Perhentian Island: Vilken ska man va på: Kecil eller Besar?

Av Arnie81
3 aug. 2011 15:32
Visningar: 7634
Någon som varit där?
Vilken av öarna var ni på? What's was the wibe där om man säger så? Finns det utländska turister? De youtubeklipp jag kollade på verkade det lite tomt och litet på Kecil. Hur är det egentligen?
Av Theelf
5 aug. 2011 10:23
Nyligen hemkommen från Perhentian. Väldigt mycket utländska turister. Hör gärna av dig i ett enskilt meddelande så hjälper jag dig gärna. Jag gick runt hela ön (Besar) och fick ganska på koll på stället. Alla ställen på både Besar och Kecil var fulla när jag var där - så tomt är det inte.

/TheElf
Av Bent
5 aug. 2011 16:22
Hej!
Vi var på Perhentian 10 dagar i april i år. Bodde på Coral View Island Resort på västra sidan på Besar. Man kan säga att det är mycket lungt på ön, inget kvällsliv att tala om. Finns inga affärer utan endast små shops i anslutning till resorterna som säljer typ sovenirer, snacks, frukt, godis och dricka. På Kecil finns en liten by med några affärer som man ta en taxibåt till för att göra lite större inköp. Perhentian har otroligt klart vatten med fina möjligheter tll snorkling och dykning, man kan göra snorkelturer och simma med havssköldpaddor och hajar. Coral View Island Resort ligger på en udde där det på ena sidan finns en fin sandstrand och på andra en korallstrand med snorkling direkt från stranden med många färggranna fiskar. Finns mycket vilda djur på ön, bl a klängde en apfamilj med ungar i träden vid vår resort under hela tiden vi var där. Som Theelf skriver så var det nästan bara utländska turister, många svenskar och västerlänningar. Det var mycket folk på ön redan i april.
5 aug. 2011 23:23
Hej!

Vi var där i mitten av februari 2009 och bodde på Besar. På Tuna Bay Resort. Inte billigt, men värt varenda krona! Vi luffade runt i Malaysia under februari för att avsluta här. Och- det var himmelriket! DÅ var det inte mycket folk alls, eftersom säsongen precis börjat. Vattnet skimrade i alla tänkbara blå/turkosa nyanser du kan tänka dig. Korallrevet fanns bara tre steg ut i vattnet och när det var ebb kändes det som om man skulle simma emot dem.. HELT FANTASTISKT! Vi var ute på ett par båtturer, bla till Rawa Island. Helt osannolikt vackert ställe! i Shark Bay fick sonen (då 14 år) uppleva en haj på 2-2,5 m.. Behöver jag berätta att han hade mardrömmar långt efter detta- men SÅ spännande djurliv och hajarna var ju ofarliga. Därefter åkte vi till Turtle Beach och simmade i ca 10-15 minuter med en ENORM havssköldpadda.. Vi kan inte annat än att varmt rekommendera stället! FANTASTISKT resort, FANTASTIK mat, UNDERBAR personal (speciellt Jimmy)...
Vi träffade en annan svensk familj, de var över även på Kecil där det var mer backpacker liv och lite mer liv och rörelse över huvud taget.. Där kunde man gå till ett ställe för att få se varaner.. Det missade vi tyvärr. Men- är ni ett par som söker vackra ställen och lugn och ro- BESAR. Är ni partyglada och vill ha liv och rörelse- KECIL! Men- några partyöar är det inte direkt någon av dem.
8 aug. 2011 09:10
Jag rekommenderar Kecil, där är det mest backpackers. Det finns inga vägar utan man åker båt mellan stränderna. Man kan promenera mellan Long beach och Coral bay. På Kecil solar och badar man. Man äter gott och slappar. Det är många yngre som kommer dit. Vill man ha lite håll igång på kvällarna rekommenderas Long Beach. Även om det är en liten ö så har du inte tråkigt här. Det är min favoritplats på jorden och jag längtar tillbaka! Paradiset på jorden!

Jag bodde aldrig på Besar men vad jag vet så är det dyrare, man är lite mer "i civilisationen" om man nu kan vara det på de öarna =) Oavsett ö så kan du göra helt fantastiska snorklingsutflykter. Det är något som man inte får missa när man är där (eller dyka om man pysslar med sånt). Det är den absolut bästa snorklingen som jag varit med om. Snorkling vid Tioman island längre söderut i Malaysia eller i Yasawas Fiji var ingenting emot detta. Och kompisen som jag hade med i Malaysia sa att Thailand snorkelvatten var värdelöst jämfört med detta.

På Long beach bodde vi först på Rock Garden, små trästugor i ena änden av stranden uppe på en höjd. Inte fräsch alls men billigt. Vi kom sent en kväll och det var det enda stället som hade rum kvar. Andra dagen flyttade vi över till Panorama tror jag det hette. De hade barbeque på kvällen som ingick. Andra veckan på Perhentian Kecil bodde vi vid Coral Bay. Minns inte riktigt vad stället hette men det var lite finare rum (finns nån bild på min sida där man ser taken). Det låg i ena kanten på stranden, det hette någonting med resort. Kikade lite nu men jag kunde inte hitta det så det kanske har bytt namn. Long beach har jättefin strand, Coral Bay har mycket koraller så det är lite svårt att gå i och bada. Vi låg i vattenbrynet och hade det gött och drack Mango lassi från restaurangen Barracuda.
8 aug. 2011 09:12
April kan jag tänka mig är heldött. Högsäsongen är juli augusti så då är det fullt ös. Vi var där i juni och det var fullt på alla boenden.
Citerat från bent:
Hej!
Vi var på Perhentian 10 dagar i april i år. Bodde på Coral View Island Resort på västra sidan på Besar. Man kan säga att det är mycket lungt på ön, inget kvällsliv att tala om. Finns inga affärer utan endast små shops i anslutning till resorterna som säljer typ sovenirer, snacks, frukt, godis och dricka. På Kecil finns en liten by med några affärer som man ta en taxibåt till för att göra lite större inköp. Perhentian har otroligt klart vatten med fina möjligheter tll snorkling och dykning, man kan göra snorkelturer och simma med havssköldpaddor och hajar. Coral View Island Resort ligger på en udde där det på ena sidan finns en fin sandstrand och på andra en korallstrand med snorkling direkt från stranden med många färggranna fiskar. Finns mycket vilda djur på ön, bl a klängde en apfamilj med ungar i träden vid vår resort under hela tiden vi var där. Som Theelf skriver så var det nästan bara utländska turister, många svenskar och västerlänningar. Det var mycket folk på ön redan i april.
Av Arnie81
8 aug. 2011 10:22
Tusen tack snälla för alla jättebra svar :-) Jag uppskattar det verkligen. Har bestämt för för Kecil så det ser jag fram emot. En grej bara: ni som varit på Kecil: avståndet mellan Coral Bay och Long beach verkar vara endas 10 minuters promenad men man ska (om jag fattat rätt) gå igenom en liten djungel. Någon som gått igenom den? Är det safe? Jag kommer nog att bo på Coral Bay men lär hänga på Long Beach på kvällarna.
Shari-La resorten verkar vara det enda stället med el 24-timmar om dygnet och med lite modernare faciliteter.
Av Arnie81
8 aug. 2011 10:27
Citerat från sannabus:
Andra dagen flyttade vi över till Panorama tror jag det hette. De hade barbeque på kvällen som ingick. Andra veckan på Perhentian Kecil bodde vi vid Coral Bay. Minns inte riktigt vad stället hette men det var lite finare rum (finns nån bild på min sida där man ser taken). Det låg i ena kanten på stranden, det hette någonting med resort.

Fanns det varmt vatten på Panorama? vet att elen flyter på 18-06 men det kanske man klarar sig med. Antar att det ligger nära andra hotell i området och att det är där alla hänger? :-) Viktigt för mig att kunna träffa mycket folk eftersom jag åker själv.
19 sep. 2011 21:34
Hej, vägen över har varit stig men är numer en bra väg, säker meN ha ficklampa så du inte snubblar efter solnedgång. Maya bungalows ligger kanske 75 m från piren båten lägger till vid, "parhus" på strand o bakom i trädgård. Bra pris, Tar bara walk-in men ring innan ni tar färjan över o fjäska med någon ursäkt så går det "boka"om det finns rum. Kan kännas lite tomt på dagarna ALLA är ju på dykturer. Inte mkt party eftersom bara endel säljer alcohol. Ni får säkert kul
Av Yessie
6 mars 2012 22:06
Hej!

Planerar just nu en tripp till Perhentian i sommar och vill gärna veta hur det gick för dig!

Vart bodde du, vad betalade du och vad tyckte du om öarna?

Hur reste du, vart flög du och hur tog du dig ut på ön?

Tacksam för svar :) Jessica
Av Arnie81
8 mars 2012 19:17
Citerat från yessie:
Hej!

Planerar just nu en tripp till Perhentian i sommar och vill gärna veta hur det gick för dig!

Vart bodde du, vad betalade du och vad tyckte du om öarna?

Hur reste du, vart flög du och hur tog du dig ut på ön?

Tacksam för svar :) Jessica
Hej Jessica!
En helt fantastisk liten ö som jag rekommenderar varmt! Det bästa är att du slipper turistjagare som finns i t.ex. Thailand, (försäljare som springer efter dig på stranden, stan, ön och försöker sälja saker, massage etc.) INGET av detta finns på Perthentian! Fantastiska möjligheter till dykning och snorkling. Ön är väldigt liten så det räcker om man är där ca 7 dagar.
Jag bodde på Panorama, rätt bra priser och läget är perfekt. Alla backpackare bor där och i närheten. Två barer finns precis utanför där alla samlas på kvällen. Det är ingen köttmarknad eller turistigt på samma sätt som i de turistexploaterade kuststäder i övriga Asien. Man får alltså lugn och ro fast dessa två barer ligger i närheten av Panorama. Skönt häng med massa skönt folk som kommer dit mest för att dyka.
Tog själv en prova på-kurs, helt fantastiskt. Man får öva ute i havet och inte i någon pool.

Jag flög till KL, övernattade på ett hotell på flygplatsen och dagen efter flög jag till Kuala Terenggaru. Sen tog jag båt till ön.

Lycka till och hoppas du kommer gilla ön :)
/Arna