Paris - vilket område?

Av Syrsa
22 nov. 2013 22:00
Visningar: 8226
Bonjour!

Ska åka till Paris för första gången :-)

I vilket område tycker ni att vi ska bo?

Vi önskar bo i ett område som är:

- "säkert/tryggt" och
- ligger hyfsat nära de klassiska sevärdheterna till fots eller med buss?

Tack för hjälpen!

Mvh,
Syrsa
Av Bibby
22 nov. 2013 23:04
Kolla en karta, ta ett hotell som ligger nära där du önskar spendera mesta tiden. Centrala Paris är hyfsat säkert men undvik de värsta förorterna.

Jag brukade bo nära triumfbågen, funkade för mig.
22 nov. 2013 23:31
Och jag försöker komma på namnet på hotellet vi bodde andra gången men minns ej just nu, det låg ganska nära operan och det var toppenbra! Inget getto område..:)
Första gången bodde vi på ett hotell vid Richelieu Drout, det kommer jag aldrig glömma för vi gick nämligen vilse första gången i Paris en hel natt och det var inte kul när man var 16 år och skiträdd....
Mvh
23 nov. 2013 00:55
När vi senast var i Paris så bodde vi på "Le Hameau de Passy". Le Hameau de Passy ligger i Paris 16:e arrondissement, endast 15 minuters promenad från Eiffeltornet.Man kan t.o.m se Eiffeltornet från gatan där hotellet ligger :-). Så det ligger alltså väldigt centralt och bra. Le Hameau de Passy ligger 450 meter från tunnelbanestationerna Passy (linje 6) och La Muette (linje 9). Vi har även bott i Montmartre som är väldigt mysigt och i Belleville (där Edit Piaf är född). Belleville ligger dock inte helt centralt men det funkar. Rekomenderar Passy då det ligger bra till.
23 nov. 2013 18:41
Åh Paris denna underbara stad!
Vi har varit där 2 ggr, första gången bodde vi i 5:e arrondisimentet på rue Ecole på ett ettt enkelt billigt hotell med bra läge. Gång avstånd till Seine, Notre Dame, Latin Kvarteren mm. Kommer dock inte ihåg vad hotellet hette men tror att vi bokade genom France guide hotell och bara klickade in vilket område vi ville bo i. Det är värt att antingen lägga lite pengar för att bo centralt med gångavstånd till en del saker man vill till, eller acceptera ett enklare boende i ett bra område.

Andra gången hyrde vi lägenhet via Clasic travel och bodde i 2:a arr, väldigt när Louvren och gångavstånd till Operan, Seine osv.

Kan verkligen rekommendera att hyra lägenhet och köpa hem egen frukost, det var kanon, dessutom kan man då ha lite fika och annat hemma vilket var väldigt skönt.
Trevlig resa!
Av Syrsa
9 dec. 2013 12:55
Stort tack för era tips om områden, hotell och bokningssajter!
Nu ska jag titta på era förslag :-)

Syrsa
9 dec. 2013 16:48
Bodde senast mellan Jardin Luxembourg och Blv Montparnasse. Bra läge för mycket - två stn i närheten.
Av Birgere
9 dec. 2013 16:57
Paris är så stort att man i vilket fall som helst inte kan gå överallt. Mao så är det bra att bo nära en Metrostation.
Har säkert varit i Paris 20 gånger och aldrig varit missnöjd med boendet även om det sträckt sig från rum utan toa nära en tågstation till 5* utanför stan.
9 dec. 2013 17:52
hej,
Håller med att Paris sevärdigheter är lite överallt och därför är det bra att bo nära en metrostation. Jag hade instället tittat på hur det ser ut med restauranger och kaffeer runt om där ni vill bo. Latin och Saint-German kvarteren är mysiga med många matställen. Marais på andra sidan Seine.
Av Syrsa
16 dec. 2013 18:01
Tack för ännu fler svar! Låter bra! :-)

Mvh,
Syrsa