Planering roadtrip Kalifornien med omnejd

Av Maase
7 maj 2016 21:49
Visningar: 1135
Sitter och planerar för min och sambons roadtrip i september.

Just nu har jag bara låst längden på resan. Inget är bokat förutom flyget. Vi börjar och avslutar vår rundresa i San Francisco. Jag önskar nu synpunkter på mina planerade övernattningar, enligt listan nedan.

Vi kommer hyra bil och ta resan i ganska lugnt tempo med fokus på natur, upplevelser mm. Vid två tillfällen kommer vi vara med på ridtur med häst. Därav besök på "Circle Bar B Guest Ranch Stables" och övernattningen på ranch i slutet av resan.

• Ferry Plaza Farmers Market
Fishermans Wharf
• Alcatraz, Twin Peaks, mm
• Hämta ut hyrbil. Santa Cruz, Monterey (övernatt)
• Carmel - Big Sur – Cambria – Pismo Beach (övernatt)
• Solvang -
Half-Day (4 Hour) Rides,
Circle Bar B Guest Ranch Stables -
Santa Barbara - (övernatt)
• Ventura - Camarillo Premium Outlets - Paramount Ranch – Malibu – Santa Monica (övernatt)
• Universal studios
• Six Flags Magic Mountain
• Kolla runt i Los Angeles (Hollywood, Walk of fame, Mulholland Drive, Griffith observatory, Public Art “Urban ight”)
Köra Los Angeles till Needle via Joshua tree National park.
• Needles till Tuba City, via Grand canyon.
• Tuba city till Kanab, via Horseshoe Bend och Antelope Canyon.
• Kanab till Las Vegas via Zion national park (vandra).
• Kolla Hoover dam. Las Vegas på kvällen.
Köra Las Vegas till Mammoth lake via Death valley.
• Vandra i Yosemite, besöka Bodie. Övernatta i Willow springs.
• Köra upp till Greenhorn Creek Guest Ranch
• Greenhorn Creek Guest Ranch
• Greenhorn till Napa valley
Köra ner till San Francisco via Mt Tamalpais och Muir woods.
• Lämna tillbaka bilen.

I början kör vi ca 20 mil om dagen utefter kusten. Inåt landet blir det längre etapper med ca 50 mil om dagen där det inte är så tätt mellan sevärdheterna.
Av Daytona
8 maj 2016 08:34
Hur länge ska ni vara borta?
Av Maase
8 maj 2016 09:20
Tre hela veckor. Har läst på nätet att det är lagom att räkna med 17 mil per dag i snitt. Detta stämmer ganska bra för min planerade resa.
Av Mipec
8 maj 2016 09:36
Ser väldigt stressigt ut i mina ögon.

Tex: Needle-Tuba City och ändå hinna med Grand Canyon. Minst två dagar i mina ögon.

Kanab-Las Vegas på en dag och samtidigt hinna vandra i Zion NP. Också minst två dagar om du inte ska springa i Zion.

Yosemite: minst två hela dagar om man inte bara ska stressa igenom för att ha prickat av det.

Edit: kanske OK med tanke på tre veckor, men flytta gärna dagar till den senare delen av resan (GC-ZNP-YNP)
8 maj 2016 10:05
Det är ett fullspäckat schema och ni kommer förmodligen få göra många ändringar. Här får du några kommentarer.

Att t ex åka hela vägen från Needles till Tuba City via Grand Canyon blir alldeles för jobbigt. Att bara vara i Grand Canyon tar minst en hel dag. Det är mycket folk och då blir det långa väntetider vid shuttlebussarna, om ni tänker åka dom. Lägg en övernattning i Grand Canyon annars hinner ni inte se något där.
Vi sov också i Needles och sedan åkte vi till Oatman. Det är en gammal gruvstad där burros går lösa på gatorna och visserligen är det kanske lite turistigt där men helt klart sevärt. När vi varit där åkte vi till Williams och sov. Dagen efter åkte vi upp till Grand Canyon och var där hela dagen sedan övernattade vi där.
Tuba City är en liten plats och inte mycket att se men ni tänker nog kanske bara sova där.

Många ställen ni har med i listan är inga som man bara springer igenom på en timme. Räkna med att det är mycket folk, köer, svårt att hitta parkering och så vidare sedan vill man kanske vara där ett tag också. Ni har lagt in att ni ska vandra också, det kräver också mer tid.

Ni kommer säkert hitta ställen när ni åker som ni stannar på. Man tankar och äter, allt tar längre tid än man tror. Avstånden på kartan är en sak sedan får man lägga till allt som kan hända. Såklart åker man bara motorvägarna kommer man fortare fram men vi väljer ofta att åka lite omvägar för att se saker efter vägen.

Kom ihåg att köpa biljetter till Alcatraz i förväg, annnrs riskerar ni bli utan.
Av Mipec
8 maj 2016 11:28
För att ge dig lite perspektiv på tidsåtgång och tips:

Grand Canyon, lägg 3-4H bara för att gå längs kanten + stanna gärna till sent för en solnedgång (fint vid The Watchtower) och gå upp tidigt för soluppgång.
Antelope Canyon, räkna med 3-4 timmar. (samling, genomgång, färd, själva canyon, färd tillbaka)
Zion NP, minst 4H till Angels Landing + minst 1 timme från/till centret innan du börjar gå
Zion NP The Narrows, räkna med 2-3 timmar+ minst 1 timme från centret.
Av Hawaii
8 maj 2016 18:28
Många bra kommentarer ovan som jag instämmer med. Min första reaktion var ang. programmet för Dag 1. Ska du hinna med allt det och sedan på kvällen hämta ut bil och köra till Monterey? Inte specellt lyckat tycker jag. Tillbringa natten i SF och hämta ut bilen nästa morgon. Blir mycket mera avkopplat vilket ju passar bra för en semester!
Av Marulk
8 maj 2016 19:42
Härlig resrutt men som många skriver ovan, tex Zion, Antelope, GC o Yosemite kräver sin tid. Ett besök i Antelope rekommenderas förbokning via web. Vandringen till Horseshoe bend tar också ngn h, tuff uppförsbacke tillbaka, glöm inte vatten o gärna solhatt eller liknande. Mammoth Lakes är en mysig stad som oxå bjuder på härliga vandrings dagsturer, tex Devils Postpile o Rainbow Falls. Vägen till Bodie är lång o bitvis usel = tar tid, men väl värt ett besök. Album här på RG från både 2010, 2013 o 2014 visar i stort sett delar av er rutt. 2013 valde vi norra Californien med bl.a. Redwood o Lassen Volcanic NP
Go tur!
8 maj 2016 21:10
Håller med föregående inlägg.
Låter som att du försöker hinna med för mycket och det blir pannkaka av mycket.
20 mil om dagen är en ganska rimlig takt men vissa av platserna tar betydligt längre tid att hinna med.
Alcatraz tar minst en halvdag om du vill hinna uppleva ön och inte bara kunna säga att du varit där.
Higway 1 tar tid om du ska hinna se något. Om du kör har du fullt upp med att hålla koll på trafiken.

LasVegas - Marmoth tar en hel dag om du ska hinna se något på vägen Finns ett bra hotell Marmoth Mountain inn som jag kan rekommendera. ligger mitt emot liften.
Kolla runt i LA tar många dagar, vi hade 4 dagar första gången vi var där och då han vi bara skumma av. när vi var där andra gången tog vi två veckor och hann lite mer. räkna med att det tar tid att förflytta sig.
Ska man gå på Universal bör man bo i närheten och hellre bo någon dag i burbanksområdet för att sedan byta till ett hotell mer söder ut.

Muir Woodds är jätte vackert där bör ni stanna och äta och gå en sväng och titta.
Jag hade nog försökt hinna lite mindre och lite mer tid på var plats

8 maj 2016 23:58
Många bra råd, men jag kan väl lämna några så ni får välja vilka ni ska lyssna på. Ta minst 2 nätter och gärna 3 i SF innan ni tar ut hyrbil. 1:a natt med bil i Monterey är perfekt med billigt boende för 700:-, därför kan man lika gärna lägga 2 nätter där så ni hinner några timmar på akvariet, gå runt stan, 17 mile drive, Carmel by the sea med Clintans Ranch, solnedgången vid golfbanan. Så startar ni utvilade och kör förbi Carmel och stannar på många ställen tills ni kommer till San Simeon där det kan vara lagom att övernatta för lämpligt nog finns det billigt boende även där. Innan ni nu kommit ner till LA har det gått en vecka så hur ska ni få ihop resten på 2 veckor?
Visst kan man köra ner på en dag så ni får ihop dagarna i LA men vad är vitsen med det? Köra förbi mängder av sevärdheter bara för att hinna göra många saker å pricka av många platser?
Ska ni ändå köra till GC så föreslår jag att ni siktar på övernattning i Williams som är en mysig stad men räkna med att det tar minst 9 timmar med morgonrusning i LA så den dagen blir en ren transport dag, men sedan kan ni ta en heldag vid south rim och varför inte ta en utflykt med mulor? fast det måste bokas långt i förväg så det kan vara sent för september. Vid det här laget har väl 2 veckor av er resa gått, så ni får nog skippa Page och köra till Hooverdammen och LV om ni ska hinna tillbaka till SF om ni ska hinna med flyget.

Är det Californien ni vill uppleva så gör det på 3 veckor och ni kommer inte att få en tråkig dag med de resmål du räknat upp och 5 nätter kan gå åt i Sierra Nevada med Sequoia och Yosemite NP..
Sedan tar ni resten på en annan resa och flyger till LV så kommer ni att få 2 underbara resor istf en stressad.

Du kan kolla googlemaps och körtider men om man räknar med fika, mat, stanna för sevärdheter så tar bilkörningen mycket längre tid än man tänkt sig, och att köra i mörker är ingen höjdare.
Vore kul om du vill fortsätta tråden när du är där så vi får hänga med på hur du beslutar.

Det är så många som skriver här som planerar liknande resa på 3 veckor men jag har inte sett någon skriva om vilken perfekt resa de haft.......
Av Maase
10 maj 2016 19:17
Tack för alla bra svar!
Jag lovar att hålla er uppdaterade hur resan blir! Jag kan själv sakna andras resultat efter resor. Mycket fakta här inför resor men inte så mycket återberättelser.

Vi gillar att röra på oss. Promerera, vandra och upptäcka. Hur många dagar kan vara lagom att lägga på Highway 1 utmed kusten mellan SF och LA? Jag planerar fyra dagar mellan SF och Santa Monica. Kanske bättre att göra det mer tight för att kunna lägga mer tid på slutet av resan.

Det är tråkigt att höra att man kanske skall plocka bort lite aktiviteter från listan för att få en bättre resa utan stress och jäkt. Men samtidigt förstår man ju det och man önskar ju ha ut så mycket som möjligt då det inte är varje dag man åker över till USA.

Jag skall finslipa min plan och återkoppla här inom kort.
Av Maase
10 maj 2016 19:20
Citerat från Hawaii:
Många bra kommentarer ovan som jag instämmer med. Min första reaktion var ang. programmet för Dag 1. Ska du hinna med allt det och sedan på kvällen hämta ut bil och köra till Monterey? Inte specellt lyckat tycker jag. Tillbringa natten i SF och hämta ut bilen nästa morgon. Blir mycket mera avkopplat vilket ju passar bra för en semester!
Fredag: Ankomst till SFO.
Lördag: Ferry Plaza Farmers Market, Fishermans Wharf
Söndag: Alcatraz, Twin Peaks, mm
Måndag: Hämta ut hyrbil. Kolla in Tackshop östrut. Santa Cruz, Monterey (övernatt)

Så ser ursprungsplanen ut. Sitter och reviderar för fullt =)
11 maj 2016 18:41
Citerat från Maase:
Citerat från Hawaii:
Många bra kommentarer ovan som jag instämmer med. Min första reaktion var ang. programmet för Dag 1. Ska du hinna med allt det och sedan på kvällen hämta ut bil och köra till Monterey? Inte specellt lyckat tycker jag. Tillbringa natten i SF och hämta ut bilen nästa morgon. Blir mycket mera avkopplat vilket ju passar bra för en semester!
Fredag: Ankomst till SFO.
Lördag: Ferry Plaza Farmers Market, Fishermans Wharf
Söndag: Alcatraz, Twin Peaks, mm
Måndag: Hämta ut hyrbil. Kolla in Tackshop östrut. Santa Cruz, Monterey (övernatt)

Så ser ursprungsplanen ut. Sitter och reviderar för fullt =)
Det är helt OK för en snabbvisit i SF liksom 4 dagar längs Hwy1, men det innebär ändå som jag skrev att 2 veckor gått innan ni varit till GC, så för att hinna med slutet bör ni vara i GC senast dag 10 och helst dag 8, men har andra gjort resten av din planering på en vecka så ge er tillkänna!

Jag frågar än en gång, varför inte göra din rutt på 2 resor när flygresan bara kostar runt 3500:- dvs under 10% av budget? Naturligtvis kostar 3 veckor på en till resa lika mycket som årets, men jag lovar att det är väl använda pengar på nöjeskontot för 6 veckors semester under 2 olika år!
23 sep. 2016 15:23
Vore kul att höra hur den färdiga rutten blev nu när du är där eller är hemma igen. Vad skulle du lagt fler eller färre dagar eller rentav tagit bort? Själv är jag i Vegas nu och ska hämta ut husbil i eftermiddag och lämna den om en vecka i Phoenix om en vecka. Många kan bli hjälpta av din uppföljning.
Av Maase
20 feb. 2017 22:38
Citerat från Brycecanyon:
Vore kul att höra hur den färdiga rutten blev nu när du är där eller är hemma igen. Vad skulle du lagt fler eller färre dagar eller rentav tagit bort? Själv är jag i Vegas nu och ska hämta ut husbil i eftermiddag och lämna den om en vecka i Phoenix om en vecka. Många kan bli hjälpta av din uppföljning.
Vi är hemma igen (oktober) efter en väldigt bra resa! Jag skall absolut följa upp här. Jag vet ju själv hur mycket nytta man verkligen hade av all bra läsning här. Jag skall först tipsa om mina video som jag lägger upp kontinuerligt på Youtube. De återspeglar mycket av vad vi gjorde och rutten vi följde:

https://www.youtube.com/playlist?list=PL93JYuNlCtKVVkQok6gvfz5Q1WCKaq2QN
21 feb. 2017 10:45
Fantastiskt filmat!!! vilket arbete att redigera. Jag tittade från början till slut och hoppas ni överlevde half dome så det blir en fortsättning. Själv var jag på flera av ställena i september, men har inte hört talas om Nelson Goast town. Synd att ni missade Bryce Canyon när ni var så nära. Körde ni med gopro kamera? väldigt fina rörelser och bra kommentarer. Ni verkade ha tid att slappa fast vi tyckte det såg tight ut.......