Peking några veckor

16 dec. 2014 18:10
Visningar: 460
Hej!
Jag har tänkt att åka till Peking och vara där 3-4 veckor i april. Alternativt, Peking 2 veckor och sedan Shanghai 2 veckor. Vad finns det att göra i respektive städer, speciellt Peking? finns det orter i närheten som man kan åka till över en dag? Alla tips är uppskattade, även hotell/vandrarhem och liknande :)
Av Bibby
16 dec. 2014 19:02
Jag tycker Beijing är en ganska tråkig stad och tråkiga invånare.
Mitt tips är att du ser det du vill sen och sen drar du vidare.

Shanghai är mycket trevligare och roligare. Passa på att besöka Hangzhou isf. Inte jättekul men ganska nära SH och lite av ett "måste" om man är i de regionerna.

En bit bort kanske men jag tycker att 2-4 veckor i ovan städer är alldeles för lång tid så åk till Hong Kong / Macau och Shenzhen också.

Eller åk över till Japan, så fantastiskt.
Av Annl
15 feb. 2015 14:43
Vi besökte Beijing och Shanghai under samma resa och hade sex nätter i Beijing och tre nätter i Shanghai.

Sex nätter i Beijing var lagom för oss och vi hann med det vi ville se och känner oss nu "färdiga" med Beijing. Spontant tycker jag att två veckor låter för mycket för den staden - men visst finns det alltid något att göra. Vi hade två utflykter till kinesiska muren - det var väldigt spännande och det får ni inte missa.

När ni planerar utflykter/aktiviteter är det viktigt att tänka på att Beijing är tokstort och att man inte förflyttar sig enkelt till fots där.

Shanghai är riktigt riktigt fräckt om du frågar mig och vi hade alldeles för lite tid där. Finns mycket roligt att göra och dit vill vi gärna komma tillbaka. I vart fall en vecka skulle jag lägga där.

Vi åkte snabbtåget mellan Shanghai och Beijing och det var väldigt smidigt.

Varför inte lägga till Hong Kong på er resa? Där är urfräckt och där finns det också mycket kul att se och göra. Vi hade sex nätter där men kommer gärna tillbaka. Vi missade Machau - valde att åka till Big Buddha i stället och hade en fantastisk lördagsutflykt dit. Riktigt kul och man åkte linbana -och kunde välja kabin med glasgolv.
15 feb. 2015 15:31
Från Shanghai når du flera av de sk vattenstäderna med dagsutflykter.
Närmast är Zhujiajiao som du når på under en timme från the Bund.

Fler tips från Shanghai och Beijing, samt bilder hittat du i min reseberättelse här:

http://www.4000mil.se/?p=488
Av Desires
15 feb. 2015 18:16
Ja, Peking är väl ingen stad jag direkt längtar tillbaka till, men intressant att ha varit där! Vi tillbringade en vecka där, sedan Hainan. Vi valde för 1:a gången en gruppresa, vilket var bra eftersom det är fruktansvärt jobbig trafik i Peking, så vi var tacksamma att vi hade en buss som kände till genvägarna när det var trafikstockningar. Vet att det ska hållas VM i friidrott i år i Peking , så det blir nog ett uppsving för staden!

Ni har säkert totalkoll på vad ni vill se så det här är nog inga nyheter för er, men kanske ngt är intressant:
- Upplev muren från rätt håll! http://www.dn.se/arkiv/resor/torbjorn-petersson-upplev-muren-fran-den-basta-sidan
- Sommarpalatset var sevärt, vacker park med lyxiga byggnader där kejsarfamiljerna tillbringade somrarna - och en båt gjord av marmor.
Hutong - som de tusentals gamla trånga gatorna kallas, dessa gränder var typiska för Peking tidigare men är nu tyvärr på väg att försvinna. Vi fick besöka en familj där.
Kung Fu-föreställning - annorlunda!

En av fördelarna med denna gruppresa var att vi hade en kinesisk guide som pratade svenska flytande...!!
Naturligtvis var inte just det faktum att han pratade svenska det viktigaste (han var bra på de flesta språk, men väldigt ovanligt att en kines pratar svenska flytande...) Men han var en otroligt duktig guide som inte bara gav oss all tänkbar information om alla sevärdheter/upplevelser, han berättade också mycket annat om vardagslivet för kineserna och delgav oss även personliga berättelser om sitt eget liv och släktförhållanden, vilket var mycket intressant!

Mer om Peking och foton från vår resa http://www.desires.se/#post106

16 feb. 2015 18:08
Hej. Som man skrivit här tycker jag en vecka räcker i Peking, liksom vilken storstad som helst. Man hinner inte ändå att se allt.
Det finns många parker att vandra runt i, Behai Park, Temple of Heaven, Sommarpalatset, mm Själv vandrade jag en del bl.a i hutongerna och runt sjöarna, väster om Himmelska Fridens torg.
Peking har bra tunnelbanesystem, lätt att ta sig runt i stan.
Våga att vandra lite utanför turistens själv bodde jag på ett vandrarhem 10 min från Himmelska Fridens Torg. Perfekt för mig.
Kinesiska muren är ju ett måste. För att undvika de mest turistiska rekommenderar jag Jingshanling ca 12 mil NO om Peking. Pratade med flera på vandrarhemmet som besökt de närliggande platserna och blivit besvikna. För mycket turism. I Jingshangling finner du den "äkta" muren, där inget är omgjort. Visst det finns lokala personer som följer dig och vill erbjuda dig tjänster. Men de var inte påträngande, Vill Du uppleva den riktiga muren, skall du åka dit.
Kommer ihåg att jag fick ett råd att åka en dagstur till nån ort, kommer dock inte ihåg det nu. Återkommer så fort jag vet nåt.
16 juni 2015 06:40
Hej alla ressugna jag har bott ett par månader i qingdao ca 1200 km sydöst om peking måste säga att ju längre jag är här ju mer älskar man staden och detta gästvänliga mäniskor, då detta är en gammal tysk koloni så är det mycket influerat av tyskland samt europa som deras tsingtao öl och bryggeriet som dem är så stolt över och som byggdes av tyskarna 1903.
vid en resa till kina så är qingdao ett måste med sin ölfestival i augusti.