Pengar för en go resa.

18 maj 2016 18:41
Visningar: 878
Hej! Jag och en kompis ska åka till Thailand över 21 december till 11 januari.
Flyg är bokat och betalt, men Hur mycket bör jag ta med mig?
Jag har bokat ett boende, där vi ska bo i 12 dagar, för 1800kr, så de har jag såklart räknat med.
Jag ska kunna äta, solstol, Gå ut och dricka.
Så hur mycket tror ni jag behöver ha med mig?
Vi ska till Phuket i första hand, vi vet inte riktigt ännu vart vi ska.
Mvh förvirrad Tjej.
19 maj 2016 21:54
Jag och en kompis funderar också på att åka till Thailand över jul och nyår, lär väl bli Phuket - Phi Phi - Koh Lanta och sen via krabi upp till koh samui och koh phangan, med ungefär en vecka på varje ställe. Det är högsäsong då så priserna är det dubbla jämfört med lågsäsongen.

För att göra en lång historia kort och svara på din fråga, jag brukar budgetera runt 5-6000kr/veckan i fickpengar till hotell, mat, dryck, shopping, utflykter, tuk-tuk, hyra av moppe, ja allt.:) Går att klara sig betydligt billigare och det går så klart att spendera betydligt mer om man vill:)

Var visserligen några år sedan jag var till Thailand, men det var väl 20kr för en solstol, gick att få en öl för under 10kr, en flaska whiskey for en 20a. Sen beror det ju på hur ni spenderar pengarna, betalar ni 500 baht(~100kr) för en t-shirt så blir det dyrare, men prutar ni ner det till 100 baht så får du ju 5 tröjor för samma pris som försäljaren ville ha från början - man brukar lära sig vart smärtgränsen går :) Annars är det väl boende och utflykter som brukar va dyrast.
22 maj 2016 12:11
Citerat från Gladapatrik:
Jag och en kompis funderar också på att åka till Thailand över jul och nyår, lär väl bli Phuket - Phi Phi - Koh Lanta och sen via krabi upp till koh samui och koh phangan, med ungefär en vecka på varje ställe. Det är högsäsong då så priserna är det dubbla jämfört med lågsäsongen.

För att göra en lång historia kort och svara på din fråga, jag brukar budgetera runt 5-6000kr/veckan i fickpengar till hotell, mat, dryck, shopping, utflykter, tuk-tuk, hyra av moppe, ja allt.:) Går att klara sig betydligt billigare och det går så klart att spendera betydligt mer om man vill:)

Var visserligen några år sedan jag var till Thailand, men det var väl 20kr för en solstol, gick att få en öl för under 10kr, en flaska whiskey for en 20a. Sen beror det ju på hur ni spenderar pengarna, betalar ni 500 baht(~100kr) för en t-shirt så blir det dyrare, men prutar ni ner det till 100 baht så får du ju 5 tröjor för samma pris som försäljaren ville ha från början - man brukar lära sig vart smärtgränsen går :) Annars är det väl boende och utflykter som brukar va dyrast.

ja jag och min kompis tänkte också åka till phuket över nyår där.vi köpte en flygresa enkelt runt 20.000 så nu är de bara frågan om hur mycket vi ska ha med oss. Men jag tror jag kan räkna ut exakt nu när du svarade!
Tack så mycket:)
22 maj 2016 12:12
Citerat från Marianahogberg:
Citerat från Gladapatrik:

Jag och en kompis funderar också på att åka till Thailand över jul och nyår, lär väl bli Phuket - Phi Phi - Koh Lanta och sen via krabi upp till koh samui och koh phangan, med ungefär en vecka på varje ställe. Det är högsäsong då så priserna är det dubbla jämfört med lågsäsongen.

För att göra en lång historia kort och svara på din fråga, jag brukar budgetera runt 5-6000kr/veckan i fickpengar till hotell, mat, dryck, shopping, utflykter, tuk-tuk, hyra av moppe, ja allt.:) Går att klara sig betydligt billigare och det går så klart att spendera betydligt mer om man vill:)

Var visserligen några år sedan jag var till Thailand, men det var väl 20kr för en solstol, gick att få en öl för under 10kr, en flaska whiskey for en 20a. Sen beror det ju på hur ni spenderar pengarna, betalar ni 500 baht(~100kr) för en t-shirt så blir det dyrare, men prutar ni ner det till 100 baht så får du ju 5 tröjor för samma pris som försäljaren ville ha från början - man brukar lära sig vart smärtgränsen går :) Annars är det väl boende och utflykter som brukar va dyrast.
Visa mer
ja jag och min kompis tänkte också åka till phuket över nyår där.vi köpte en flygresa runt 20.000 så nu är de bara frågan om hur mycket vi ska ha med oss. Men jag tror jag kan räkna ut exakt nu när du svarade!
Visa merTack så mycket:)
Av Limone2
23 maj 2016 02:22
Hej Maria .

Att svara exakt vilken budget som passar er blir svårt , men här kommer lite info.

Om man bortser ifrån flyg och hotell så kan man ungefär säga såhär .

Per dag
- Mat ca 200-250kr om du äter västerländsk mat... Och ca 50-60kr om du äter thaimat på mindre thaihak.
- Dryck .(resturang priser).2-3 liter vatten = 5-10 kr ... 2-3 iskalla Cola zero = 10-20 kr ... Alkohol 10-20kr per öl ....drinkar 20-40 kr st....vin 30-40 kr glaset
-Utflykter .. Räkna med 500 kr om ni ska ta en heldags någonstans .. Finns billigare och dyrare givetvis .
- Tuk Tuk .. Ca 100kr per resa i Phuket .. Svindyrt i Thai mått mätt .

Alla mina tjejkompisar har klarat sig gott med en budget på 500 kr per dag . Vissa dagar gör man av med 100kr .. Andra kan det gå en tusing (oftast är man bakis efter den dagen ;) .

Mitt förslag är att ni gör en budget på 500-750kr per dag och även har en "nöd budget" på sidan av på ca 3000kr .

PS.packa inte väskan mer än 75% då jag är övertygad om att ni kommer shoppa loss i Thailand .

Have fun
26 maj 2016 12:02
i Februari 2016 på Koh Lanta brände vi strax under 8000 kr på 2 personer för 2 veckor , dvs ca 2000 kr var per vecka. Då festade vi inte, men hyrde moppe och levde normalt bara under alla dagar. Vid tidigare resor har jag bränt ca 3000-3500 kr veckan men då gjort fler utflykter med. Men som sagt vi dricker inte massa alkohol utan lever normalt som turister.
Men räkna med ca 5000 kr/veckan i Phuket som är lite dyrare plus ha med reservpengar =)