
Hej!

Har bara varit till Gambia en gång, men ny resa dit är bokad till hösten 2014.
Jag skulle kunna berätta massor från min första vistelse där, men väljer att rekomendera min guide som jag hade där. Mycket ärlig och kunnig. Skickade flera tusen kronor med honom att växla då vi skildes åt på kvällarna. Morgonen efter kom han tillbaka till hotellet med växlade pengar och till en sällsynt bra kurs.
Han var dessutom mycket billig (gav han dricks och mat). Han var med oss mest hela tiden och vi hade inga som helst problem med "bumsters", tiggare och andra som kan tänkas lura oss. Vår "beskyddare" från sånt, kan man säga. Resan kändes trygg och säker i Chigozies sällskap.
Han ordnade en taxi som körde oss till Juffureh (Konta Kintes födelse by). Mycket intressant resa. Allt sammans för en liten summa pengar. Chigozie förhandlade också åt oss med taxi. Bra, då slapp man det.
Rekomenderar VERKLIGEN Chigozie som guide. Han har mobil nummer: +220 2060196. Det går bra att hälsa från mig.

/Sonny
28 maj 2015 22:16
Jag har också bott på just detta hotell då hette det Sunwing men det var 1978 och vi firade Lucia där. Trodde vi skulle slippa det men nejdå, det kom både Lucia och tomtenissar. Jag minns att det var en himla massa grodor där och på stranden kryllade det av krabbor som var ofarliga och söta som kröp ner i sina hål.
Min dåvarande kille och jag blev kompis med en kille som vi fick gå ut och hämta och som vi fick ta med oss in på hotellet.
Vi kunde besöka hans hem vilket var verkligen annorlunda men intressant.
Vi besökte också en by med "hövding", var på safari och såg en massa djur.
Vi gillade inte den gambianska maten men maten på hotellet var bra.
Blev också biten av en termitmyra som var stor som en ödla tyckte jag då men fick hjälp av två män som slet loss gaddarna. Foten svullnade upp och jag haltade men det gick över sen.
Vi besökte också hotel Fajaras nattklubb och då vi var där och fick det bästa bordet så kom sedan folk och sa vi måste flytta på oss för Senegals president skulle komma dit. Om det var sant vet vi inte men vi fick flytta och det kom en drös med folk och blev ett ståhej.
Vad jag vet så flyttade vår kompis till Sverige många år efteråt.
På slutet av vår tid satt vi i restaurangen då jag helt plötsligt hörde någon säga mitt namn? Nej det kan inte vara mig de menar men jag kollade dit ändå och vem satt där om inte två poliser som förpassat en gambian (jag jobbade hos polisen då). Den ena av dem stannade kvar med oss och den andra polisen åkte hem. Världen är bra liten även i Gambia i Afrika. :)
Mvh