Paris på 12 timmar?

8 nov. 2014 11:59
Visningar: 826
Hej,

På min kommande resa hem från Mauritius har vi en mellanlandning/stopp i Paris på 12 timmar. Vet någon om man hinner åka in till centrala Paris och se t ex Notre Dame, Sacre Coeur eller Eiffeltornet och tillbaka ut till CDG igen?
Av Birgere
8 nov. 2014 13:00
Inga problem, kanske inte alla tre men att par hinner du med, hänger lite på när du är där.
Av Betula
8 nov. 2014 21:18
Instämmer med Birgere. Visst hinner du, har själv gjort detta ett par gånger. Du bör kanske kolla lite beträffande handbagaget, vad jag minns (nio år sedan sist) hittade jag inga förvaringsboxar på CDG, vi hade med oss våra (små) väskor in till Paris. Du hinner till samtliga tre turistmålen, däremot kan det vara långa köer för att åka upp i tornet (så just den biten kanske du väljer att hoppa över), ni vill väl hinna unna er en trevlig lunch eller middag också? :-)
Av Birgere
9 nov. 2014 00:47
Citerat från Canada2000:
Och jag tipsar om att ta en hop-on-hop-off buss där man kan ta en rutt där man ser de flesta sevärdheter utan att behöva gå ur eller ifrån bussen.
T.ex. http://eng.bigbustours.com/paris/tour-highlights.html
En tur tar ca 2,5 timmar och man hinner ju se det mesta.
Med vänlig hälsning,
Då kan man ju lika gärna stanna kvar på CDG o läsa broschyrer.....
9 nov. 2014 14:54
Citerat från Birgere:
Citerat från Canada2000:
Och jag tipsar om att ta en hop-on-hop-off buss där man kan ta en rutt där man ser de flesta sevärdheter utan att behöva gå ur eller ifrån bussen.
T.ex. http://eng.bigbustours.com/paris/tour-highlights.html
En tur tar ca 2,5 timmar och man hinner ju se det mesta.
Med vänlig hälsning,
Då kan man ju lika gärna stanna kvar på CDG o läsa broschyrer.....
Nä varför då? Du hinner se mycket på dessa bussturer om du inte har nog med tid att utforska staden till fots och gå in på allt. Det är en mycket trevlig upplevelse istället för att sitta och titta i broschyrer på flygplatsen.
Mvh
10 nov. 2014 11:13
RER B in tar ca 40 min. Byte till metro och åk upp mot Montmartre och börja på Sacre Coer. Gå ned till Trumfbågen och gå längs Champs Elysee ner till Louvren och fortsätt till Notre Dame. Upp till Les Halles för hemfärd med samma RER B.

Skippa Eiffeltornet om ni inte vill tillbringa 1-2h i kö för att åka upp. Ligger lite avsides från er route men kan ses från håll.

12h räcker gott och väl till
10 nov. 2014 13:25
Tack så hemskt mycket för era svar!
Inser också att det är bäst att skippa Eiffeltornet och istället lägga tid på en lång (och förhoppningsvis trevlig) lunch :-)
14 nov. 2014 08:11
Om det nu blir så att ni åker in till Paris så kan ni på flygplatsen köpa "Visit paris" metro card för zon 1-5 (obs att det finns för 1-3).
Men om ni köper ett endagars kort som täcker alla zoner 1-5 så åker ni in till Paris från CDG, åker hur mycket ni hinner och vill inne i Paris och ut till flygplasten igen för omkring €26, har jag för mej. Men kolla RATP´s hemsida.
/Anette