Passets giltighetstid till USA

Av Nina81
19 aug. 2010 18:00
Visningar: 40063
Någon som vet om passet måste vara giltigt minst 6 månader efter resan till USA?? Vet att det är så till Thailand och jag hittar olika svar på olia ställen, någon som vet med säkerhet?
Av Peter_o
19 aug. 2010 20:02
Det här har diskuterats på andra forum till och från. Sverige har en överenskommelse med USA som går ut på att Sverige garanterat passet ytterligare 6 månader efter giltighetens utgång.

Därför räcker det med att passet är giltigt den dag du återvänder, vid resa till USA.

Den överenskommelsen finns alltså inte med t ex Thailand.

/PeterO
Av Peter_o
19 aug. 2010 20:14
Du hittar korrekt information på sajten www.usemb.se

Där finns en svensk sida där man kan läsa:

1. Ha ett giltigt svenskt pass – samtliga svenska pass är godkända – och vara en medborgare – inte endast ha uppehållstillstånd – av Sverige. Passet måste endast vara giltigt under hela din vistelse i USA;

Glöm bara inte att göra ESTA-ansökan i tid. Gör du den före 7/9-10 slipper du betala de 14 dollar de därefter börjar ta ut.

Trevlig resa!

/PeterO
19 aug. 2010 20:44
Tack Peter_O för ett bra och tydligt svar!
Jag försökte googla svaret, men allt man hittar är diverse resesidor och -företag som skriver "Passet måste vara giltigt 6 mån eft inresa"... not true alltså.
19 aug. 2010 21:25
Citerat från nisse2ears:
Tack Peter_O för ett bra och tydligt svar!
Jag försökte googla svaret, men allt man hittar är diverse resesidor och -företag som skriver "Passet måste vara giltigt 6 mån eft inresa"... not true alltså.
Så är det, har haft denna diskution också på andra forum och väldigt många är tvärsäkra på att det är 6 månader som gäller, vissa tre månader.
Inte konstigt när felaktig information ges på många håll.

Det är faktiskt så att passet endast behöver vara giltigt vid inresan i USA om man reser på visum. Går passet ut under vistelsen måste man dock skaffa ett nytt på Svenska ambasaden.

Det står ganska tydligt på Amerikanska ambasadens hemsida, här http://stockholm.usembassy.gov/consulate/faqpassports.html

Jag kan faktiskt inte hitta någon annanstans än i den svanska översättningen att passet skulle behöva vara giltigt längre än över inresan. Har ju bara akademisk betydelse då det är extremt opraktiskt att skaffa nytt pass i USA men skulle vara kul att verkligen få rejäla fakta i ämnet. Får kanske skriva till Ambasaden och fråga helt enkelt :-)
19 aug. 2010 21:53
Jag kan faktiskt inte hitta någon annanstans än i den svanska översättningen att passet skulle behöva vara giltigt längre än över inresan. Har ju bara akademisk betydelse då det är extremt opraktiskt att skaffa nytt pass i USA men skulle vara kul att verkligen få rejäla fakta i ämnet. Får kanske skriva till Ambasaden och fråga helt enkelt :-)
Fann denna text på http://travel.state.gov/visa/temp/without/without_1990.html#requirements

"Passports, regardless of the type, must be valid for six months past the expected stay in the United States (unless country-specific agreements provide exemptions). This is a requirement for all categories of passports - regular, diplomatic, and official - when the traveler is seeking to enter the United States for business or tourist purposes, for a maximum of 90 days."

Får väl tolkas som att passet normalt ska gälla 6 månader efter vistelsen (alltså inkl utresedagen)
Undantgsländerna, däribland Sverige, förlänger som Peter O sa giltigheten 6 månader efter utgången. Borde alltså innebära att Svenskt pass ska gälla över hemresedatumet om man åger under Visa Waiver programet.

Vore ju bra om alla resebyråer och hemsidor som ger fel info ändrar detta :-)
Av Nina81
20 aug. 2010 10:20
Tack så mycket för bra svar!! Man blir ju lätt osäker när det står olika på olika sidor och det där med förlängning för svenskar har jag inte hittat någonstans....
23 aug. 2011 11:47
Ja, eftersom frågan kommit upp igen, skriver jag lite här oxå :)

Egentligen är det ju helt vansinnigt om ett pass skulle vara giltigt för resor 6 mån kortare än vad giltighetstiden säger...

NU har jag dessutom hittat (jag är visst bättre på att googla i år) följande som styrker att ingen 6mångräns finns:

http://stockholm.usembassy.gov/consulate/faqpassports.html

Där står att läsa:
"Does my Swedish passport have to be valid for six months?

Your passport must be valid on entry into the U.S. If the passport is not valid for the duration of your stay, you will be required to apply for a new passport from your Embassy while in the U.S. If your visit will be of short duration during which time your passport will expire, we recommend that you obtain a new passport before traveling as you will be admitted only until the date on which the passport expires. ..."
23 aug. 2011 12:22
Citerat från nisse2ears:
Ja, eftersom frågan kommit upp igen, skriver jag lite här oxå :)

Egentligen är det ju helt vansinnigt om ett pass skulle vara giltigt för resor 6 mån kortare än vad giltighetstiden säger...

NU har jag dessutom hittat (jag är visst bättre på att googla i år) följande som styrker att ingen 6mångräns finns:

http://stockholm.usembassy.gov/consulate/faqpassports.html

Där står att läsa:
"Does my Swedish passport have to be valid for six months?

Your passport must be valid on entry into the U.S. If the passport is not valid for the duration of your stay, you will be required to apply for a new passport from your Embassy while in the U.S. If your visit will be of short duration during which time your passport will expire, we recommend that you obtain a new passport before traveling as you will be admitted only until the date on which the passport expires. ..."
Just precis! Läser Du dessutom 4 inlägg upp så finns samma länkredan där ;-)

Som sagts tidigare är det synd att folk ska oroa sig i onödan för saker som inte alls är problem, dessutom bidrar många resebyråer med felaktig information, riktigt dåligt!
23 aug. 2011 13:00
Haha! Ja så går det när jag försöker vara duktig ;)

Men, dubbellänk skadar nog inte, folk har en tendens att INTE söka och att INTE läsa det redan skrivna i en tråd. (Gäller tydligen mig oxå - hihi )
Av Annl
23 aug. 2011 15:03
Hej,

jag brukar använda mig av UD:s hemsida - där finns mycket bra info och den lär ju förhoppningsvis också vara korrekt och pålitlig.
14 jan. 2015 16:12
Update från Amerikanska Ambassaden 2015 för er info:

When traveling on the Visa Waiver Program a general rule is that the passport has to be valid for 6 months after the return from the US. Please note that Swedish passports have a country-specific agreement and are excepted from the six month rule and can be used as long as the passport validity covers the whole stay in the US. On the State Department website you can find the full list of countries with country-specific agreement.

För svenskt pass gäller alltså bara att det gäller hemresedatumet, ingen 3 eller 6 månadersregel.
14 jan. 2015 16:33
Citerat från Mavel911:
Update från Amerikanska Ambassaden 2015 för er info:

When traveling on the Visa Waiver Program a general rule is that the passport has to be valid for 6 months after the return from the US. Please note that Swedish passports have a country-specific agreement and are excepted from the six month rule and can be used as long as the passport validity covers the whole stay in the US. On the State Department website you can find the full list of countries with country-specific agreement.

För svenskt pass gäller alltså bara att det gäller hemresedatumet, ingen 3 eller 6 månadersregel.
Det är inget nytt, så har det varit hela tiden.