Oslo - vad ska man se och göra

Av Sasha21
11 juli 2009 21:49
Visningar: 21479
Hej , har aldrig varit i Norge och tänkte tillbringa en dag i Oslo.
Vad ska man se och göra på en eftermiddag och kväll där.
Tips på non billig och bra ställe att äta. Är det no extraavgift när man betalar med kort.
Tackar i förväg
Av Visial
12 juli 2009 11:16
I Vigelandsparken kan man se olika skulpturer, som är fina att titta på och det tar inte alltför lång stund.

Att sedan strosa runt på Akershus Brygga kan vara trevligt, bland butiker och uteserveringar vid hamnen. Har för mig att det heter Akershus Brygga (eller Brygge).
Av Jimmieh
12 juli 2009 12:52
Har du möjligheten att ta en annan stad i norge, välj Bergen.
Oslo är enligt mig en av nordens absolut tråkigaste städer.
Området rundt oslo central på kvällen/ natten är det av de områdena jag har kännt mig minst trygg.
Bodde i Norge i 9 år och var och festade där en gång, det räckte för mig.
Bergen därimot studentstad, fint lägge, sitta och äta nykokta räkor och ta en öl.

Ps jag bodde inte i Bergen
Av Candy
12 juli 2009 15:20
Citerat från jimmieh:
Har du möjligheten att ta en annan stad i norge, välj Bergen.
Oslo är enligt mig en av nordens absolut tråkigaste städer.
Området rundt oslo central på kvällen/ natten är det av de områdena jag har kännt mig minst trygg.
Bodde i Norge i 9 år och var och festade där en gång, det räckte för mig.
Bergen därimot studentstad, fint lägge, sitta och äta nykokta räkor och ta en öl.

Ps jag bodde inte i Bergen
Måste bara säga att jag inte är överens med dig:-)
Oslo är fantastisk underbar! Jag vet inte vad du gjorde under dina 9 år i Oslo som har en sånn trakig uppfattning om Oslo. Du kanske hade otur just den ena gången du var ute och festade till. Trist att du endast var ute 1 gång på 9 år...Jag kommer från Norge och har bott i Oslo 8 år och jag älskar Oslo. Hade bott kvar om det inte varit så att jag hittat kärleken här i Sverige:-)
Åker till Oslo så fort jag har chansen. Sitta på Carl Johan och titta på folket som strosar förbi. Gå på Aker Brygge och se allt liv och röre där. Att gå i Oslo under kvällen är faktiskt inga problem. Inte mera som sker där än i andra storstäder.
Vigelandsparken med alla sina skulpturer.
Munck musset med bl annat Skriet. Utomhusbad finns på 2 centrala platser. Man kan ta badbåtar ut tillfantastiska fina badplatser. Ta trikken (spårvagnen) upp till Holmenkollen och få en fantastisk upplevelse med natur och vyer. Testade du något av detta under dina 9 år?

Annars tycker jag du skall ge Oslo en chans igen. Hör gärna avdig om du vill ha flera tips. Jag kan Oslo på mina 5 fingrar.

Är däremot helt överens med dig om att Bergen är en fantastisk underbar stad.
Av Jimmieh
12 juli 2009 16:33
Candy

Innan jag träffade min fru brukade jag och några kompisar åka rundt i norge och festa. Vi var bla i Bergen, Tromsö, Trondheim, Kristansiund, + noen ställen till.
Kan faktiskt ikke komma på noe ställe som var tråkigare och opersonligare än oslo.
Ta det inte personligen, bara gillar inte stället.
Skulle faktiskt låta min fru ta taxin själv i shanghai än att låta henne gå själv på central stationen i oslo på natten.

Detta är absolut inte för att vara negativ till norge eller så. Bodde själv på sunmöre nära Geirangerfjorden.
Att sitta ute på kvällen og koka krabbe samtidigt som man tittar på cruisebåtarna segla ut ur fjorden, helt otroligt!
Titta på lunnefuglar, bestiga Straumshornet, sausanking, somna in på körnöl, spisa svele på ferja :)
Av Maria
17 juli 2009 11:50
Hej!
Om du inte vill fastna på huvudgatan Carl Johan (dyr turistfälla) eller betala 90 norska för en pils på Aker Brygge (vilket det nästan kan vara värt i och för sig bara för att det är härligt att sitta där en solig dag) så tycker jag du ska promenera österut (eller ta en "trikk") till stadsdelen Grünerløkka! Längs Thorvald Meyers Gate och i smågatorna runtomkring finns jättemysiga fik, små parker och torg – och på kvällen massor av trevliga restauranger och barer. Jag bodde på Gurünerløkka i två år och det är min absoluta favoritstadsdel i Oslo!

Kolla in Oslo-artikeln från förra sommaren: http://www.reseguiden.se/artiklar/oslo-pa-en-dag-22

Hälsningar
Maria
Av Tj
17 juli 2009 13:01
Som några skrev innan....ta Bergen istället, Oslo var är inget rolig stad....Har varit i den 12 ggr blir bara tristare var gång.
20 juli 2009 02:50
Ålesund, säger jag bara.
Möre & Romsdal det finaste fylket ( länet ) i Norge.
Jag bodde där själv i 17 år, skulle bara stanna i 3 månader.
Men nu är ju det en bit i från Oslo tyvärr, men en annan gång kanske.