Paris 3 dagar i Slutet av April !!

23 mars 2014 14:00
Visningar: 2008
Hej!
Vi ska åka till Paris i 3 dagar i slutet av april, (bo i område 10)
Vi söker tips på saker att göra i och runt centrala Paris.
(vi kommer ej ha tillgång till bil)

Vad får man inte missa??
Allt från Kultur till Upplevelser!!
23 mars 2014 16:05
Notre Dame, Eiffeltornet, Triumfbågen, Museet Louvren med Mona Lisa, dessa klassiska sevärdheter så att säga. Sen så finns låsbron där man kan låsa fast sitt hänglås för kärleken, den ligger i närheten av Louvren, en fin plats där bron går över Seine.Det är överraskande små avstånd i Paris mellan sevärdheterna så man kan enkelt åka tunnelbana eller om man vill gå så går det att gå till dom flesta sevärdheter. Vi gick mellan Louvre och Notre Dame till exempel.

Vi tog även hop-on-hop-off bussen som kör mellan alla olika sevärdheter men det var absolut inte värt dom pengarna för det var så lätt att själv åka runt med hjälp av tunnelbanan. Vill ni spara pengar så hoppa över dessa bussar. Just i Paris så tycker jag inte att dom bussarna var värt det helt enkelt.

Moulin rouge är något av det bästa jag sett så den showen rekommenderar jag verkligen. Det är ganska högt tryck på den showen så man bör boka tidigt sägs det men vi bokade faktiskt på plats dagen innan och det gick bra, kanske hade vi bara tur, jag vet inte. Moulin rouge ligger i delen Pigall som är prostitutionskvarteren, väldigt intressant att gå runt där ändå. Man behöver inte oroa sig i dom kvarteren då det är säkert och mycket folk (turister) hela tiden.

Paris är en extremt vacker stad, speciellt på våren. Dock så regnar det ganska ofta där så ta med paraply.
Fransmännen är heller inte allt för sugna på att prata Engelska så att lära sig några grundord på Franska är att rekommendera. Annars så funkar kroppsspråket rätt bra och att peka och ha sig. Men som sagt, ibland kan det bli svårt att göra sig förstådd för dom varken kan eller vill prata Engelska där nere. Man ska ha tur om man hittar någon som kan bra engelska.

Hoppas ni får en fantastisk resa. Paris är verkligen underbart.
23 mars 2014 23:01
Och vi tyckte mycket bra om den hop-on buss som vi åkte med och tyckte vi fick med en himla massa på den resan. Sedan måste man ju besöka Lido i Paris, det är enastående show! Glöm inte heller Hotel Costes http://hotelcostes.com/#/ som då enligt personalen på Lido, hade den bästa baren och nattklubben.
Galerie Lafayette är ju också ett måste och bara champagnedelen är magisk. Finns mycket att se och glöm inte en färd med middag på Seine.
Mvh
24 mars 2014 20:20
Hejsan!
Jag rekommenderar mycket promenader, gå upp tidigt på morgonen och se staden vakna till liv. Köp en flaska vin och lite godsaker och sätt er uppe vid Montmatre och blicka ut över hela stan, helt magiskt. Titta på Eiffeltornet på kvällen, varje helt timma så tänds alla lampor och blinkar, som ett litet fyrverkeri, detta ses bäst från Trocadero
Rue Mouffetard är också väldigt mysigt. Men kolla gärna min reseguide "Paris - mina drömmars stad".
Ha det gott!
Anette
26 mars 2014 17:44
Tack för alla svar!
Är det någon som har koll på vad det kostar att gå in på dom olika sevärdheterna, ca?
Någon som vet om priserna på Metro kort?
Kan någon uttala sig om Paris 2 dagars Pass som finns att köpa, Är dom värt det och täcker dom tex eifeltornet?
26 mars 2014 19:34
Gå in på RATP´s hemsida och titta. Vi har inte köpt biljetter som täcker museum o dyl, men det är ju en smaksak.
/ Anette