PASS?

Av Dommew
1 juli 2011 21:30
Visningar: 28698
Hej , jag har tänkt mig att resa till Turkiet iaugusti .
Men mitt pass går ut i November ,är de någon som vet hur länge passet måste vara giltigt ?Har hört att olika länder har olika krav .
Tack
2 juli 2011 01:18
Jag ska oxså åka till turkiet och min pass går ut i mitten av aug men bara vissa länder kräver man på.
Av Sassis
2 juli 2011 23:06
Jag ska resa till Turkiet nu i Juli och fick då informationen om att passet måste vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomst.
Av Peter_o
3 juli 2011 09:26
www.fritidsresor.se står det att passet måste vara giltigt 6 månader efter hemkomst vid resa till Turkiet. Men märkligt nog swtår det inte så hos www.destinationturkiet.se Där anger de att passet bara behöver vara giltigt under resan.

Kanske bäst att kolla med Turkiets ambassad, tel: 08-23 08 40.

PeterO
3 juli 2011 20:14
Det ska endast vara giltigt under tiden man är där.
4 juli 2011 18:04
Passet ska vara giltigt i 6 månader när du reser ut, så jag skulle snabbt se till att få ett nytt pass.
Av Annl
4 juli 2011 20:55
För att få ett helt korrekt besked så håller jag med Peter - ring till ambassaden och kolla; det är säkrast.
Av Peter_o
4 juli 2011 21:12
www.resoteket.se står det:
"För att komma in i Turkiet krävs endast pass för svenska medborgare. Stannar man längre än 90 dagar krävs att man ansöker om visum."

www.allavisum.se står det:
"Vid inresa måste du dock ha ett pass som är giltigt mer än sex månader efter ankomstdatumet till Turkiet."

Så på den här frågan kan man få precis det svar man själv önskar.

Dock finns det en tråd i reseforum.se som ganska klart visar att man inte behöver ha ett pass som gäller 6 mån efter ankomst till Turkiet. Se
http://www.reseforum.se/forum/turkiet/12963-turkiet-hur-aer-det-med-passet.htmlhttp://www.reseforum.se/forum/turkiet/12963-turkiet-hur-aer-det-med-passet.html

Tråden är från 2007, men de kan ju knappast ha ändrat åt andra hållet sedan dess.

/PeterO
Av Peter_o
6 juli 2011 10:43
Nu har jag ringt Turkiska ambassaden och damen jag talade med angav tydligt att passet måste vara giltigt 3 (tre) månader efter det att jag lämnat Turkiet.

Detta gäller mig som svensk med svenskt pass.

/PeterO
19 juli 2011 19:37
Lustigt!!! Jag ringde Turkiska ambassaden i början av juli då mitt pass går ut sista oktober. Den mycket vänliga damen sa att passet måste vara giltigt tom hemresedagen. Jag på pekade då att jag läst både om 6 mån och 3 mån men hon sa att det var helt fel. Som svensk medborgare räcker det med ett pass vars sista giltighetsdatum är hemresedagen från Turkiet upprepade hon. Jag har dessutom läst liknande trådar där folk med pass nära expire inte haft några problem....
Av Peter_o
19 juli 2011 19:53
Ja, jag tror mer på din än min uppgift. Det var en rätt skrapig linje jag talade över och det kan blivit något missförstånd. Räcker passet tre månader så är det giltigt vid återresan eftersom man inte får stanna längre.

/PeterO
19 juli 2011 20:14
Hej Peter,

Ja jag kommer iskallt gå på "turkiska ambassadkvinnan" som jag pratade med i telefonen. Min linje var inte skrapig :) och hon bekräftade som sagt 2 ggr uppgiften. Mitt pass räcker dessutom i 72 dagar efter hemkomst.

Ha det!

/P
Av Annl
19 juli 2011 20:16
Vem skall man lita på...............?
Av Peter_o
19 juli 2011 20:56
Citerat från annl:
Vem skall man lita på...............?
Jag tror på Mr P. Har man bokad returresa så räcker det med att passet gäller till dagen för återresan.

/PeterO
Av Kavd
11 juli 2012 22:38
Tänka att jag skulle försöka delge er min historia kring detta ärende. Jag har haft samma problem d.v.s. att mitt pass går ut strax efter min planerade hemresa från Turkiet. För att få klarhet i vad som gäller kring krav på giltighetstid för inresa till Turkiet har jag tagit vid två tillfällen varit i kontakt med turkiska ambassaden (ska säga att det är en stor utmaningen att få tag på någon där trots uppsatta telefonister). Vid dessa två tillfällen, en på mail och en på telefon, har de uppgivit att passet måste vara giltigt 3 månader efter planera hemresdag. p.g.a alla motsägelse fulla uppgifter på olika forum så nöjde jag mig inte med detta. Utan jag tog istället kontakt med turkiska statens turistbyrå. Tror min förvåning när de istället uppger att passet endast ska vara giltigt under vistelse. Ok så jag har nu två uppgifter som motsäger varandra och jag beslutar att test en sista gång. Jag ringer Turkiets hotline för konsulära ärenden via Skype. De bekräfttar återigen vad ambassaden har uppgivit att passet måste vara giltigt tre månader efter planerad hemkomst. Ännu värre uppger det att man måste ha ett visum från turkiska ambassaden för att få resa från sverige på ett provisoriskt pass!!! Jag bestämmer mig för att bortse från den sista biten och beger mig ut till Arlanda för att skaffa ett provisoriskt pass. Efter att jag har betalat den nätta summan på 980 kr så börja jag prata lite med de andra handläggare om mina pass problem. Döm av min förvåning när hon nu beställt hävdar att det inte finns några regler kring extra giltighetstid för svenskar som reser till turkiet. Hon visar dessutom upp en faktabok om alla världens pass regler, vilken är daterad 2012 juli, där det tydligt framgår att passet endast behöver vara giltigt under själva vistelsen! Tyvärr var detta lite i senaste laget då passet redan var gjort och betalt. Är ändå rätt säker på att jag inte skulle chansa. Polis kvinnan menade att problemet är att ambassaderna inte har koll på vad som gäller i sitt eget land och att de ofta hänvisar till gamla regler. Vem ska man tro på? Hon sa också att de bästa man kan göra är att kolla med flygbolagen. Men de har jag gjort ingen mindre än Turkish airline, och vad fick jag för svar från dem? Jo att jag skulle kolla med ambassaden för att vara helt säker. Efter två dagar av gedigna efterforskningar är jag alltså inte ett dugg klokare. Men nu sitter jag i alla fall på Arlanda med mitt provisoriska och riktiga pass och fundera vilket jag ska visa upp vid gränskontrollen. Tyvärr kan jag bara säga att det verkar vara smått omöjligt att få klarhet i denna fråga. örmodan skulle ha rätt i ärendet. Det ska dock tilläggas att jag inte har sätt någon tråd kring någon som nekats inträde i Turkiet p.g.a dessa regler, vilket ju talar emot uppgifterna från ambassaden. Vågar du chansa? I mitt fall tyckte jag dock inte att de var värt risken och jag får helt enkelt se mina surt förvärvade 980 kr som en försäkring... Men surt är det!
12 juli 2012 16:01
Det är denna bok vi använder oss av i check in och det är där du ev. skulle bli nekad. Det är den som är facit alltså.
24 feb. 2015 16:06
Jag fick svaret från ambassaden via mail >>

As of 1 January 2015, foreigners wishing to enter Turkey must carry a passport or travel document with an expiration date at least 60 days beyond the date of expiration of their visa, visa exemption or residence permit. For Swedish nationals, visa exemption is defined as the period of 90 days which start with the date of entry to Turkey. Looks like you’re OK.

Best regards,
Hatice Sever
Turkish Embassy, Stockholm
Av Macke64
12 maj 2015 00:19
Hej
Det som gäller är följande: Från den 1 januari 2015 så gäller 150 giltighetsdagar från hemresedagen för svenskar som åker till Turkiet. http://www.turkiskaturistbyran.se/passregler-till-turkiet

Jag trodde på information om 90 dagar, men det var 2014 det, blev stoppad med 127 dagar kvar, fick inte åka.

Trist...
Av Teagan
12 okt. 2018 05:12
150 dagar, lyssna inte annat. Jag yrrade runt en del sedan kom på att det bästa är att alltid kolla utrikesministeriet för landet: Turkiska Republiken Utrikesministeriet: https://bit.ly/1BBivkb
12 okt. 2018 12:36
Citerat från Teagan:
150 dagar, lyssna inte annat. Jag yrrade runt en del sedan kom på att det bästa är att alltid kolla utrikesministeriet för landet: Turkiska Republiken Utrikesministeriet: https://bit.ly/1BBivkb
Det är en över 2 år gammal tråd...