Phuket i juli

18 mars 2015 13:29
Visningar: 2021
Hej!

Vågar man åka till Phuket i juli månad, med tanke på regnperioden?
Om inte, vart i så fall i Thailand är det bäst och finast att åka till i juli?

Tacksam för svar!

Smiley
Av Mipec
19 mars 2015 09:20
Monsunerna blåser in mot sydvästra Thailand under sommarmånaderna och kan ge vågor, blåst och regn. Jag har hört folk som ändå varit där och tycker det är toppen, mycket sol ändå och väldigt lite turister. Andra har åkt på långa regnperioder.

Generellt brukar man rekommendera Koh Samui på svensk sommar (som jag antar ligger lite i lä för dom västliga vindarna). Ingen garanti för strålande sol dock, det är ju ett tropiskt klimat. Min erfarenhet är att det kan vara korta perioder med lite mulet, ostadigt väder några dagar och sedan långa perioder med mycket sol. Men har hört om andra som har haft otur med mycket regn.

Koh Samet ska också vara rätt solsäkert, jag har själv haft nån dag med mycket regn men annars soligt.
Av Marwel
26 mars 2015 13:56
Jag letar resa till Thailand i augusti och ställer mig samma fråga. Hur mycket regnar det egentligen?
Hört att det är mycket fuktigare i luften denna årstid och att det kan komma en regnskur.

Med tanke på att resebyårerna har resor just till Phuket under juli-aug så tycker man ju att det borde vara ok.
Men vill gärna höra mera från andra. Har hittat ett bra hotell och bra flygbiljett. Hur gör jag? Ska jag åka?

//Maria
Av Chilli
26 mars 2015 20:51
Hej , enligt info av boende är det inte regnet som är det sämsta utan mkt höga vågor med badförbud, ett tillhåll för surfare . Lite trist om man inte kan bada.
Väl mött någonstans
Chilli
Av Pelle77
26 mars 2015 22:29
Vädermässigt så är samui phangan o tao säkraste valet om ni vill ha badväder o sol.
26 mars 2015 22:33
Hua Hin med omnejd borde också vara ok. Annars som sagt Samui, Panang och Tao.