Portugal med en surfsugen son (nybörjare), var? när? hur?

26 juni 2014 13:05
Visningar: 6132
Hejsan!

Troligtvis åker jag till Portugal med min 14-åriga son i sommar (efter 15 juli) men vet inte riktigt hur eller var vi ska åka. Vill kunna bo och flyga någorlunda billigt (ensamstående) och sonen vill gärna prova surfing för första gången. Har kollat in ställen norr om Lissabon men även lite på Algarvekusten.

Tar tacksamt emot tips på ställen att åka till/bo på, surfskolor (?), flyg, ställe att hyra bil på m.m. Vi vill kunna bada i havet utan att frysa häcken av oss och göra lite annat när surfskolan är slut för dagen. Behöver absolut inte vara något lyxställe vi åker till men gärna en ok standard iaf. :D

Tack på förhand! :D
26 juni 2014 16:28
Kul att höra att ni funderar på en Portugal semester!

Det tips jag kan ge är att, Atlanten (Silver kusten) är lite kallare men har lite bättre surf/vågor och bra surfskolor, medan Agarve kusten har varmare vatten och klimat generellt.
Silverkusten har Lissabon i sin närhet, som i all sin prakt erbjuder mycket att se på för den som önskar en semester med båda stads,natur och strand upplevelser. Medan Algarve är något mer åt natur/småstad upplevelser med både små och stora ständer. Algarve är mycket mer turistigt medan silverkusten är något mer åt de normala livet i Portugal hållet.
Men som sagt allt beror på vilken del man riktar in sig på, finns något för alla i Portugal :)

Tre siter som är användbara vid letande av semesterboende

http://www.homeaway.se/semester-stugor-laegenhet/portugal/r53 (svenska)
http://www.holidaylettings.co.uk/portugal/ (engelska)
http://pt.rentalia.com/aluguer-ferias-portugal/ (Portugiska)

För hitta surfskolor är de bästa att bestämma ett område och sedan googla sig fram (finns mkt)
Brukar även vara enkelt hitta surfskolor/lekitioner när man väl är på plats i Portugal med.

Hoppas ni hittar något som passar er :)
27 juni 2014 10:13
Tack! :) Tar gärna emot fler tips då vi aldrig varit i Portugal. :)
27 juni 2014 13:58
Hej!

Jag har en surftokig dotter som jag överraskade i början av mars i år med en resa till Portugal och där hon fick privatlektioner i surf.
Vi hade tillgång till bil så vi åkte norr om Lissabon, till Ericiera. Ett surfingparadis som passar både vana och ovan surfare. Ericiera ligger endast 40 minuter från Lissabon med bil. Där finns många olika alternativ av boende, från surfvandrarhem till hotell. En sommarstad med många caféer, restauranger, småbutiker och lokalbefolkning. Jag kan tänka mig att under sommartid så invaderas Ericiera av yngre och många är där för att surfa.

http://www.ericeirasurfguide.com/

Det finns flera surfskolor i området. Tyvärr så kan jag i stunden inte komma på vad surfskolan hette som vi anlitade men om du önskar så ska jag leta fram det.

Vi bodde både i Ericiera och inne i Lissabon.

Hoppas att ni får en härlig resa!
1 juli 2014 09:41
Tack! Var det svårt att hitta när ni körde själva? Lätt att hitta parkering? Hyrde ni bil? :)
1 juli 2014 10:48
Vi hyrde bil, bokade innan hemifrån. Någon brist på parkeringar fanns det inte.
Det är möjligt att det finns andra alternativ att ta sig dit men det är inget jag vet något om. Det går nog att googla om.
8 juli 2014 10:00
Tack! Har bokat flyg och surfskola men inte boende och hyrbil. Dyrt med hyrbil i Portugal! :/
Av Xiqueta
9 juli 2014 20:42
Vart flyger ni till? Hyrde bil från Faro flygplats i juni med Luzcar, verkligen bra och inte dyrt. Tyvärr tror jag inte de finns i Lissabon om ni ska flyga dit. Sök på economycarhire.com så får du upp en hög lågprisbolag.
9 juli 2014 21:47
Jag glömde tillägga tidigare att vi använda gps och det gör det betydligt lättare att hitta.

Var ska ni åka i Portugal?

Kolla även upp ev. rabatter eller erbjudande med tex Ica-kortet, medmerakortet etc när det gäller hyrbil.
16 juli 2014 23:10
Tack för tipsen. :) Vi åker till Lissabon den 23 juli och har bokat boende i Peniche i en vecka. Sonen e inbokad på en surfkurs i fem dagar...stannar i Peniche till den 30 juli. Vet inte riktigt vart vi ska sen...tips ngn? :) Har inte hyrt bil än...
Av Babbo
17 juli 2014 22:12
Vindsurfing, vågsurfing, kite eller bodysurfing?
För kite och vindsurf är nog Tavira bäst (som dessutom är en väldigt fin stad), på Carvoieros bystrand såg vi många bodysurfare och på västkusten, i Odemira (byn ligger en bit ifrån havet och är mysig för en natt eller två - stranden stor, bred och blåsig) var både vind och vågsurfare. Vi upplevde västkusten som väldigt blåsig och inte speciellt badvänlig när vi var där i juni.

Salema på Algarvekusten var en mysig by - dock såg vi inga surfare där......
7 aug. 2014 20:22
Hej!

Vill gärna veta hur det gick för er?
Lyckad resa?

Hälsn. Ellismellis
7 aug. 2014 22:51
Vi hade en helt underbar resa. :D Tog direktflyg till Lissabon och sedan hyrbil upp till Peniche. Vi var borta i två veckor och hade bokat boende för första veckan. Sedan ville vi resa runt i fem dgr innan vi avslutade med två nötter i Lissabon. Det slutade med att vi stannade i Peniche/Baleal och avslutade med två nätter i Lissabon. Vi blev "förälskade" i Baleal och surflektionerna var suveräna. Bra surfskola med helt fantastiska lärare m.m. Kan verkligen rekommendera Baleal surf camp! =) Stränderna och människorna var hur goa/bra som helst! :) Vi kom definitivt återvända! =) Det gick bra med allt! Tjoho! :D