Pass

23 dec. 2013 22:51
Visningar: 823
Hej! Ska åka och hälsa på pojkvännen i Diyarbakir, Turkiet den 3e januari. Kom just på att mitt pass går ut den 2a februari. Är det någon som vet om jag kan åka på mitt pass eller om jag bör skaffa ett provisoriskt pass? Hinner nog inte få något nytt då öppettiderna är annorlunda nu under jul. Ska även meddela att jag var där i början av oktober och då gick det bra med mitt pass. Någon?
24 dec. 2013 10:43
Om du kommer hem innan den 2 februari kan du resa på ditt pass.
24 dec. 2013 11:47
Tack för svaret. Jag åker hem den 10e januari så :) Men då åker jag på mitt pass.
Av Birgere
24 dec. 2013 11:53
Citerat från Marie78:
Om du kommer hem innan den 2 februari kan du resa på ditt pass.
Inget vidare råd då Ambassaden säger något helt annat:
"Passets giltighetstid måste vara minst sex månader efter datumet för utresan ur Turkiet."

Visst kan man chansa men regeln du hänvisade till gäller inom Schengen.
24 dec. 2013 17:11
Citerat från Birgere:
Citerat från Marie78:
Om du kommer hem innan den 2 februari kan du resa på ditt pass.
Inget vidare råd då Ambassaden säger något helt annat:
"Passets giltighetstid måste vara minst sex månader efter datumet för utresan ur Turkiet."

Visst kan man chansa men regeln du hänvisade till gäller inom Schengen.
Hur kunde jag då bli "godkänd" sist jag var där i oktober?
Av Birgere
24 dec. 2013 19:11
Hur kunde jag då bli "godkänd" sist jag var där i oktober?
Du kan ju alltid fråga när dom står där och pekar mot avgående flyg :)

Jag har själv glömt bort det där med passets giltighetstid och peppar peppar så har jag inte blivit nekad, men jag skulle aldrig chansa. En nitiskt tjänsteman vid passkontrollen o man är rökt. Nu tror jag ju inte dom ser en svensk som något potentiellt hot mot illegal invandring .
25 dec. 2013 10:46
Citerat från Birgere:
Hur kunde jag då bli "godkänd" sist jag var där i oktober?
Du kan ju alltid fråga när dom står där och pekar mot avgående flyg :)

Jag har själv glömt bort det där med passets giltighetstid och peppar peppar så har jag inte blivit nekad, men jag skulle aldrig chansa. En nitiskt tjänsteman vid passkontrollen o man är rökt. Nu tror jag ju inte dom ser en svensk som något potentiellt hot mot illegal invandring .
JAG är en av dem som bestämmer vem som får åka eftersom jag sitter i check in och boardar. Passkontrollen i avreselandet bryr sig inte om huruvida passageraren har giltigt visum/pass, de koncentrerar sig på att finna folk som vistas olagligt i avreselandet.
Den som bestämmer (när det gäller avresan) är alltså personalen i check in och på gaterna. Sen är det ju i sista hand immigrations i ankomstlandet som tar beslutet, men det är deras regler VI följer.
25 dec. 2013 11:20
Så Marie78 du tycker att jag ska åka på passet? Haha blir så nojig över det här :p men om du släpper igenom så gör dem säkert det på Arlanda med :) och har jag kommit till Turkiet så släpper de väl hem mig med kan man ju tycka :)
Av Birgere
25 dec. 2013 11:22
Citerat från Marie78:

JAG är en av dem som bestämmer vem som får åka eftersom jag sitter i check in och boardar. Passkontrollen i avreselandet bryr sig inte om huruvida passageraren har giltigt visum/pass, de koncentrerar sig på att finna folk som vistas olagligt i avreselandet.
Den som bestämmer (när det gäller avresan) är alltså personalen i check in och på gaterna. Sen är det ju i sista hand immigrations i ankomstlandet som tar beslutet, men det är deras regler VI följer.
Ingen som påstått något annat heller.
Slutgiltiga beslutet har tjänstemännen i ankommande land vilka jag syftade på här.

Kontrollen som flygbolagen (du bla ?) gör är väl för att flygbolaget blir tvungna att ombesörja resan tillbaka om resehandlingarna inte uppfyller kraven (visum, passets giltighet och kvalitet) av sådant som är uppenbart.

Eftersom detta är din profession så är jag nyfiken på tre saker:
1. Hur ofta händer det att ni nekar avfärd?
2. Hur är ansvaret för ESTA för flygbolagen, det kontrolleras ju bara genom att fråga passageraren.
3. Vid avresa från USA så verkar den formella emigrationen utföras av flygbolaget, om resenären av någon anledning är efterlyst, hur hanterar i så fall flygbolaget detta?
25 dec. 2013 17:09
1: Jag ser ingen sådan statistik och kan inte svara på hur många avvisningar företaget jag jobbar för har, men vi har i alla fall garanterat någon sådan varje dag, eller åtminstone nästan varje dag.
2: Vissa checkin-system känner av om ESTA saknas, vissa inte. Så om vi inte kan se det frågar vi och så litar vi på vad passageraren säger. Vet inte exakt vad som händer med flygbolaget om det skulle visa sig att passageraren INTE har det (jag jobbar inte direkt hos flygbolag).
3: Sådant har jag/vi ingen insyn i. Det är i så fall mellan flygbolag och US immigration. Passagerare till amerikanska flygbolag i Sverige/Danmark går igenom en säkerhetscheck före checkin och där tas mycket sådant om hand innan de når fram till oss.
26 dec. 2013 13:25
Citerat från Marie78:
Citerat från Birgere:
Hur kunde jag då bli "godkänd" sist jag var där i oktober?
Du kan ju alltid fråga när dom står där och pekar mot avgående flyg :)

Jag har själv glömt bort det där med passets giltighetstid och peppar peppar så har jag inte blivit nekad, men jag skulle aldrig chansa. En nitiskt tjänsteman vid passkontrollen o man är rökt. Nu tror jag ju inte dom ser en svensk som något potentiellt hot mot illegal invandring .
JAG är en av dem som bestämmer vem som får åka eftersom jag sitter i check in och boardar. Passkontrollen i avreselandet bryr sig inte om huruvida passageraren har giltigt visum/pass, de koncentrerar sig på att finna folk som vistas olagligt i avreselandet.
Den som bestämmer (när det gäller avresan) är alltså personalen i check in och på gaterna. Sen är det ju i sista hand immigrations i ankomstlandet som tar beslutet, men det är deras regler VI följer.
Så Marie78 du tycker att jag ska åka på passet? Haha blir så nojig över det här :p men om du släpper igenom så gör dem säkert det på Arlanda med :) och har jag kommit till Turkiet så släpper de väl hem mig med kan man ju tycka :) känns rätt onödigt att betala 980kr när jag ändå behöver göra ett nytt när jag kommer hem
26 dec. 2013 16:06
Citerat från Marie78:
Jajamän! Jag hade släppt igenom dig!
Då kör jag på mitt pass och hoppas att dem på Arlanda är lika snälla som dig :))
Av Kerstin
27 dec. 2013 17:56
Hej. Instämmer i att du helt säkert kan åka på ditt pass när du åker inom eu och du kommer hem innan det går ut. För att vara säker och för att du ska slippa oroa dig så tycker jag att du ska ringa till passpolisen, de har koll på vilka regler som gäller . Du får tag på dem genom polisens vanliga nummer !

Mvh kerstin
27 dec. 2013 21:26
Turkiet är ju inte med i EU så det är helt irrelevant.
28 dec. 2013 21:26
Hej Marie78,

Jag åker till Turkiet på nyårsafton och reser tillbaka den 3/1 2014, mitt pass går ut 14/4 2014 så jag vill kolla är du säker på att det går att både komma in och ut ur Turkiet? Vi åker med Pegasus, vill inte heller lägga ut pengar för ett provisoriskt pass om jag inte måste.

Jätte tacksam för svar så även jag slipper oroa mig :)
Av Kerstin
28 dec. 2013 22:34
Just det , miss av mig :-(
Mvh Kerstin
29 dec. 2013 00:09
Citerat från Melenskan:
Hej Marie78,

Jag åker till Turkiet på nyårsafton och reser tillbaka den 3/1 2014, mitt pass går ut 14/4 2014 så jag vill kolla är du säker på att det går att både komma in och ut ur Turkiet? Vi åker med Pegasus, vill inte heller lägga ut pengar för ett provisoriskt pass om jag inte måste.

Jätte tacksam för svar så även jag slipper oroa mig :)
Japp, säker!