Phu qouc

3 jan. 2016 18:57
Visningar: 1471
Ska till Vietnam och Phu qouc i slutet av februari. Vi ska vara i 14 dar så min fråga är är det dollar man har med sig? Vart växlar man säkrast? Vi bor på resort men vill gärna äta på annat håll oxå så ska man ta strandbarer eller söka sig någon annanstans? Tänkte hyra motorcykel/moped och åka runt. Nån som vet vart och pris ca?
Tack på förhand
Av Hille2
3 jan. 2016 19:22
Du behöver inga dollar utan du kan ta ut Dong endera på flygplatsen i HCM eller på PQ.
Har ingen koll på vad hyra av m/c kostar men vad som kan vara värt att veta är att de inte är försäkrade i Vietnam.
3 jan. 2016 19:52
Ok så man tar ut pengar på flygplatsen? Svårt att veta hur mycket samt att man inte kan växla tillbaka ev . Kanske bättre och hyra en taxi?
Av Hille2
4 jan. 2016 18:06
Citerat från Chucknorris:
Ok så man tar ut pengar på flygplatsen? Svårt att veta hur mycket samt att man inte kan växla tillbaka ev . Kanske bättre och hyra en taxi?
Jo, så är det ju alltid när man tar ut pengar utomlands, att man inte vet hur mycket man kommer att göra av med. Samma sak gäller ju även om du växlar pengar. Enda skillnaden är att växlingen blir mycket dyrare än att ta ut i ATM i Vietnam. Och vill du ändå växla så gör det inte på flygplatsen, bara skojare där som försöker lura dig på pengar.

Taxi är svindyrt på Phu Quoc men de kör lugnt och bra. Annars funkar det ju med att hyra en vanlig cykel också. Förr gick det en buss mellan södra och norra delen av ön men jag tror att den inte välkomnar turister längre.
6 jan. 2016 16:42
Hej lite tips på restaurang:

1. Mango Bay Restaurant
2. Cami Restaurant
3.Mondo (special pasta)
4. Trung Duong Restaurant (local + turist)
5. Song Xanh Restaurant (local)
7. Ra Khoi Restaurant (local)
8. Saigon Pho (säljer bara noodle soup)
9. Banh Canh Phung (local, fish noodle soup, very famous local food and cheap)

Hyra motorcycle/mope: det finns överallt.
Det kostar 150.000vnd -180.000 vnd /moped /dag.

Du kan kom till Mr Kenny (ägare av Gecko bar), han kan hjälpa dig gott om allt som du behöver på ön.
Han är en vän till mig...

Trevlig resa till Vietnam!
7 jan. 2016 07:35
Hej och tack för tipsen.

Vad är ditt tips med pengar? Dollar eller kort? Finns det många ATM? Uttagen är dom begränsade till ett visst belopp?
9 jan. 2016 02:12
Hej,

själv jag har alltid dollar med mig när jag reser runt i asian. det är gött ju när man använder ATM, men det funkar inte så bra ibland på några vissa platser. Cash är min första alternative. ATM finns inte "många" på ön. så jag tycker att ni behöver några usd/eu sedlar på handen. Om jag minns rätt det största beloppet är 3 miljon på en uttag.
Av Hille2
9 jan. 2016 09:17
Inga problem med ATM på Phu Quoc. Har du med dig dollar för att växla på ön så får du räkna med en urusel kurs. Det är väldigt få turister numera som växlar till sig dollar i förväg för att sedan växla om dem till Dong - någon ska ju tjäna på varje växlingsprocess och det är ju inte kunden ;)