Pilgrimsvandra till Santiago

18 feb. 2015 10:04
Visningar: 791
Jag planerar att till våren vandra de 80 milen från St jean pied de port till Santiago och skulle vara tacksam för lite tips och råd.
Min första fråga är: Hur tar man sig lättast, snabbast och billigast till starten i St Jean? Är det bäst att flyga till Barcelona eller Paris? Och sen då?

Andra frågan: Hur ser härbärgena ut, tänkte mest på sängarna? Behöver man ha med liggunderlag och sovsäck? Eller finns det madrasser, kuddar och täcken så man endast behöver ha med lakan?

Tredje frågan: Jag tänkte börja min vandring kring den 20 April, hur brukar vädret och temperaturen vara då? Kan det vara snö i bergstrakterna? Behöver man mössa och vantar mm?

Fjärde frågan: Är det lättast att beställa hem ett pilgrimspass innan jag åker, eller är det bättre att skaffa ett när man kommer till St Jean?

Väldigt tacksam för svar!
Av Mrcool
23 feb. 2015 23:40
Vad härligt, en dröm jag har kvar, hoppas jag hinner genomföra den. Har läst mycket om den och olika ställen att starta den på, Le Puy har jag funderat på men man får kanske tänka om.

Här är en länk som jag tror och hoppas kan ge svar på dina frågor:

http://www.fyrfalkcamino.se/

Väder och temperatur finner du bäst på yr.no skriv in orter efter vägen och välj långtidsprognos, gör det varje vecka innan avresan så får du en bra bild av hur vädret kommer att bli
/P
24 feb. 2015 09:46
Tack så mycket för tipsen. Det tycker jag absolut att du ska försöka genomföra! Man måste ju inte vandra alla 80 milen och man känner att man har svårt att vara hemifrån så länge. Det verkar vara en speciell resa och upplevelse, hela grejen med att bo på härbärgena, träffa vandrare från hela världen och vacker natur.