Pilgrimsvandring till Santiago de Compostela

20 okt. 2012 00:50
Visningar: 12612
Hej! Jag planerar att pilgrimsvandra nästa år (2013) från Leon till Santiago i Spanien, kommer vandra i ca 2 veckor. Jag har aldrig rest på egen hand tidigare så jag har massor av tankar och funderingar. Ni som har vandrat till Santiago, berätta!

Hur är säkerheten där? Jag är ung tjej, kommer vara 19 år när jag ska vandra och jag ska vandra själv. Är det dumt kanske?

Vad ska man ha för vandringskor? Jag vet att det är viktigt med rejäla och bra skor men samtidigt vill jag inte lägga ut 2000-3000 kr på skor.

Ni får gärna berätta annat också som ni tycker är bra att veta! Uppskattar alla tips och råd jag kan få!
Av Desires
20 okt. 2012 09:46
Hej!

Jag har själv inte gjort denna vandring, men en kompis till mig gjorde den, och hon har skrivit och berättat om denna vandring på min resesajt - även med foton http://www.desires.se/#post107
(Vill du komma i kontakt med henne via mail kan du höra av dig till mig.)

Utdrag ur hennes reseberättelse:

"Startade i Astorga som är omkring 25 mil ifrån Santiago, 12 dagar på oss för att komma fram till Santiago.
Flög ner till Barcelona där vi fick ta nattbuss till Astorga, askmoln hindrade oss från att ta oss till Santiago och bakvägen till Astorga, vilket skulle visa sig vara bättre för oss trots alla turer på flygplatsen, diskussioner om ombokning och övernattning osv.
Jag och min kompis var i alla fall mycket nöjda med vår vandring, vänliga och hjälpsamma människor var vi kom. Kan nämna bara ett tillfälle då vi kom vandrande över laggårdsplan hos en kvinna, regnet öste ner och dimman låg tätt över bergen, en liten kvinna med ett glatt leende vinkade in oss och hör och häpna hon tog fram en tallrik med gräddade pannkakor och gav oss ett par stycken. Det kan man kalla medmänsklig värme där i kylan! Det värmer av tacksamhet när man tänker på sådant."
21 okt. 2012 16:48
Tack så mycket snälla ni för svaren!

Desire, jag skulle gärna vilja ta kontakt med din kompis som har gjort denna vandring! Det skulle verkligen hjälpa mig att få "bolla" lite med någon. Tack snälla du.
23 okt. 2012 14:31
Så härligt och se att det finns aktuell skildring från denna vandring.
Funderar också starkt på att göra den till våren. Har läst Agnetas bok och den gav mig verkligen inspiration till detta.
Av Evahk
23 nov. 2012 21:47
Hejsan!
Jag har vandrat Burgos till Santiago de Compostela 2011.
Ska vandra hela caminon från St. Jean Pied de port våren 2013.
Jag svarar gärna på frågor och kan bollar lite med er. Hör gärna av er!
Denna vandring är beroendeframkallande! :)

Eva
(Logga in för att se e-postadress)
7 jan. 2013 12:32
Hej!

Jag blev medlem bara för att jag fick lust att svara dig, jag var 28 år när jag vandrade Caminon från St Jean Piel de Port till Santiago de Compostela våren 2009, 40 dagar.

Jag vandrade helt på egen hand och jag kände mig aldrig varken ensam eller rädd....men jag ville verkligen åka ensam och tyckte det var underbart och spännande från första stund, du är mer öppen för att möta livet och andra människor då. Det är en otrolig gemenskap på Caminon och du kommer träffa en massa människor. Det finns också en stor förståelse och respekt bland medvandrarna för om man vill vara för sig själv ibland.

Jag vandrade i min mammas sambos ingådda adidas(något grövre än gummiskor), det gick utmärkt. Jag hade ingen lust att köpa funktionsplagg heller, vandrade i fina lila linnebyxor och kjol+leggings =) det var inte så mycket kvar av linnebyxorna på slutet men det var det värt. Välj bekväma kläder som du trivs i. Mitt bästa tips är att hålla sig till en så lätt packning som möjligt, jag övervägde min packning supernoga. Jag tror att jag hade 6-7kg bara, men då skippade jag sovsäck och hade endast med sidenlakan. Det funkade på de flesta ställena...Använde olivtvål till dusch, hår och tvätt det var jag löjligt nöjd med. Regnbyxor övervägde jag också att skippa men universum utövade 'produktplacering' då det helt plötsligt dök upp ett par regnbyxor på hatthyllan som ingen ville kännas vid och som var superlätta, så jag fick vika mig. Sista dagsetappen - 42km i ösregn - ok, det var bra att jag hade med dem =)

Önskar dig en fantastisk resa!
20 apr. 2014 15:24
Hejsan! Vet att denna tråd är ganska gammal nu och att du förhoppningsvis genomfört din vandring nu, men om någon annan har liknande frågor så vill jag tipsa om den sida jag skapade efter att jag vandrat. Där har jag skrivit hur min packning såg ut, säkerheten, vad allt kostade med mera. Jag vandrade när jag var 18 år, tillsammans med min mamma, i en vecka. Fick definitivt mersmak så kommer nog fortsätta i framtiden och då också fylla på min hemsida med mer information och resedagböcker.
Adressen till hemsidan är denfranskavagen.wordpress.com

Allt gott! / Jessica