Parker Orlando

22 maj 2015 14:42
Visningar: 262
Jag och min 16-åriga dotter ska till Orlando, FL för ett event. När vi ändå är där tänker jag att man "måste väl" gå till några nöjesparker, trots att ingen av oss är så intresserade av dem. Jag försökte läsa mig till vilka som kunde vara intressanta, men blev inte klok på det.
Vi vill inte se djurparker, eller undervattensvärldar. Dottern är kanske lite för gammal för de Disney figurerna och hon har aldrig varit intresserad av Harry Potter, och "rides" är hon inte heller förtjust i.
Jag vet, sorry vi låter säkert så tråkiga. Men har ni några tips på någon park som är kanon för en tonåring och mig, så hjälp oss i nöjesparksdjungeln.
Tack från en vilsen!
Av Birgere
22 maj 2015 15:25
Skriv istället vad ni är intresserade av så kan du nog få bra hjälp.
Men det är klart, tycker ni inte om djur, vatten, fart, höjder, Harry Potter osv så blir ju utbudet mer begränsat.
Fundera även på vad som gör att ni är så negativt inställda till ovanstående, vilka erfarenheter vilar detta missnöje på?

Men bara som exempel så behöver man inte vara intresserad av vare sig Harry Potter eller Musse Pigg för att få utbyte av Universal resp Disney.
22 maj 2015 15:41
Det är väl inte direkt negativt, mer realistiskt. Men vi har inte valt resmålet, så vi "råkar" bara vara i Orlando. Det är väl ungefär om man säger att man ska till Åre på vintern och man inte gillar skidåkning. Vad man ska göra där då?
Vi dyker själva, så akvarium känns lite sådär. Att man inte tycker om "rides" är väl inte nåt konstigt. Antingen gillar man det eller inte.
Jag har inte varit på någon Disney park själv på 20 år, och tror att de förändrats en hel del.

Ok, Disneyfigurerna kan ju vara nostalgi och vara kul. :)

Hoppas i alla fall på lite vägledning.
Av Birgere
22 maj 2015 16:00
Tycker inte ni ska dissa parkerna direkt. Discovery Cove kanske skulle passa.

Annars brukar mitt generella tips vara att läsa på vad som finns...och det är otroligt mycket. I mitt tycke hittar du det bästa på visitorlando.com och bahamabay.se
Vill man fördjupa sig i parkernas utbud så hittar man mycket på youtube.
22 maj 2015 21:46
Man behöver inte vara 5 år för att uppskatta Magic Kingdom. När jag var där första gången var jag 20 år och "went crazy".
Med reservation för att ungdomarna idag har lite högre krav än man själv hade på den tiden...

Har skrivit lite parkrecensioner här om det eventuellt kan hjälpa:
http://www.4000mil.se/?p=599
23 maj 2015 15:09
EPCOT kanske kan vara något? Jag har inte varit där själv, men det är ju vad jag har förstått inte en renodlad nöjespark, utan lite blandat med utställningar och annat.

Annars är ju alltid en vattenpark roligt om man gillar lite vattenrutschbanor.
24 maj 2015 11:24
Kan också lägga till att "ridsen" i parkerna i Orlando är ju inte direkt som att åka berg-och-dal-bana på Gröna lund.
Många rides killar inte i magen, men är otroligt häftiga för att de är så välgjorda in i minsta detalj.
Typ: The Haunted Mansion och Pirates of the Caribbean på Magic Kingdom och Mission: SPACE och Soarin’ på Epcot.