Phu Quoc eller Koh Rong?

1 okt. 2015 16:50
Visningar: 2079
Ska åka till Vietnam och eventuellt Kambodja i december.
Står i valet och kvalet om vilken ö vi ska avsluta semestern på. Innan kommer vi att resa runt i två veckor. Vi gillar att snorkla, vill gärna ha en strand utan vågor och göra lite annat än att ligga på stranden. Den tid vi är på stranden brukar vi snorkla eller äta. :)

Vilken ö skulle passa bäst om man tar hänsyn till:

- snorkling, klart vatten eller möjlighet att lätt åka på snorklingstur, rena stränder

- rent boende med ac

- enkelt att få tag i god mat

- andra aktiviteter, saker att se/göra, kultur

- prisläget (inte så viktigt)
1 okt. 2015 17:07
Det finns inte boende med AC på Koh Rong och snorklingen var lite sådär. Rekommenderar ön som bara den, dock. Väldigt backpackerish, vi bodde i bungalow och bara chillade hela dagarna. Finns fest om kvällarna om man vill ha det, men vi bodde en bit bort från barerna så kunde slippa det när vi inte var på humör. Stränderna är hur vackra som helst, också.

Andra stället har jag inte varit på :)
Av Hille2
1 okt. 2015 17:55
Inte mycket till snorkling på Phu Quoc heller. Man kan förvisso åka på en snorklingstur men det finns inte mycket att se och vattnet är oftast grumligt. Men det finns gott boenden med AC. Rätt mycket högre prisnivå än Vietnam i övrigt, men ändå inte jättedyrt.

Kultur och sevärdheter finns det annars gott om på fastlandet i Vietnam, ett land som jag verkligen rekommenderar.
1 okt. 2015 19:47
Har varit på Koh Rong och själva grejen med den typen av öar är ju att det inte finns nåt att göra!

Snorklingen från stranden var inget att ha, däremot gick det ut dykbåtar och dykningen var tydligen bra.
Vet dock ej om man även kunde snorkla från dessa.

Om du vill se bilder och läsa mer finns min reseberättelse här:
http://www.4000mil.se/?p=2091
5 okt. 2015 10:13
Hej,

Som andra har pratat om 2 öar som du har tänkte på är inte bäst för att snorkling.

mitt åsikt:

Phu quoc blir det ett bra val för er, för:

1. Ni har bara 2 veckor på era resa - inte så lång tid.
2. Ni landar i Saigon och besöka runt i landet Vietnam
3. Om ni besöka Koh Rong, då behöver ni visum till Cambodia.
4. Vägen till Koh Rong är inte kort.

Ha det gott!

Steve